Jag har suttit och funderat en del på nästa hund. Det lär dröja minst 1-2 år innan det blir aktuellt.
Jag älskar ju schäfern som ras. Men funderar på om jag vill ha något lite enklare vardagsmässigt som komplement. Men som ändå går att träna och tävla med en del. Drag har blivit något jag tycker är roligt och schäfern älskar det. Så det vill jag gärna forsätta med.
Har tittat en del på stor- och mellanpudel. Någon med erfarenhet i om de brukar gilla drag? Är det hundar som är "fina i kanten" och undviker skitväder, bad och lera eller gillar de att jobba lite oavsett? Fryser de kan man ju slänga på de ett täcke tänker jag.
Lite punkter (som är mer eller mindre böjbara):
- Gärna en ras som inte fäller (inte viktigt, men bekvämt om jag ändå ska ha något åt mer sällskapshundshållet)
- En ras som generellt går bra ihop med andra hundar
- En bra mentalitet, skottfast, socialt trygg, miljötrygg osv
- Ca 40-55 cm i mkh
- Gärna larma/vakta men utan att vilja käka upp folk
Någon som har några tankar och ideer? Är egentligen ganska öppen för olika raser sålänge de är hyfsat följsamma och med iaf lite drifter så det går att belöna hyfsat lätt. Gillar även hyfsat rappa och snabbtänkta hundar. Sålänge de har hjärnan med sig. Just nu velar jag mellan allt från pudel, någon jaktspaniel, jaktlabbe, schäfer osv
Det som egentligen får mig att backa från schäfer är väl att det ska vara lättare att ha hundvakt (som jag typ aldrig har) och att jag inte vet om jag vill ha tik eller hane. Även om Gripa iaf tidigare inte varit direkt tiktjurig så är jag nog lite färgad av det som hände Ninja. Så vill inte ha en allt för liten hund OM jag väljer tik.
Staffordshire bullterrier är inget du kan tänka dig annars? Otroligt trevliga hundar!