Vilken ras vill ni ha?

Sv: Vilken ras vill ni ha?

Jag har ju alldeles nyss ratat typ alla raser och köpt en blandis. Framför allt ville jag den här gången ha förighet och därför valde jag i grupp 1. Det jag sökte var en arbetsvillig intelligent och förig hund med måttlig skärpa och inte så mycket jakt, korthårig och i storlek c:a 50-55 cm.

Efter noggrann urvalsprocess fanns den 5-6 raser på korta listan, raser som var "perfekt förutom att... " Lite för stora eller lite för små eller för mycket päls eller för mycket arbetsnarkomaner. När det dök upp en första generationens blandraskull mellan två av raserna på min lista slog jag därför till och hoppas nu det ska bli som jag ville.

Jag tror egentligen att många skulle vilja ha ungefär samma typ av mellanstor hund som jag. I alla tider har man plockat fram nya raser för att passa nya behov och jag tror att folk nuförtiden har behov av en korthårig mellanstor hund som som inte jagar, tål att vara ensam, som är arbetsvillig och lätt att träna men som inte river huset. Om den rasen fanns tror jag att felköpen skulle minska. Idag köper folk hundar som är framavlade för ett helt annat ändamål för att man tittar mer på storlek och hårlag än på användningsområde.

Vad är det för blandning du har?
PS. Tänker på dig på fredag :'( DS

KL
Jag kommer alltid ha en Flatcoated Retriever vid min sida, det är verkligen MIN ras :) Cocker Spaniel är också en ras som ligger mig mycket varmt om hjärtat, och förhoppningsvis om allt går vägen flyttar det in en liten inom en inte allt för långdragen framtid.
I övrigt har jag sneglat ett tag på Australian Kelpie som "komplettering" till flatten inom bruks och lydnad, då jag vill satsa mer helhjärtat på jakten i sinom tid. (Strävhårig) Vorsteh är också en ras jag otroligt gärna skulle vilja ha, till drag och jakt. Men det förutsätter att jag kommer igång och jagar ordentligt, så vi får väl se ;)

Och om Irländsk Varghund som av ett mirakel skulle bli en så pass frisk ras att man kan "garantera" (iaf mer än nu) ett långt och friskt liv skulle en få flytta hit :love:

Senast ändrad:

Irländsk Setter är nog min dröm nummer 1 sen jag var 6-7 år max, har alltid älskat dom på alla vis. :love:

Annars skulle jag villja lära mig valla och ha lite får.
Eller köra draghundstävling i full fart. :D

Men inte nu, men någon gång kanske. :laugh:

Kanske skulle lägga till Flatcoated Retriver.
Det känns nog närmast till hands ändå.

Senast ändrad:

*kl*

Tre raser som jag faktiskt hoppas på att jag kommer äga någon gång i mitt liv är:
Rottis vackrare finns inte och har jag tid för både brukshund och jakthund samtidigt ngn gång så är det klappat och klart för en rotta!
Strävhårig vorsthe (gärna svartskimlad) det blir det när jag har mer jaktlig erfarenhet!
Kinesisk nakenhund: sjukt coola och roliga hundar och vill jag ngn gång ha en sällskapshund så blir det en liten prickig kines.

Sedan så kan jag aldrig se mig själv lämna spanjlarna! En ESS kommer nog alltid finnas i hushållet, det är helt enkelt den perfekta hunden för mig!

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 912
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 087
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 892
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jag har suttit och funderat en del på nästa hund. Det lär dröja minst 1-2 år innan det blir aktuellt. Jag älskar ju schäfern som ras...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 039
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka