Vilken ras...?

S

Sickan

Vilken/vilka raser kan ni föreslå vid följande önskemål:
1. bor på gård och ska kunna gå lös utan att ge sig ut på egna strövtåg
2. gå ihop med katter, hundar, hästar och barn (inga egna små utan grannens som dyker upp)
3. i mellan- till storklassen
4. strävhårig alt korthårig

Alltså vilken tycker ni är den ultimata gårdshunden?

Sv: Vilken ras...?

De två första punkterna handlar mer om uppfostran än om ras, men jakthundar är ju betydligt mer benägna att dra iväg så det kan ju vara en grupp att undvika. Det finns fler, betydligt viktigare frågor när man ska skaffa hund.

Vad ska ni ha hunden till? Vad vill ni se för temperament? Vaktig? Ska den vara till sällskap eller vill ni träna någon gren? Vad har ni att erbjuda hunden i form av tid, aktiviteter osv?

Jag kommer och tänka på en hel rad olika raser som kan passa, berätta gärna mer om vad ni är ute efter så blir det lättare att sålla!

Svarar båda.
Jo, de två första är ju klart en fostringsfråga, men de kan ju ha mer eller mindre benägenhet, typ jakthundar.
Den får väl gå under kategorin sällskap, familjehund. Var med ute hos hästarna, följa med på ridturer, gå promenader.
Kanske inte så särskilt vaktig av sig eftersom här kommer och går människor lite "hur som helst" vilket kan skapa problem. Jag har aldrig haft en utpräglad vakthund så jag vet inte hur det fungerar när det kommer och går okända människor.
Så kort och gott en hund som finner gårdslivet tillfredsställande utan att ha någon specifik läggning.
Storleken ska ju vara så den kan hänga med en timmes riding i skogen. Inte heller få mycket päls som det fastnar saker i.

Jag har alltid haft hund men egentligen aldrig tänkt igenom rasen utan det har varit genom slumpen som just en viss hund har kommit till mig.

Jag har också en schapendoes som passar på din beskrivning. Men hon har ju långt hår. Som jag klipper på sommaren. ;)
en underbar ras, som älskar "att vara med där det händer":love:

* Jenny *

De verkar fina och lagom i storlek, men pälsen...Jag hade en springer och han brukade ha halva skogen med sig hem + lera och annat smått och gott.

De verkar fina och lagom i storlek, men pälsen...Jag hade en springer och han brukade ha halva skogen med sig hem + lera och annat smått och gott.

Ja dom drar in, en natt vaknade jag och hade en stor grankvist i sängen... :crazy:
Någon kotte, och hö har hon väl också dragit in:o
Men jag klipper benen och under magen, och då fastnar ingenting.
De är först när man ställer henne i badet som man ser hur skitig hon är:o

Skämt och sido, i allafall min hund har en bra päls, jag tycker inte att den ställt till det.
Min förra hund, en bichon frise drog in minst lika mycket. Och då var han nerklippt i stort sett alltid.

Försök få träffa någon schappis! Dom är verkligen helmysiga:love:

* Jenny *

Tycker helt klart Staffen verkar stämma in bra på din beskrivning :)

Mina fungerar jättebra som stallhundar, de har inte en benägenhet att dra iväg (alltså inte mycket jakt), bra storlek men ändå robust och tål litegrann, väldigt lättskött päls, älskar barn och människor, vaktar och skäller sällan.

Lagotto Romagnolo är en trevlig ras som kanske skulle passa.
Länk till infosida på SKK.se

Är ju inte korthårig i egentlig mening utan pälsen är "krullig", men lättskött när man väl lärt sig klippa den. Och det är inte mycket som lyckas fastna i pälsen. Ett bad och en omgång med hårtork och den är klar - ingen borstning e dyl ska göras. Dock måste håret i öronen hållas efter så att det inte skapar problem.

Lagotton älskar dessutom att vara ute i skogen med sin människa/familj! Lättlärd och trevlig mot främmande och andra djur.

Kompisen har två som är helt underbara och de och mina cockrar är som ler och långhalm och väldigt lika till sättet. Jag har dock mer jobb med minas pälsar i slutet av dagen. :D

fast tycker inte staffen att det blir för kallt att vara ute så mycket på vintern. Har man hund med sig i stallet så blir det ju en del "dö-tid" när den inte får någon fysisk aktivitet.

Jag skulle säga korthårig collie. Toppenhundar! Min ville jaga hästar men det var en uppfostringsfråga. Idag skäller hon bara på hästarna om de får tokfnatt i hagen. det roligaste hon vet är att följa med matte på ridtur, om man inte räknar jaga bollar då;)

Mina hundar har alltid täcke på sig på vintern, det fungerar jättebra :) Sedan beror det väl lite på hur kallt man har det i stallet också, vårt stall blir ganska uppvärmt av att det är så många hästar sedan har vi uppvärmd sadelkammare de kan ligga o mysa i.

Men det är klart, är det väldigt kallt så fryser dom ju.

Lagotto Romagnolo är en trevlig ras som kanske skulle passa.
Länk till infosida på SKK.se

Är ju inte korthårig i egentlig mening utan pälsen är "krullig", men lättskött när man väl lärt sig klippa den. Och det är inte mycket som lyckas fastna i pälsen. Ett bad och en omgång med hårtork och den är klar - ingen borstning e dyl ska göras. Dock måste håret i öronen hållas efter så att det inte skapar problem.

Lagotton älskar dessutom att vara ute i skogen med sin människa/familj! Lättlärd och trevlig mot främmande och andra djur.

Kompisen har två som är helt underbara och de och mina cockrar är som ler och långhalm och väldigt lika till sättet. Jag har dock mer jobb med minas pälsar i slutet av dagen. :D

Har träffat en sån, blev helt kär i den! En riktig mysgris ;) Rekommenderade den till min vän som har en allergisk sambo, då den tydligen kan fungera som allergihundar i vissa fall?

Ja, de är riktigt goa. :)

Lagotton är kanske en ras som en del hundallergiker klarar bättre än andra raser, men det är tyvärr en och annan som blivit allergisk mot sin lagotto också. Tyvärr så marknadsförs den ofta som "allergivänlig" för att den inte fäller, men det beror ju på vad som utlöser allergin hos människan, vanligtvis är det ju annat än just hårstråna.

Isländsk fårhund? Finns även som korthårig fast en korthårig islandshund har ganska mycket päls den med, med tjock underull.
Gillar att gå och skrota på gården, ingen eller liten jaktlust (fast man bör förstås träna inkallning ordentligt, det finns ju undantag), varnar visserligen när det kommer någon men hälsar sedan glatt. Brukar funka bra med både folk och fä.
Pälsen är lättskött även hos de långhåriga och väl anpassad till alla typer av svenskt väder.
Att rasen är frisk och långlivad är ytterligare ett plus.
Nackdelar är väl att de tenderar till att bli skälliga och att det förekommer exemplar som är mindre bra mentalt (rädslor).

Temperaturen är nog inga större problem eftersom vid har ca 3 meter till stallet och lätt kan ta in hunden om det är för kallt.

Tack för alla förslag. Jag ska läsa om dem. Roligt med lite raser som inte är helt vanliga.

Jag har en isländsk fårhund och han skulle inte nöja sig med att skrota runt på gården bara, behöver mer mental stimulans än så. Sen ska de inte ha någon jaktinstinkt men är däremot avlade för att jaga bort ovälkommna djur från gården. Vilket betyder att man visst kan få en hund med jaktinstinkt som gärna kutar runt hela dagen och skäller på fåglar som flyger över gården alt. sticker efter rådjur in i skogen. Visst är det en gårdshund, men man kan göra det enklare för sig genom att skaffa sig en lättare ras..

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 645
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 834
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 235
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 105
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka