Vilken ras vill ni ha?

Sv: Vilken ras vill ni ha?

En hedehund, lagom stor och dom få jag har träffat har jag bara älskat.

Och sedan en wachtel för all annan jakt.

Är även sugen på en korsning wachtel och Jämte/laika (eller liknande)
en sådan hammnar hos mej troligen i år :laugh:

Kram

Förutom rasen som jag redan har då (tibetansk spaniel) så vill jag ha, och ska ha någon gång i framtiden, vit herdehund (långhårig). :)

*kl*
Nästa hund för mig blir helt klart australian shepherd! En hund som nog passar mig alldeles utmärkt.

Två av drömraserna har jag ju redan: vit herde och husky.

Sen finns det väldigt många raser jag är intresserad av bl.a. Aidi, finns dock inte så många exemplar av den i Sverige.
Är helt förälskad i hollandse hedershound, men tror den är något för tuff för mig.
Är sugen på australian cattledog också :D

Skulle nog kunna rabbla väldigt många raser här, dock blir de ingen mer hund här på ett tag då vi redan har 4 i åldern 1-5 år så de är unga allihopa!

Vilka raser vill ni ha?
Vad är det ni gillar med rasen/erna?

Jag har ju alldeles nyss ratat typ alla raser och köpt en blandis. Framför allt ville jag den här gången ha förighet och därför valde jag i grupp 1. Det jag sökte var en arbetsvillig intelligent och förig hund med måttlig skärpa och inte så mycket jakt, korthårig och i storlek c:a 50-55 cm.

Efter noggrann urvalsprocess fanns den 5-6 raser på korta listan, raser som var "perfekt förutom att... " Lite för stora eller lite för små eller för mycket päls eller för mycket arbetsnarkomaner. När det dök upp en första generationens blandraskull mellan två av raserna på min lista slog jag därför till och hoppas nu det ska bli som jag ville.

Jag tror egentligen att många skulle vilja ha ungefär samma typ av mellanstor hund som jag. I alla tider har man plockat fram nya raser för att passa nya behov och jag tror att folk nuförtiden har behov av en korthårig mellanstor hund som som inte jagar, tål att vara ensam, som är arbetsvillig och lätt att träna men som inte river huset. Om den rasen fanns tror jag att felköpen skulle minska. Idag köper folk hundar som är framavlade för ett helt annat ändamål för att man tittar mer på storlek och hårlag än på användningsområde.

Jag älskar de flesta terriers som fortfarande är 'oömma' nog att räknas som terriers. Yorkshire går bort till exempel - de är trevliga men inte Praktiska. Annars passar de flesta mig. Russel, Fox, Tysk..
De är självständiga med lite jävlaranamma, humor och karaktär. Kan tänka mig att prova på de flesta terriers faktiskt, undantaget stafferaserna och liknande.

Spetsar! Spetsar i allmänhet och de gamla spetsraserna i synnerhet - idag skulle jag haft en japansk akita (låt amerikanerna behålla sina kolosser) om jag inte insett det kloka i en mindre lägenhetshund och valt shiba istället.
Hakkido, caanan, husky (någon gång ska det finnas plats för ett par sådana!) Livet är aldrig tråkigt med hundar som tänker på egen hand, det gillar jag... dessutom är de i mina ögon otroligt vackra!

Sedan tycker jag om vinthundar, men jag vet inte om det någonsin kommer att passa sig.... men drömma duger. ^^

KL

Holländsk herdehund KH!
Canaan Dog
Anatolisk herdehund kommer kanske aldrig bli av, men jag får titta och drömma :D
Mudi skulle jag absolut kunna tänka mig

Malle och Lapsk är ju dom allra bästa raserna (för mig), jag har en av varje, får se vad det blir nästa gång.

KL.
Amstaff - har redan en hemma tillsammans med sambon. En gudomlig kille som jag älskar totalt!
Kinesisk nakenhund - en sådan SKA jag ha en vacker dag. En svart/vit hane med mycket hår på dom pälsade områdena.
Chihaua (lr hur det nu stavas :p ) - Lite hopplöst kär i långhåriga varianten.

Engelsk Springer Spaniel - fler alltså :D
Field Spaniel
Afghanhund
Skotsk Terrier
Powder Puff
Silken windhound

Sen finns det väl endel andra raser som jag kan tänka mig att ha men inte som är "must have :love:"

Det känns verkligen som jag hittat rätt ras i korthårscollien, så fler såna kommer det bli.

Men så har jag också bestämt mig för att den dagen jag har ett stort gods så ska jag ha ett par skotska hjorthundar, som kan följa med mig när jag inspekterar ägorna och dessutom pryder sin plats framför den stora, öppna spisen... :D

Vilka raser vill ni ha?
Vad är det ni gillar med rasen/erna?

Förutom det jag har nu; Hovawart och Schäfer är jag nyfiken på Chodsky Pes och Saarloos Wolfhond och blir jag arbetslös någon gång skulle jag kunna tänka mig en Border eller Aussie :)

Kl

Jag är hemskt sugen på att någon gång ha en Azawakh tack vare de ytterst få exemplar jag träffat. Gudomliga skapelser! Skotsk hjorthund hade jag också velat ha någon gång. Om jag någon gång skulle bli mer hundträningssugen så står Malle och Kelpie högt på listan. Och kanske en underbar bruksvavva som Uno :D

Är inbiten schäferfantast och har även russkiytoy men om det blir en annan ras blir det skotsk hjorthund (har haft det) eller irländsk varghund, maken är galet förtjusta i dem:)

Jag har redan mina drömmars ras, Schäfer!:love::love:
Avgudar rasen då den helt enkelt är den absolut mest kompletta brukshund i mina ögon som dessutom är oförskämt vacker. :love:
Är en stolt ägare till två herrar redan, men många, många fler lär det bli. Ser ingen anledning till att jag skulle nedgradera mig liksom.;)

Däremot så har jag ett gott öga för korthårig Holländsk Herdehund om jag ska vara ärlig...
Men rasens avelsarbete får avgöra om det blir en sådan en dag eller ej, just nu känns det som ett alltför osäkert kort för mig.

Sen har jag faktiskt en till ras som jag verkligen tycker väldigt mycket om och som jag gärna skulle vilja ha "vid sidan om" mina Schäfrar.;)
Och det är Faraohunden. Dom har tilltalat mig sedan jag var barn och likaså de är fantastiskt vackra, det är något speciellt med dom.

kl

en fralla :love:
för att de är galet fina, verkar ha underbart temprament o perfekt storlek.

Whippet är min absoluta favoritras - kommer alltid ha en vid min sida! :love:

Andra raser som jag skulle kunna tänka mig att ha är:
Berger des pyrénées à face rase
Sheltie
Kelpie
Pinscher
Staffordshire bullterrier

Senast ändrad:

Åh ja...
Irländsk varghund står högst upp på önskelistan, uppväxt med fullt av vargar runt omkring och kan inte förstå hur man kan växa upp med annat.. Men å andra sidan passar dom inte in i min livsstil - men om den ändras eller när tiden kommit och vi har skaffat gården och taggat ner lite, då kan de nog tänkas att soffan är stor nog för en varg trots allt, hur jag nu ska övertyga min kära pojkvän om att vargar inte bor ute i hundhus och att dom hör hemma i soffan lika mycket som han ;)

I övrigt är jag border collie frälst - just för att dom passar mig och mitt liv så bra.

Andra raser jag älskar och tycker är vackra men som gissningsvis inte kommer att komma in i mitt liv är:
Rottweiler, herregud, stoltlig och rolig och fullständigt underbar, men lite för hårda för mig i ärlighetens namn...
Grandanoa - dessto större dessto bättre är jag uppvuxen med så jaa, och vacker som få! Och verkar så himla trevliga, har dock aldrig fått chansen och lära känna någon ordentligt...
Jack russel - ligger mig varmt om hjärtat och dom är ju för härliga dessa tuffingar..
Saluki - passar inte in i min livsstil men min egna dam är ju för härlig, dock bor hon hos mamma och är storstadssnobb med förkärlek för att springa fortast och gärna svalka sig i vattenpölar - men hugeda om de regnar eller snöar, nej idag stannar vi inne matte.. ;)
(och just de stavningen på namnen, herregud....)

Och många många fler, men i ärlighetens namn funkar inte mycket annat än border colliehundar i en 100% utelivsstil...

//Petronella - med vargar i hjärtat!

Strävhårig vorsteh fashineras jag mycket av o kommer nog skaffa en i framtiden när jag inte har hundarna hos min mor när jag är på jobbet.

Settrarna ligger mig ju varmt om hjärtat o som det ser ut nu kommer det bli en till engelsk efter Malte är borta. En irländare hade varit kul o ha med!

Jaktspringer skulle vara kul, snygga hundar! Cockern med men jagar inte på det sättet nu.

En jaktgolden bara måste jag ha någon gång! Skulle vara kul och även en flatt :) Verkar vara så roliga att träna med!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 912
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 087
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 892
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jag har suttit och funderat en del på nästa hund. Det lär dröja minst 1-2 år innan det blir aktuellt. Jag älskar ju schäfern som ras...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 039
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka