Vilken ras??

Oliwen

Trådstartare
Jag är i tanken på väg att skaffa hund men det snurrar runt i huvudet när jag funderar på ras!

Tänkte ni kunniga hundmänniskor kanske kunde hjälpa mig lite:idea:

Helst vill jag ha en liten hund,typ chihuahua,(som man kan mysa med hemma i soffan;)) fast sen skulle jag jätte gärna vilja ha en som kan följa med ut i skogen är jag rider.. och då känns det som det åtminstånde som det borde vara en lite halvstor hund iaf...

Har ni några förslag som skull passa in??

Sv: Vilken ras??

Jag vet flera som har sin vavva med i skogen när de rider, så det är ju inget hinder.
Vad vill du göra med hunden?

...och även en väldigt aktiv hundras. Inte direkt det första valet för TS om hon vill ha en soffhund som kan följa med på ridturer.

Jag har inte superkoll på raserna men läs på lite om dansk/svensk gårdshund och papillon/phalène, tror de kan passa. Beroende på hur mycket du vill lägga på pälsvård så kan dvärgschnauzer eller cocker spaniel/amerikansk cocker spaniel vara något också.

Men som sagt, läs på och bilda uppfattning själv då jag inte har superkoll eftersom jag aldrig varit intresserad av raserna själv men har dom "runt mig" och de verkar trevliga. Annars så hänger även små hundar med bra som någon annan skrev så vill du gärna ha en chihuahua så titta närmare på dom du. :laugh:

Jag upplevde det fö som att TS vill ha en liten hund, gärna att mysa med i soffan, men inte en soffliggare, eller missförstod jag? För de raser jag tipsat om är aktiva pigga hundar som gärna hänger med, även om de är sällskapsavlade.

Fast jag skulle alltså inte heller rekommendera dvärgpincher, eller pincher heller för den delen, inte helt enkla hundar.

Höll ju på att glömma! Titta gärna på västgötaspets också, har nog aldrig träffat en som inte varit riktigt trevlig.

Senast ändrad av en moderator:

Men en dsg är ju knappast en soffhund, i alla fall min blir inte trött av bara fysisk motion, hon måste ha mental aktivering också.

Edit: Läste inte ditt inlägg så noga, såg nu att du själv skrev att det var en aktiv ras, sorry! :o

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 645
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 833
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 294
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 070
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka