Vilken skulle ni välja?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lady
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 665
Sv: Vilken skulle ni välja?

Båda passar stoet, har bara lite svårt för att välja i år.

Stoet har fått fyra föl med olika pappor alla är högresta, ädla, och har ärvt hennes mkt rörliga bakben.

Är väl lite orolig över att det inte finns något fullblod på First W.

Och lite orolig över Dionysos skritt.

Och lite orolig över Dionysos skritt.

Jag tycker att traven är ett skämt också... :crazy: Lite hårt kanske, men jag blev verkligen besviken när jag såg videon. Galoppen, däremot, är fin.

Varför inte?
Dionysos gångartsnedärvning gör mig lite besviken, mycket ojämn.

Allt är inte guld som glimmar, First Wish är inte heller ett bra val, han blev som sagt var inte godkänd i tre avels förbund i Tyskland.
<Det finns så många andra att välja emellan, använd din fantasi, och ta reda på vad andra har använt med likartad härstamning.
Lycka till.

Allt är inte guld som glimmar, First Wish är inte heller ett bra val, han blev som sagt var inte godkänd i tre avels förbund i Tyskland.

Men avelshingstar bör bedömas utifrån sina prestationer i avelsboxen, snarare än vad andra avelsförbund tycker. Don Primero blev väl inte godkänd i danmark? Och Don Schufro är kasserad här? ;)

Titta på fölen/unghästarna och döm sedan!

Med tanke på att han visades som tvååring där så kan det mycket väl hända att han inte riktigt var färdig för visning.
Förra årets visning här var väl ingen supersuccé (men inte heller riktigt dålig), i år har han utvecklats väldigt mycket...

<Det finns så många andra att välja emellan, använd din fantasi, och ta reda på vad andra har använt med likartad härstamning.
Lycka till.

Håller med denna skrivare, man får dock inte glömma bort att tyskarna har ett gott öga till hingst ämnen. Och jag drar öronen åt mig när det är så pass många förbund som tre oberoende av varandra.
MEN det är bara vad jag tycker, sedan är det upp till var och ens avels arbete.
Och tur och väl det, annars hade vi inte haft en sådan stor spännvidd på vår avel.

Lycka till

Jag valde mellan first Wish och Dionysos...
Det blev tillslut Dionysos :D
Jag blev också lite besviken efter filmen på honom men vad jag har hört nedärver han bättre gångarter än vad han har själv och stoet vi har har bäst trav så det kompletterar förhoppningsvis upp :angel:

Så nu är de bara att vänta o hoppas hon tar sig :banana:

Hingsten gör faktiskt inte allt. Stoet gör en hel del.

En bra gångartförärvare förbättrar gångarterna i förhållande till stoet. Att döma av resultatet från årets 3-årstester är i a f jag besviken på den biten.

Dionysos.
Han ger trevliga avkommer. Har träffa på flera stycken. Vart den ena var ett riktigt hingstämne men var dock lite för liten... :(

Trevliga är de säkert, men själv har han 7-or på gångarterna. Vad finns det då för anledning att tro att han ska nedärva sig så mycket bättre? Enstaka blir säkert jättefina, jag har sett ett par, men de har haft mycket bra stolinjer och gång bakom.

Att en hingst har 10:or på gång garanterar inga 8,9 el 10:or på avkommans gång det finns det mkt exempel på ! Dessutom finns det en hel uppsjö av svårklasshästar som har någon eller några eller alla sina gångartspoäng lägre än 8.
Kolla Cortez som lämnat så mkt svårklasshästar i både hopp och dressyr 566....566 tja inget att skryta med på pappret eller hur..!

Sedan tror jag att man kanske skall titta på vad testryttarna säger om en hingst samt den ev avkomma statistiken som finns.
Tex fick Dionysos i Tyskland 9.0 i samtliga bedömningar

* Lynne 9.0
* Prest vilja / sammarbets vilja 9.0
* Nervstyrka 9.0
* Ridbarhet 9.0
Samt banhopp 8.0
Visst säger det mkt! Man kan rida denna hingst,den sticker inte iväg och blir besvärlig i någon 10 mässig jättegång inte!Lagom är bäst. :)

Sedan tror jag att båda hingstarn är bra men jag valde Dionysos för han passar mitt sto.
Ps. Som 3 åring fick hon 777 på gångarter pappa är Sack med 8108. I dag som 7 åring har hon utvecklat sin gång avsevärt och har riktigt fin gång,fast på pappret står det likförbaskat 777.

Bara min syn på det hela.

Att en hingst har 10:or på gång garanterar inga 8,9 el 10:or på avkommans gång det finns det mkt exempel på ! Dessutom finns det en hel uppsjö av svårklasshästar som har någon eller några eller alla sina gångartspoäng lägre än 8.

Nej, men sannolikheten ökar avsevärt – har tom för mig att det finns forskning som visar på just det sambandet. Bland Dionysos avkommor har nedärvningen av vad jag har sett varit mycket ojämn. Temperamentet är säkert bra, men det är han inte ensam om att ha. Kan man få både och borde det vara ett bättre alternativ - tycker jag.

Jo Sara -ida det kan jag hålla med om men om man tittar på ett exempel som Cortez så lämnar han oftas mkt bättre än han själv.

Alltså även om hingsten inte har så bra gång så kan han ha det genetiskt.

Självklart skall man kompensera sitt stos svagheter med en bra hingst men inte stirra sig blind på fiiiina siffror om hingsten presterat bra och förvärver sig genomgående bra.

Trevliga är de säkert, men själv har han 7-or på gångarterna. Vad finns det då för anledning att tro att han ska nedärva sig så mycket bättre? Enstaka blir säkert jättefina, jag har sett ett par, men de har haft mycket bra stolinjer och gång bakom.
Men stoet nerärvde väldigt bra gångarter. De rör sig väldigt fint.
Sen är det inte många hästar som blir något. Många vill ju bara ha en go häst.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 157
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
772
Senast: Roheryn
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 741
Senast: ildiko
·
Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke... 2
Svar
25
· Visningar
1 649
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka