Vilken sida i transporten?

Att vänstersvängar är större/farligare/tar längre tid än högersvängar gör det stabilare och säkrare för hästen att åka på vänster sida - ytterligare ett skäl för vänster sida.
Å andra sidan är högersvängar vanligen tvärare, vilket gör det jobbigare för hästen att hålla balansen - ett skäl för höger sida? :o
Våra åker brett utan mellanvägg och kan därmed balansera sig själva. Dom står bredbent mitt i transporten och står kvar så, även sedan man parkerat och öppnat bakluckan.

LIA

Om vi talar om samma sak nu så skiljer sig väl radien för hästen bara beroende på vilken sida den står på men inte beroende på om du svänger vänster eller höger?

Svänger du höger färdas hästen samma sträcka om den står på vänster sida som om den står på höger sida och du svänger vänster. Om det är det du menar med radie på en vinkel.

Och för att hålla balansen borde det väl vara bättre att färdas så lång sträcka som möjligt ist för tvära svängar och isf är det enda rätta att räkna hur många vänster- resp. högersvängar man ska genomföra och placera hästen efter det. Många högersvängar=vänster sida och vice versa.

höger, fats åker hon ensam brukar jag inte ha kvar mellanväggen så ofta s det blir att hon står i hela

Har inte funderat så överdrivet på detta tidigare men har alltid lastat på vänster sida, tror att jag gjort det pga att jag vill ha vikten fördelat inåt istället för utåt dike & gruskant. :confused: :confused:

Lastar alltid på vänster sida om hästen är själv. Har väggen snett med lång bom, så det blir brett bak för bakdelen.
När jag transporterar utan vägg ställer sig hästen automatiskt åt vänster. (förutom fölis som stod bakochfram :D )

Ensam häst, alltid vänster.
Stor & lite häst, stor på vänster sida.. En säkerhetsgrej..
Som de innan har skrivit.. Mindre vältrisk & stabilare körning. :banana:

Vi lastade foderhästen på hödersidan i söndags. Antagligen av okunskap. :o Men det var inga som helst problem, det var stabilt hela vägen. :) Kommer nog att lasta vänster i fortsättningen ur säkerhetssynpunkt!

Fraggeln åker allltid till vänster, oavsett om hon åker själv eller med kompis.

Varför har jag inte riktigt funderat över, kanske pga att skötardörren blir närmare då?

Tror faktiskt inte att det spelar någon roll på vilken sida de åker ur säkerhetssynpunkt...

Jag är högerhänt så de brukar få gå upp på höger sida pga av att jag är för lat att byta sida med grimmskaftet...

Men jag har tänkt tanken på väggrenen men då sa en att man möter bilar/oljud på vänster sida så de trivs bättre på höger....

Det har nog ingen större betydelse i långa loppet.

jonte

Vi är nog inne på olika saker.
Jag tänker på dom svängar man gör i gathörn, då högersvängen blir betydligt tvärare (för transporten och därmed för hästen) än motsvarande vänstersväng. I övrigt tror jag körsätt mm är viktigare för hästens välbefinnande.

LIA

En högersväng blir ju bara tvärare än en vänstersväng om du skär av vänstersvängen vilket inte är särskilt lämpligt med släp - annars hävdar jag fortfarande att 90 grader är 90 grader.

Jag tycker att det finns en hel del som talar för att det är säkrare att ha hästen på vänster sida. Sen skulle man ju önska att det var nåt slags krav, utöver körkort, för att få köra med släp och häst eftersom många kör som krattor.

Hej..
Oftast har jag kastat ur mellanväggen och kör, men är den i så ställer jag hästen på höger sida!
Varför?
För ifall man blir påkörd vid omkörninng så har hästen större chans att klara sig och iafll någon bildrulle vill köra om så lägger inte jag mig ute i gruskanten, jag stannar oftast där det är brett och låter bil/arna passera.

Mvh Lisa!

Men det är betydligt vanligare att bli påkörd av bilar som kommer från motsatt håll när du svänger vänster.

Vi kör som du, med lång bom & brett bak. Hästen brukar stå i mitten bak när man öppnar, utan stöd mot någon av väggarna. Jag har alltid lastat hästen på vänster sida, men där jag jobbade lastade vi alltid på höger sida.. :smirk: Vet dock flera som måste lasta på höger sida för att hästarna får upp lilla dörren på vänstersidan..inte så kul på en motorväg.. :crazy:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Det här är tredje sommaren som hästen får ont i ländryggsslutet, på vänster sida. Vi har inte rett ut det tidigare men nu är det...
2
Svar
34
· Visningar
1 773
Senast: Corax
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 292
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar