Vilken ras?

G

gymkhana_91

Jag ska kanske köpa hund nu:D (Inte säkert beror på om vi hittar någon "passande") men jag vet inte vilken ras? Jag är väldigt mycket i stallet och har tänkt att ha med mig hunden dit och eventuelt lära den spring brevid när jag rider. Har även tänkt ha det imon agility.
Vad tror ni? vilken ras tycker ni att jag ska ha? spelar ingen roll om det är en blandras.:)
 
Sv: Vilken ras?

Jag tycker inte att du ska köpa en blandras men om du ändå gör det så köp då en blandning mellan två sällskapsraser.

Annars tycker jag att du ska kolla på raserna i grupp 9 = sällskapsraser
 
Sv: Vilken ras?

Flat är en bra hund för både agility och ha i stallet...
Har dock ingen egen, men har hört av andra...
Samt att det är en väldigt trevlig hund!!:)
 
Sv: Vilken ras?

..och även om du skulle köpa en blandras är det ju omöjligt att föreslå en, blandraser har inga rasstandarder olikn, eftersom det kan vara vilka raser som helst..:D

Men du får ta och berätta lite mer utförligt för att få några vettiga svar. Ungefär hur lång tid per dag har du tänkt lägga ner på din hund i motion och aktivering per dag?
Vad för typ av hund föredrar du; reserverad eller glad i allt och alla osvosv
 
Sv: Vilken ras?

Flat är en bra hund för både agility och ha i stallet...
Har dock ingen egen, men har hört av andra...
Samt att det är en väldigt trevlig hund!!:)

Jo flattar är trevliga hundar, har en själv.
Men man bör tänka på att det generellt sett faktiskt är ganska lättstressade hundar(även om inte min är det), som ofta är väldigt glada i allt.. så då gäller det att man vet vad man gör och lär sig hantera och "styra" deras glädje, annars riskerar man att få en hund som springer och hälsar på allt, eller känner sig illa till mods för att man har bestraffat den en massa för att den är glad..
Dessutom, eftersom det ofta är en ganska lättstressad hund bör den även få jobba lite med nosen mellan varven, tex genom spår, som balans mot agility och ridturer.
 
Sv: Vilken ras?

Samt att en Flat är och förblir en jakthund som kräver ordentligt med motion såväl psykiskt som fysiskt..
 
Sv: Vilken ras?

Jag tänkte på kanske en border terrier ? eller någon slags pudel ?
schnauzer annars ? Men dom sagt , beror på hur mkt tid du vill lägga ner på vovven annars .
 
Sv: Vilken ras?

Om du inte har ngt emot pälsvård (dvs kamma 1-2 ggr/vecka)

Tibetansk Terrier

läs mer om den på http://tibetanskterrier.svktr.nu/
OBS, går i grupp 9, inte en terrier, som namnet antyder, utan en dokhi apso, dvs släkt med lhasa apso, fast större och inte lika tjurig (oftas).
 
Sv: Vilken ras?

Hejsan... Jag köpte mig precis en liten tikvalp mellan raserna Golden/Schäfer. Jag har med mig henne istallet och hon älskar att vara där. Hon är lättlärd, nyfiken och har väldigt bra phsyke.
En sån här blandning skulle jag rekomendera dig. De finns 2st från hennes kull som vill ha nytt hem.
 
Sv: Vilken ras?

håller med föregående om att någon ras från grupp 9-sällskapshundar är nog mest att rekomedera. jag antar att det är din första hund, och då ska man inte skaffa sig en "svår" hund.

Kan även tänka mig att en schnauzer skulle passa. dvärg eller mellan. riesen kan vara lite knepiga.
 
Sv: Vilken ras?

Tänkte om jag fick kapa tråden lite (hoppas det är okej för TS). Jag är också lite sugen på en hund. Har också häst och att ha med den istallet skulle jag göra minst 4 dagar per vecka även på ridturer.
Bor i en liten lägenhet mitt inne i stan med min sambo så det bör ju vara en ganska liten hund. Men som fortfarande ska orka med en hel del så som långa ridturer.
Gärna en hund som är ganska trygg i sig själv. Det blir min första egna hund. Vill gärna ha en hund med vall i då min mamma har får på sin gård och det känns som ett bra sätt att aktivera hunden.

är väldigt sugen på en shetland sheepdog. Men jag har förstått det som att dem är ganska nerviga av sig och att det är svårt att hitta en hund med vall i.

Hoppas någon kan komma med lite tips.
 
Sv: Vilken ras?

jag har ingen aning om hur den är men såå vacker, och ganska ovanlig.

Berger des pyrenees a face race:love:

Lancashire Heeler. Jättetrevliga å söta små vovvar. vet dock inte så mycket om dom heller=) är inte så inne på vallvovvsingar=)

men det är ju bara att läsa på om dessa och se viken som kan tänkas passa


Australian Cattledog
Australian Kelpie
Australian Shepherd
Bearded Collie
Beauceron
Belgisk Vallhund
Bergamasco
Berger des Pyrénées à Face Rase
Berger des Pyrénées à Poil Long
Berger Picard
Border Collie
Bouvier des Flandres
Briard
Ca de Bestiar
Cão da Serra de Aires
Cão Fila de Sao Miguel
Collie, korthårig
Collie, långhårig
Gos d'atura Catala
Holländsk Vallhund
Hrvatski Ovcar
Juzjnorusskaja Ovtjarka
Komondor
Korthårig Collie
Kuvasz
Lancashire Heeler
Långhårig Collie
Maremmano-Abruzzese
Mudi
Old English Sheepdog
Perro de Pastor Mallorquín
Polski Owczarek Nizinny
Polski Owczarek Podhalanski
Puli
Pumi
Schapendoes
Schipperke
Schäfer
Shetland Sheepdog
Slovensky Cuvac
Welsh Corgi Cardigan
Welsh Corgi Pembroke
Vit Herdehund
 
Sv: Vilken ras?

Jag bor i lägenhet i stan och har en collie.. Vallhund, utmärkt att ha med i stallet, mycket sociala och trevliga. Lättlärda.
Kräver en hel del pälsvård dock, och jag är som sagt mycket partisk!;)

Egentligen kan man ha vilken sorts hund som helst i en lägenhet så länge man aktiverar den tillräckligt ute.:)
 
Sv: Vilken ras?

Och med tanke på vad för raser din hund har i sig kommer den mycket troligt att kräva mycket mer aktivering än vad TS skrivit att hon vill ge..

Så det kanske inte var så bra tips när allt kommer omkring

/ Lilla M
 
Sv: Vilken ras?

Anledningen var inte att jag bor i lägenhet det ser jag inte som något problem. Snarare att det är en liten lägenhet. Det blir helt enkelt trångt och inte speciellt praktiskt.
Annars verkar colliesarna jättebra. men dock för stora tycker jag.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilken ras?

Ja! Dom är helt sjukt söta:love: dock är jag ju lite osäker på det där med vallningen. Den verkar vara rätt så bortavlad. Ska kolla upp den mer och kolla på dom andra.
 
Sv: Vilken ras?

jag har ingen aning om hur den är men såå vacker, och ganska ovanlig.

Berger des pyrenees a face race:love:
Jag har en:)
ellie_6m_fix.jpg
 
Sv: Vilken ras?

En ras som blivit populär "stallhund" är de små terrier-raserna, som jack russell, parson russell och border terrier. Själv har jag en Parson som är utmärkt att ha med i stall, han hänger bra med på ridturer, samtidigt som det är bra storlek på honom (mycket hund i liten förpackning).

Jag vill dock höja ett varningens finger, då detta är JAKTHUNDAR, och vad det än står i vissa rasförteckningar så nöjer sig inte dessa grythundar med att jaga lite råttor i stallet på egen hand! De ska ha mycket annan aktivering, främst mental, så stall och hästbiten är bara en liten del av vad min hund gör. På grund av jakten i honom händer det också ibland att han smiter in i hagar om hästarna i den springer mycket, då jagar han dem och vill bita i bakbenen. Helt naturligt för honom, men inte så hälsosamt kanske... :crazy:

Så om man inte jagar praktiskt och inte är intresserad av att ha med blod och slafs att göra, ska man INTE KÖPA EN JAKTHUND. Undantag kan förstås göras om man har någon i sin närhet som kan ta hand om jaktbiten kontinuerligt åt en, men en jakthund är alltid en jakthund och slår inte över automatiskt till lugn sällskapshund när bössan läggs på hyllan för dagen. Man får helt enkelt räkna med att en sådan hund kan jaga olovliga saker, som gulliga kattungar på höloftet. I synnerhet Parsons och border terrier har en förmåga att sysselsätta sig själva om man inte ger dem nåt att göra. Och att bara sitta och titta på när matte eller husse står och ryktar sin häst i flera timmar är inte så kul om man är en busig terrier.

Vissa terriers kan förstås vara fromma som lamm, men det hänger ofta ihop med ENORMT mycket träning, och om just din valp blir sån som vuxen är omöjligt att veta, oberoende hur föräldrarna är.
 
Sv: Vilken ras?

Jag ska kanske köpa hund nu:D (Inte säkert beror på om vi hittar någon "passande") men jag vet inte vilken ras? Jag är väldigt mycket i stallet och har tänkt att ha med mig hunden dit och eventuelt lära den spring brevid när jag rider. Har även tänkt ha det imon agility.
Vad tror ni? vilken ras tycker ni att jag ska ha? spelar ingen roll om det är en blandras.:)

Jag är också en stalltjej, jag och min familj letade hund och hittade rasen "tollare" (nova scotia duck tolling retriever), men när vi var och hälsade på en kennel med tollare, cavalier och bernen sennen så tyckte vi att en cavalier passade oss bättre. Cavalier King Charles Spaniel är en "stor hund i litet format" och tillhör sällskapshundarna, grupp 9 alltså. De går bra innom utställning och agillity. Vi har ännu inte köpt vår valp ännu, vi står ännu på kö eftersom vi söker en speciell färg. Eftersom jag nu ska köpa mig häst samtidigt så vore det passande med en hund som kunde springa med så passade Cavaliern bra. Vi valde bort tollaren (mot min vilja till en början..) för att den kräver så mycket, etc. spårning, agillity mm. En cavalier berhöver såklart motion också, men den nöjder sig med dagliga promenader och såklart träning av olika slag! ;) Men som andra har skrivit, det beror på hur mycket du har tid och ork till att läga ned på din hund. Lycka till med din vovve :D
 
Sv: Vilken ras?

Shetland sheepdog brukar vara bra "hästhundar", brukar kunna
bli bra på agility, lydnad m.m också :)
 

Liknande trådar

R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 155
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 934
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 529
Senast: Sasse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 912
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp