Vilken sida i transporten?

En högersväng blir ju bara tvärare än en vänstersväng om du skär av vänstersvängen vilket inte är särskilt lämpligt med släp - annars hävdar jag fortfarande att 90 grader är 90 grader.
:confused: Vi måste köra på väldigt olika gator och vägar. Visst är 90 grader alltid 90 grader. Men det är en jäkla skillnad i tvärhet runt en vinkelhake jämfört med en rondell, eller hur?
Lägger härmed ner försöken att förklara.

LIA

Rondeller? Från början sa du att det generellt var skillnad på höger- och vänstersvängar - jag håller inte med.

Naturligtvis finns det olika tvära kurvor eftersom inte alla kurvor/svängar/whatever är 90 grader men det har ju inte med att göra vilket håll du svänger.

Sv: Vilken sida i transporten?

Får väl anse mig som "mer kunnig" inom området då jag jobbar med det eller iaf gjorde.

Just hästar kan jag inte ge något direkt svar.

Men generellt sett så ska man lasta gods som kan röra sig på höger sida (hästar får nog anses höra till denna kategori). Detta beror på att vägen är bomberad (Dvs. högst på mitten och sluttande utåt. 2% lutning om någon undrar) allting flyttar sig alltså utåt mot höger sida.

Kan tänka mig att en häst som står på högersida är mindre trött än en som står i "mitten" därför att hästen (högra) kan luta sig mot väggen och inte behöver hålla lika mycket balans hela tiden.

Ang det om att inte ha för mycket vikt på högersida om man hamnar utanför vägen, spelar egentligen inte nån roll, antingen håller det eller så gör det det inte. håller det inte så skiter det sig hur som helst. :smirk:

*knapplån*
Har alltid lastat på vänster sida, tyngst häst på vänster sida.
Nu åker han brett(med mellanvägg), men såklart fortfarande vänster sida.
På höger sida, hösäcken,pallen osv.
Så är man lärd, men jag vet egentligen inte varför?!

nrussn skrev:
Om ni ska köra en häst i transport, vilken sida lastar ni på då? Jag har alltid haft hästen på vänster sida men vet inte riktigt varför.

Ur säkerhetssyn vilken sida är bäst?

min häst är så pass stor så han får åka i hela.. :)

Senast ändrad av en moderator:

ojoj vad många som inte vet att man alltid ska ha ensam häst på vänster sida... körbanan lutar altid till höger p.g.a att rengnvatten ska rinna av lätt.. så då fördelar man så man får så mycke vikt som möjligt på vänster

jag har alltid hästyen på vänster sida, jag vet inte varför utan det går av gammal vana.
Det var en man som sa till mig att man ska växla sida med tanke på transporten eftersom den slits väldigt ojämt annars, och även för bilens skull, jag vet inte om det stämmer men när han förklarade så lät det ändå vettigt.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Det här är tredje sommaren som hästen får ont i ländryggsslutet, på vänster sida. Vi har inte rett ut det tidigare men nu är det...
2
Svar
34
· Visningar
1 773
Senast: Corax
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 292
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar