Vilken ras?

Sv: Vilken ras?

a213.gif
 
Sv: Vilken ras?

Ingen idé att diskutera den saken med AWAKE, hon har inte någon relevant och vetenskapligt baserad fakta: DET BARA ÄR SÅ :angel: :smirk:

e070.gif
 
Sv: Vilken ras?

Vet ni? Det är ingen mening att diskutera den frågan. Varför? Därför att båda sidor är bombsäkra på att de har rätt, så den frågan är liksom upp till var och en att bilda en uppfattning utav. :angel:
 
Sv: Vilken ras?

skillnaden är bara att vi som hejar på den seriösa aveln (ej all renras- m a o) inte talar om tycke och smak utan om den fakta som finns.

och vänta något år eller två till innan du höjer din blandras till skyarna, min var också helt ljuvlig och perfekt på alla vis tills han blev könsmogen. han hade aldrig funkat som ren sällskapshund och även när han är trött är han för "på" för de flesta. han är den lugnare rasen i din hund.
 
Sv: Vilken ras?

skillnaden är bara att vi som hejar på den seriösa aveln (ej all renras- m a o) inte talar om tycke och smak utan om den fakta som finns.

och vänta något år eller två till innan du höjer din blandras till skyarna, min var också helt ljuvlig och perfekt på alla vis tills han blev könsmogen. han hade aldrig funkat som ren sällskapshund och även när han är trött är han för "på" för de flesta. han är den lugnare rasen i din hund.


Jag höjer inte min blandras mer än andra blandrashundar. Det är liksom mer än fakta att blandrashundar är friskare överlag.

Nog diskuterat om det! :bump:
 
Sv: Vilken ras?

Jag har en riktigt stallhund. En vanlig blandraskorsning - Border Collie/Labrador.

men vad menar du med det här då? min labbe är allt för krävande för att bara funka som stallhund/sällskapshund och en border trivs bäst i ett fårstall. skulle din då få det bästa av båda raserna och bara bli barnvänlig och smart? var kommer lugnet in i det hela? och vart tar den outsinliga arbetsviljan vägen?

mer än fakta? menar du x-files eller?
 
Sv: Vilken ras?

men vad menar du med det här då? min labbe är allt för krävande för att bara funka som stallhund/sällskapshund och en border trivs bäst i ett fårstall. skulle din då få det bästa av båda raserna och bara bli barnvänlig och smart? var kommer lugnet in i det hela? och vart tar den outsinliga arbetsviljan vägen?

mer än fakta? menar du x-files eller?


Man ska inte säga att alla hundar inom samma ras blir precis likadana. Att Border Collien bara passar i ett fårstall är ju helt fel. Border Collien är en väldigt vanlig hund i stallar och i ladugårdar och visst vallar dom, både människor och hästar, kor och allt.. men de är också lugna de jag har sett. Finns såklart raka motsatsen som jag också träffat på, men det finns inom alla raser.
 
Sv: Vilken ras?

Vart, vart, vart
a227.gif

HUR gör du dina balla gubbar :) ? De är störttuffa!!

Och nu: KNAPPLÅN:

1. Jag tycker att det är VÄLDIGT synd att nästan ALLA trådar för närvarande slutar i blandrasdebatt, och jag tycker att AWAKE ska ta och presentera den däe statistiken och titlarna på alla de fantastiska böckerna som säger att blandraser har så många fördelar genetemot renraser.
AWAKE, din hund är jättesöt, och jag tror inte alls det är någon tokig blandning, men därifrån till att försöka frälsa världen på blandraser genom att hänvisa till statistik Du inte kan ta fram är ett stort steg.

Att en del människor har blandisar och att de mycket väl kan vara underbara hundar och familjemedlemmar och att man älskar dem lika mycket som om de vore renraser är väl SJÄLVKLART. Jag gillar både mina bondkatter och min gamla korsningsponny skarpt! Tycker det var synd att "bild på blandistråden" urartade... Man kan vara en precis lika bra hundägare oavsett om man har en blandis eller en rashund.

Därifrån till att propagera för blandraser (som OFTA, men inte alltid, kommer till på inte speciellt seriösa grunder), och ÄNNU VÄRRE låta som om Blandras var en egen ras ("Köp en Blandras!") i inlägg där folk frågar om rasråd, är steget LÅNGT. Blandras är om något en extremt heterogen grupp, om man ö h t ska prata om grupp alls i det sammanhanget. Inte mycket likhet mellan en Chihuahua/papilonkorsning jämfört med Rottweiler/Schäfer (för att ändå ta hyfsat vanliga blandningar) eller varför inte Dvärgschnauzer/ Grand Danois ;)...

". Så till den stackars TS vars tråd blivit kapad ;) : Mycket partiskt: COcker Spaniel. Robust i lagom format. Pigg, glad o alert. Kan nog trivas utmärkt med den nämnda stimulansen + lite vardagsträning o hjärngympa. Ursprungligen en jakthund, men används numer mest som aktiv sällskapshund (Snälla, halshugg mig inte för att jag använder uttrycket om en hund ur en annan grupp en grupp 9). Jobba mycket med inkallning- låt den aldrig jaga!- o kontakt redan när den är liten, så ska det nog funka på ridturer. Visserligen en del päls, men kan ju klippas ner ganska rejält om man inte har utställningsambitioner. Ytterligare något mindre arbetskrävande är ju Cavaljer King Charles Spaniel - och i allafall NÄSTAN lika söt...
 
Sv: Vilken ras?

men här har du missat en viktig poäng med att avla på renraser. gruppen blir förhållandevis homogen. inom rasen malteser har man fokuserat på utseendet och det betyder att alla malteser ser ungefär likadana ut. inom rasen border collie har man fokuserat på vallanlagen och det betyder att alla border collies vallar på ungefär likadant sätt (grovt generaliserat). vallning kräver uthållighet och BC'ns sätt intensitet och det betyder att BC's överlag är energiska och intensiva.

sedan finns det alltid undantag, men man ska komma ihåg att dessa bär på gener för det rastypiska. så att bara för att föräldrarna är ovanligt slöa BC's, behöver inte deras avkommor vara det.

ang det där med försäkringen så undrar jag vilket försäkringsbolag det gäller. mina räknas som blandraser och de är inte billigare att försäkra än om de varit renrasiga i varesig agria eller folksam. finns det premiegrupper har de alltid hamnat i mitten på de jag tittat på.
 
Sv: Vilken ras?

väldigt konstigt att bara du sett den här "faktan" om att blandraser är friskare än renraser. Det enda jag vet är att dom rasbundna sjukdommarna kan slippas i en blandras då den inte blir lika stark typ.

ska försöka förklara...

säg att en schäfer med höfledsfel-rasbunden sjukdom, paras med en hund av en ras som har bra höfter. då kan man ofta slippa höftledsfelen på valparna då man blandat upp med en annan ras.

Korsar man två raser som har likadana rassjukdommar så funkar inte detta. min har allergi, precis som båda raserna hon är korsad mellan.

Att blandraser är billigare att försäkra... de är dom inte. billigare än dom "sjukaste" raserna ja men dom ligger någonstans i mitten uppåt någonstans.

Jag har själv en blandras och det är det största misstag jag gjort. hon fick likom energin och svårheten från båda raserna. dessutom har en helvetes massa allergier.

Min svägerska har haft två olika bladraser som varit fördjävliga i psyket. har träffat flera sånna...

Så jag skulle säga att blandrashundar ofta kan va väldigt tuffa och svåra.

Har hört, vet inte om det stämmer. att man inte ska korsa två dominanta/svåra raser med varandra då de kan slå slint. uppenbarligen stämmer det=/
 
Sv: Vilken ras?

Billigare ja. Som sagt, inte alltid friskare eller bättre. Suck.

å ofta inte ens billigare=/ Särskilt inte små blandraser. typ en chihuahua/dvärgpinscher som kostade 15 000kr!!!

Helt sjuka priser!

Köpte min blandras för 6000, viket jag tycker är allderles för dyrt för en blandras. tänk om jag hade sparat typ 4000 till. då hade jag kunnat fått en renrasig... lätt å va efterklok=/
 
Sv: Vilken ras?

Det där har jag försökt förklara för AWAKE i ett antal trådar...

Det går in i ena örat och ut genom det andra & mellan öronen = Tomt
c070.gif
k042.gif
 
Sv: Vilken ras?

Du, jag får en känsla av att kollen på detta med renrasigt och blandras inte är så himla välutvecklad...

En blandraskull kan hända den bäste och det kan bli fullt dugliga, trevliga hundar, men att syssla med BLANDRASAVEL systematiskt och dessutom förespråka en blandras framför en renrasig är ganska befängt. Sen att nån "statestik" skulle påvisa att en blandras är friskare därav billigare försäkringar är naivt att tro på..en blandras är billigare av den enkla andledningen att dom är krasst och hårt sagt "mindre värd"(tyvärr)..sen att det ju finns dumbommar som slänger iväg flera 1000 kronor på en "rondell" istället för att köpa rasren för att dom är "billiga" luras oftast ändå på ett eller annat vis.

Du har ingen som helst förutsättning att spåra eventuella sjukdomar som slår genetiskt eller ej heller nån aning om vilka rasspecifika egenheter som kommer "slå igenom".
Att köpa hund är som att spela på lotteri, men än värre om du väljer en blandras.
Dessutom så finns det idag en alltför stor marknad av totalt kompletta idiotoska blandningar där man medvetet blandar flera ICKE KOMPATIBLA raser för att få fram häftiga, coola, stora, grymma hundar.
Nä..
Jag anser att allt liv är värdefullt,men att systematiskt köra på blandrasavel för att köparna villigt betalar många pengar för ett osäkert kort är i mina ögon vansinne.. Skulle folk bli mer "nogräknade" skulle det inte finnas en marknad för denna typen av avel, ej heller för den otroligt grymma hundsmuggelmarknaden som existerar.
 

Liknande trådar

R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 155
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 934
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 529
Senast: Sasse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 912
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp