Vilken ras?

Q

Qwyxz

Finns det någon hundras, som uppfyller alla eller flertalet av dessa kriterier?

* En glad och vänlig hund, som glatt och vänligt hälsar på andra hundar, djur och människor (utöver den egna familjen).

* En lugn och trygg hund, som inte stressar upp sig i nya och främmande situationer. Lägger sig och sover mitt på torget bland allt ståhej ungefär.

* En frisk hund, som sällan behöver uppsöka veterinär.

* En aktiv hund, som gärna följer med på längre promenader.

(* En lekfull hund, som gärna leker och busar. Typ älskar att hämta bollar/pinnar.)

(* En hund, som gillar vatten och gärna simmar och badar.)

* Hunden ska vara en sällskapshund men får gärna vara relativt lättlärd och vilja köra lite agility eller lydnad då och då.

* Pälsen ska vara relativt lättskött. Ska inte behöva trimmas/klippas utan enbart borstas.

(* Helst ska den heller inte ha så mycket jaktinstinkter, så att man kan ha den lös i skogen utan att den får upp ett spår och sedan blir spårlöst försvunnen.)

* Den ska inte vara "vaktig" av sig. D.v.s. ständigt vara på sin vakt och skälla så fort ringklockan ringer, morra på främmande människor o.s.v.

* Däremot ska hunden inge respekt med sin storlek och med hjälp av detta skrämma bort "oinbjudna" besökare. Därför ska hunden vara relativt stor.

Det som står inom parentes är minde viktigt.

Det är en hel del saker man "vill" att hunden ska uppfylla och trots att det finns vissa raser med vissa egenskaper, så följer ju inte alla hundar normen...Vissa schäfrar kanske hellre ligger hemma och sover än arbetar medan vissa chihuahuor hellre arbetar än ligger hemma och slöar. Men överlag, så har ju vissa raser vissa egenskaper.

Finns det någon ras ni känner igen på denna beskrivning?

Sv: Vilken ras?

Det är en grandis du ska ha;) Stämmer jätte bra in på alla kriterier, det är som du beskriver min lilla Indra.

Tyvärr så är de kanske inte den friskaste hundrasen men är man noga med val av kennel så kan man hitta bra hundar.

Agillityn är lite svårt då de är lite stora men de tycker det är roligt och är väldigt lättlärda.

Eller en Leonberger :angel: Min grabb stämmer in på alla punkter och även de flesta andra Leonberger som jag känner.

* Han älskar andra hundar och människor (nästan lite för mycket i min smak :D)
* Han är lugn av sig för det mesta (ganska ung fortfarande) och kan lätt ligga och sova på större utställningar etc.
* Än så länge har han varit frisk förutom lite växtvärk som valp men det är inget större problem och så fick han en ansamling av ledvätska i ena armbågen, blir lätt så om de ligger hårt men vad ska man göra om hunden inte gillar att ligga mjukt ;)
* Aktiv så det sjunger om det, han skulle kunna gå hur långt som helst om han fick, vill vara med överallt hela tiden.
* Lekfull, oh ja :D
* Han fullkomligt älskar vatten, har precis kommit hem efter att ha varit ner till vattnet med honom och där badade/simmade han i nästan 2 timmar :)
* De är lättlärda och det finns en del som kör lydnad med sina lejon t.o.m. en del som tränar med dom i agility.
* Jag borstar igenom hans päls en gång i månaden ungefär, ibland oftare. Hanarna har lite mer päls än tikarna men det är ingen jobbig päls.
* Min kan jag inte ha lös men det är enbart mitt eget fel, men annars är det inget problem med att ha ett lejon lös.
* Min hane vaktar om han ser eller hör något misstänksamt men det är inte så att han skäller så fort han ser en människa eller det ringer på dörren utan det är mest när det är mörkt ute och man är ute och går med honom som han är lite mer på sin vakt.
* Hanarna är stora och det är många som går undan när man kommer gående med honom. Hanarna ligger runt 76-80 cm i mkh.

Lycka till med valet, jag vet själv hur det var när man skulle välja ras men till sist blev det ett lejon :)

Tänkte spontant på en golden eller flat.

Flatten lägger sig knappast ner på ett torg...:p

Labrador eller någon form av spaniel kanske??? De har iof jaktinstinkt, men är lättlärd och inga problem att ha lösa om de är rättränade!

* Hanarna är stora och det är många som går undan när man kommer gående med honom. Hanarna ligger runt 76-80 cm i mkh.

Vår tik ligger på 80.. :angel:

Men jag rekommenderar också leonergers, vår är dock inte så cool som de flesta lejon är, och SKA vara enligt rasbeskrivningen, men det är som alltid ett ägarfel.. plus att hon inte är den smartaste hunden som sett dagens ljus.. :o:D

Jag som trodde att en Leonberger krävde en hel del pälsvård :eek: Då var jag helt fel ute på den punkten då :o
Det kom väl automatiskt eftersom de har en del päls :smirk:

Jo, jag tänkte ju förut på en Irländsk Varghund eller en GD men rasen verkar ju, precis som du säger, vara drabbad av en del sjukdomar...Annars skulle en irländare eller grandis vara perfa, så vackra och underbara :love:

Vår tik ligger på 80.. :angel:

Men jag rekommenderar också leonergers, vår är dock inte så cool som de flesta lejon är, och SKA vara enligt rasbeskrivningen, men det är som alltid ett ägarfel.. plus att hon inte är den smartaste hunden som sett dagens ljus.. :o:D

Ja ja :p det finns undantag, det finns ju hanar som är över 90 cm också så men i överlag så ligger de runt 76-80 cm. :D

Njae så mycket päls har de inte, ungefär som en golden kanske. Behängen blir rätt så långa som det borstar man igenom snabbt med en karda och runt halsen på hanarna är det lite längre men det är bara att ta en vanlig kam och dra igenom. :D

Labrador verkar också det var en helt underbar ras. Har träffat på många och alla är lika glada, positiva, vänliga och....tjocka :devil: :D

Finsk lapphund?! Kanske. Stämmer på nästan alla kriterier.

:)

Jag röstar på amstaff *partisk* :angel:

Vår tjej är iofsig bara ett år, men hon är allt det där.

Jo, visst är det väl så! Men jag har fått för mig att labbar lättare lägger på sig överflödskilon...

Ja, de är väldigt fina! Men är de inte rätt "vaktiga" av sig? Har fått nog av allt vaktande här hemma (schnauzrar) :crazy: Och vill ha en icke - vaktig hund :angel:

Jag var faktiskt VÄLDIGT inne på amstaff ett tag. Det är ABSOLUT en hundras jag kan tänka mig. Dock inte en hund av den "större" sorten, men de är ju ändå "kraftfulla".

De räknas väl som mellanstor.
men som sagt ger de ett kraftfullt intryck, det är ju en välbyggd muskulös hund

Du får gärna lägga in en bild på din amstaff om du vill :idea:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 552
Senast: Cissi_ma
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 352
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 241
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka