Vilken ras??

Tiller

Trådstartare
hej..

Jag vill skaffa hund, men vilken ras..... :crazy:
Jag bor i lägenhet, en 2:a, har haft en japansk spets men skulle gärna vilja ha något större.
Alltså en som inte skäller så mycket och inte vill vakta..
Har häst så det vore ju kul om den kunde hänga med ut på någon tur
Någon idé?? ;)

Sv: Vilken ras??

Skaffa vad du känner för...men kanske inte dvärg eller vall. Dvärg orkar nog inte springa i häst takt, vall..ja den vill väll mest gapa och stå i när hästen rör sig för fort och okontrollerat. Annars då ? Någon idee ?

Jag har varit inne på en leonberger ett tag men de är väl för stora för att ha i lägenhet, sen tänkte jag på en jack russel men de är så små istället...
Sen var jag inne på dalmatin ett tag men många har väl problem med hörseln??..
Så jag vet faktiskt inte riktigt vad jag vill ha, får väl kolla i hundboken efter raser, men det blir nog inte så poppis för grannarna om den är skällig av sig.. :p

spaniel av något slag? schäfer? Flatte? ( beror ju lite på va du tänkt syssla med)

skall tillägga att schäfern är ju gärna vaktig så det var nog ett dumt förslag ;)

Dalmatiner? Labrador?

Flatcoated är ju fina men jag tycker de har blivigt så vanliga, det skulle väl vara labrador isåfall.
Har mest tänkt att ha haft den som sällskapshund och sen att den ska kunna hänga med ut på en ridtur..

Jag tycker, (vet inte hur det stavas), Grand danios, är tuffa men jag vet inte hur de är, skälliga och kräver utrymme å så..??
Någon som vet??

ursch snälla stäng inte in en GD i en tvåa ..... känns väl inte så snällt

Åh my .. Nu blev jag en "djurplågare" huxflux :smirk:

Jag har nämligen en gigantisk Grand Danois pojke, och gissa vad jag bor i en 2:a .. Fy vilken elak matte jag är :D

Helt ärligt att tro att kvadratmetern på boendet har någon egentlig betydelse när man väljer hund tycker jag påskiner att man är dåligt påläst...

Jag och min snutt delar på 52 kvadrat och det går alldeles utmärkt, och du han kan sträcka på sig, han får plats :angel:

Dessutom så sover mina hundar inomhus och aktiveras utomhus ..

Ska jag berätta något ännu värre: Jag har bott med 2 hundar och en pojkvän i en 2:a :eek:

/ C som är på :devil: -humör

jag ÄR dåligt påläst - kan inget om hundar knappt - det va bara en spontan reaktion . alla hundar kanske inte är lika vilda inne som min ....

fast om jag själv bodde i en tvåa skulle jag inte ( om jag hade nått val ) välja den största hundrasen ...

Min uppfattning är att ytan på bostaden sällan spelar någon roll för val av hundras. Det kan dock bli bra mycket mer jobb med en aktiv ras om man bor trångt. Vissa raser är dock inte lämpliga att ha i lägrnhrt men det beror inte på deras storlek utan på andra faktorer såsom aktiveringsbehov, päls och liknande.

För övrigt anser jag att hundar inte ska vara vilda inne. Där ska de vila för att sedan få ordentlig aktivering ute.

Äsh då, jag har ju haft två rottisar i en etta. nu har jag bara en men i en ännu mindre etta. Ibland är vi dock två vuxna och två rottisar och det går det med.

hon är ung och vild inne men som sagt - jag är långt ifrån nån hundexpert ... delade bara av mig av min åsikt - ville inte uppröra eller smutskasta någon

Jo jag tycker det fungerar alldeles utmärkt, vi bor ju inte mitt i staden utan i ett hyreshus med skogen bakom och ängar framför...

Inomhus är Atlaz lugnt som en filbunke

en vinthund, den ultimala lösningen!! sociala, kräver inte mkt rörelse eller stora yttor (passar alltså bra i lägenhet) samtidigt som dom älskar att få röra på sej (t ex följa med på en ridtur). dessutom är dom flesta vinthundar tystlåtna, även de långhåriga har lättsköt päls, dom är vackra, helt perfekta, och sååå underbra :)

Nu har jag kommit fram till att det är nog bäst för mig med en liten hund ändå... eller en mittemellan iaf.

Funderar på en liten jack russell, men jag skulle gärna vilja ha haft en liten större och med lite päls att krama om, dvärgspets men lite större. såg att det fanns en som hette mellanspets. någon som har en sån??
Men de är väl gansla vaktiga av sig va?dvs skälliga? :confused:

Inte mycket att gå på kanske....

Testa dig

Det stämde bra på vilka hundar jag har tänkt mig... :)

Hello!

Jag är ingen expert på hundar men jag vet iallafall vilken ras du INTE ska välja...om du inte är ute väldigt mycket med din häst, och det är Vorsteh.
Jag har en och hon är en obotlig "springare" som jag kallar henne hon rusar som en galning när hon är ute och inne springer hon runda på runda runt bord, stolar, soffor för att 21,00 lägga sig för att sova till 09,00 :rofl:
Men du kanske skulle kunna ha en Collie dom älskar att springa och vara med och de är lättlärda! Perfekt familjehund!!

Lycka till med hundletandet :bump:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 963
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 822
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 564
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 610
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar