Vilken ras?

Zarro

Trådstartare
Jag & min sambo funderar på att skaffa hund.
Vi vill ha en hund som är någorlunda enkel att ta med.
Han vill ha den tex när han springer och jag vill hålla på med lydnad/bruks.
Lite pälsvård spelar ingen roll men helst inte för mycket.
Vi vill ha en hund med mycket energi men även som kan koppla av lite.
Den ska vara trevlig mot andra människor.
Vi har två katter och kommer i framtiden få barn.

Sv: Vilken ras?

Jag rekommendera solklart en italiensk vinthund:love:

Men man får vara beredd på att det är som att skaffa sig en bebis;)

Hur mycket mental och fysisk aktivering kan ni ge hunden? Hur mycket jobbar ni? Vem är hundvakt om ni reser bort? Hur bor ni?
Med den info du skrivit så tänkte jag av nån anledning på pudel! :)

Med denna info kan man rekommendera i princip varenda ras som finns.

Har ni erfarenhet av hundar sedan tidigare?
Du skriver att du vill syssla lite med lydnad/bruks, på vilken nivå?
Storlek?
Det finns många frågor som avgör vilka raser som passar.
Har ni någon tanke själva?

Men alltså nej. :D Gemene italienare är inte riktigt någon vettig lydnads-/brukshund.

Jag: Sitt!
Min IG: Sitt? Här? I kalla gräset?

IG:n ser sig omkring och lommar sedan iväg fem meter bort till en varm och skön solfläck där hon motvilligt sätter sig ner.

Men alltså nej. :D Gemene italienare är inte riktigt någon vettig lydnads-/brukshund.

Min IG: Sitt? Här? I kalla gräset?

IG:n ser sig omkring och lommar sedan iväg fem meter bort till en varm och skön solfläck där hon motvilligt sätter sig ner.

Låter som min:D
Lägga sig ner? Då ska det va riktigt mjukt och varmt underlag:D

Jag blir lika förvånad varje gång det kommer upp *fråga om ras trådar*

TS skriver lydnad och bruks och folk rekomenderar det de själva har eftersom de tycker rasen är bäst.
Kanske man ska läsa vad TS ville ha också :)

Varför rekomendera en italiensk vinthund när nån söker en bruks/lydnadshund?

Vi bor i en lgh på 60 kvd så får bli en liten lr medelstor hund.
Jag har mkt hundvana & sambon inte spec mkt.Har hundkunniga som kan passa hunden då vi åker iväg.Vilket händer mkt sällan.Oftast kan man hu även ta med sig hunden.
Jag vill gärna tävla lite smått i lydnad.Bruks har jag inte hållit på med så mkt innan.

Flat, jaktlabbe, jaktgolden, tollare, kelpie, Aussie, Rottis, Schäfer...

Val av ras beror litepå vad ni vill ha för humör på hunden. En vimsig översvallande hund som piper och skäller -flat, en coolare hund som fokuserar lätt och inte skäller -rottis. T.ex.

*KL*

En ras som ofta glöms bort men som är en mkt bra allroundhund, som är bra bruks/lydnads hund, som gärna hänger med på en joggingtur o som är lite lagom i pälsvård, ok trimmas ju lite då o då o dessutom i behändig storlek, är mellan schnauzer, finns dessutom i flera färgvarianter

*KL*

En ras som ofta glöms bort men som är en mkt bra allroundhund, som är bra bruks/lydnads hund, som gärna hänger med på en joggingtur o som är lite lagom i pälsvård, ok trimmas ju lite då o då o dessutom i behändig storlek, är mellan schnauzer, finns dessutom i flera färgvarianter

Schnauzer (det heter bara schnauzer, inte mellanschnauzer, sen ett gäng år tillbaka) finns i två färgvarianter (helt korrekt, två färgvarianter är godkända i sverige), svart och peppar/salt.

Annars kan jag hålla med i det du skriver :).

Själv är man ju helt såld på schäfer men då behöver man ju lägga en del (mycket) tid på hunden per vecka. En trevlig hund som älskar att jobba och behöver det. Är svårt när du inte skriver hur pass mycket tid du/ ni vill lägga ner på träning osv. Finns ju bruksraser som kräver mindre så att säga. Men jag är såld ;)

Varför rekomendera en italiensk vinthund när nån söker en bruks/lydnadshund?

Kanske för att dom fungerar utmärkt som det oxå??

Kanon agilityhund t ex och min jyckes pappa blev detta året svensk viltspårchampion.

Min jycke har tävlats i både Loure coursing, agility, lydnad, och vi har även tränat spår. (dock ej för tävling då jag inte har så stort intresse för det)

Det är en lagom strlk , då TS eftersökte detta, den är lättskött, liten i maten, kvick och mysig och har brett användningsområde.

Så JA, jag rekommenderar rasen

Men men

Flat, jaktlabbe, jaktgolden, tollare, kelpie, Aussie, Rottis, Schäfer...

Val av ras beror litepå vad ni vill ha för humör på hunden. En vimsig översvallande hund som piper och skäller -flat, en coolare hund som fokuserar lätt och inte skäller -rottis. T.ex.

För mig går tollare, aussie och kelpie bort om man vill "syssla lite smått" med lydnad och bruks.
Jag tror att det finns många andra raser som passar bättre och som är mindre krävande som passar bättre för det ändamålet.
Från lite olika rasgrupper:
Collie
Bearded Collie
Sheltie
Dansk/svensk gårdshund
Schnauzer
Staffe
Border Terrier
Lapphundarna
Cocker
Springer
Welsh
Lagotto

Jag uppfattade det som att hon visste atthon vikle tävla, men nu har jag läst lite noggrannare och håller med dig :)

Hej,

Jag kan varmt rekommendera Dvargschnauzer (jag har 5 hemma:-), en boxer och en labrador).

Dvargschnauzer ar en hund du kan ta med ut och springa, rida och cykla med men som inte MASTE ga jattelanga promenader for att vara glad och nojd, om man inte vill. Har du en slodag sa sitter den glatt i soffan och myser med dig. Aker du tag eller buss sa kan du latt ta med den i en vaska om du vill (vagar ungefar 8 kg). Mycket hund i ganska litet format (ca 35 cm over manken).

Manga tavlar i bruks, viltspar, agility och lydnad med dem och de ar verkligen sa roliga att trana med. Jag har sparat, tranat Agility och konster med klickertraning (shaping). De lar sig sa snabbt, har massor med personlighet som far en att skratta flera ganger om dagen och nar de lart sig nagot sa sitter det.

De ar bra med andra hundar. Latt att ta med pa promis dar andra hundar finns. De ar bra med barn ocksa men som alltid med barn/hund sa maste man ju vara med for att inte hunden nagonsin ska behova kanna sig trangd. For allas val och ve.

Palsvarden innebar att skrapa underull ca 1 gang per vecka, borsta igenom hela palsen ca 3-4 ggr per vecka, halla efter oron och tassar varannan vecka samt (om du inte valjer att lara dig sjalv) ta den till en trimmare varannan manad ungefar. Sa inte jattemycket men man behover ta sig tid for det. Kan vara en mysig stund ihop ocksa.

Som du forstar sa alskar jag den har rasen och jag tycker verkligen de ar underbara. Sa det blir mitt forslag :-).

Lycka till med hundkop!

Halsningar

Ewa Highland

Hur får du det att gå ihop med att de bara vill lägga sig ner på varmt och mjukt underlag? Hur många i rasen har kommit någon vart i lydnad/bruks(vilket var vad TS var intresserad av, inte agility eller viltspår)? Jag håller med Grana om att det är lustigt att folk inte läser vad folk i rasfrågetrådar faktiskt är ute efter utan bara rekommenderar sin egen ras. Hur underbar den än är så kanske den inte passar till allas önskemål.

Kanon agilityhund t ex och min jyckes pappa blev detta året svensk viltspårchampion.

Min jycke har tävlats i både Loure coursing, agility, lydnad, och vi har även tränat spår. (dock ej för tävling då jag inte har så stort intresse för det)

Det är en lagom strlk , då TS eftersökte detta, den är lättskött, liten i maten, kvick och mysig och har brett användningsområde.

Så JA, jag rekommenderar rasen

Men men

Funkar de att släppa i rapportskogen eller i en ruta för sök/uppletande då? Har de inte rätt mycket jakt?

Och sen är ju platsliggning och sitt i grupp rätt viktiga moment om man inte vill nolla hela lydnaden.

Sen, jättekul med viltspårschampionatet men det är inte så att det säger så mycket om bruksegenskaperna. Spåret är kort och luktar jättemycket så det kräver inte en jättestor insats av hunden.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 616
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
3 543
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 059
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka