linnsan
Trådstartare
Ja, de allra flesta är väldigt okomplicerade hundar i vardagen sällan några problem att ha ett knippe labradorer oavsett kön i samma flock.
En heads up är väl bara att jaktträning i regel tar ganska mycket tid, så söker du en hund där träningen tar mindre tid än brukset behöver du kanske fundera över om du ändå tycker det är rimligt att lägga den tiden
Särskilt om man vill jaga i någon lite mer organiserad form.
Labbarna har ju också lite grejer att hålla utkik efter. Dels en knippe DNA-tester och så lederna: hd/ed och ocd.
Det finns tyvärr en del linjer med lite sociala begränsningar och rädslor också, som så klart också är bra att hålla sig undan.
Jag tänker att man kan få de hyffsat nöjda med apportering hemmavid och olika sök-/spåruppgifter?
Risken finns väl dock att man åker iväg på träningar ibland som tar en hel eller halv dag
Vet ju inte riktigt vad jag kommer landa på än. Men blir det jaktlabbe är ju inställningen helt klart att hunden behöver jobba som en brukshund och att vi förmodligen åker iväg på jaktträningar för att lära oss mer om det. Men att den är enklare i vardag sas.
Ja att det finns lite rädslor i rasen vet jag om. Även om jag inte har koll på specifika linjer och sådär så kommer jag kolla upp det så gott jag kan om det blir aktuellt