Sv: Vilken ras vill ni helst ha?
Jag har ridit 2 RIKTIGT bra hästar.
Den ena red jag när jag jobbade i Österrike, en privatägd Lippizaner. Hans ägare var inget bra på att rida, ändå var hästen så jävla spänstig och mjuk. Det var som att sitta på en bomb som aldrig skulle explodera. Jag kände att de inte fanns nån hejd på kapaciteten! Han kunde länga bra, o så fort man satt emot lite så samlade han sig, dvs även när de inte var meningen :P Lippizaner är defentivt en häftig ras för den dressyrintresserade! En av mina tråkigaste hästar var också en lippizare dock kan vara värt o tillägga.. Hon var lektionshäst där jag jobbade, o det var ett riktigt ök!
Den andra var en travare, utbildad till st georg. Mjuk, välriden o passagen var hans fjärde gångart! Fick köpa han, men hade inte råd då. Köpte dock häst ett halvår senare.
Min favorit när jag red på ridskola var en knabstruper, har fortfarande inte gett upp drömmarna om att köpa han även om jag inser att jag börjar bli med liiite för mkt häst nu :P Han var så känslig så det blev så svårt, han är bäst när man nästan inte gör nåt annat än bara rätt! Om man kan säga så... Han blir lätt lång som en ålandsfärja o stark som en oxe, aka stressad.
När jag flyttade hit till Ljusterö vart jag kär i en för mig, helt ny ras, Welsh Cob! De är den ultimata hobbyhästen! De kan ALLT! O de är bättre än de flesta andra på det med! Jättefin dressyr o körhäst, hoppning är de också bra på! De är oftast mkt GO i dem, men man blir aldrig nervös! De är väldigt kloka o gör alltid sitt bästa! De kan vara lite tjurskalliga o tuffa på de sättet, men när du fått dem på din sida så står dem där! Jag längtar så jag nästan dör tills jag får rida min älskade Leia, men hon är bara 2 :P Så lite till får vi vänta!
För sporten är ju KWPN en av de raser som ligger bäst framme i prestation, därför har jag köpt ett välstammat sto som jag ska avla på. "Blev" även med anglo, nåt jag aldrig trodde då jag verklgien vill ha en tanthäst, men hon är helt ok! Lite hispig då o då, men jag känner mig alltid trygg!