Vilken ras tycker ni passar oss?

Ajda

Trådstartare
Vi är jättesugna på att utöka vår familj med en hund om ett par år. Dock är vi ganska osäkra på vilken ras som skulle passa oss bäst.

Vi har 2 barn, nu 2 och 4 år gamla, bor i en villa i ett bostadsområde med trädgård på ca 1000kvm.
Vi vill ha en 5e familjemedlem som ska kunna följa med oss på allt i princip.
Jag är uppvuxen med hund men har aldrig haft ansvar för uppfostran så man kan säga att det här skulle bli som en första hund.
Viktiga egenskaper vi söker är en glad och lättlärd"lyhörd" hund. Den ska tycka om folk och fä, inte vakta, inte ha päls som kräver massor av pälsvård, inte skälla mycket och kunna vara lös utan att dra.
Vi kommer inte tävla eller ställa ut.

Jag tycker engelsk staffordshireterrier är otroligt fina, men är orolig att det skulle vara att ta sig vatten över huvudet. Har också varit inne på fransk bulldog men de verkar väldigt ohälsosamma.

Vad tror ni skulle passa oss?

Sv: Vilken ras tycker ni passar oss?

Griffon! Vi har en brabançon, det släthåriga varianten.
Härliga, glada hundar som hänger med på allt. Glada clowner som ger många glada skratt. Inte mycket jakt eller vakt. Intelligenta och lättlärda.
Världens bästa ras alla gånger. Friska och långlivade.

Jag tror absolut att Staffordshire bullterrier skulle kunna passa er!
Du säger att ni inte vill tävla eller ställa ut men på vilket sätt planerar ni att aktivera hunden?

Vi kommer inte fara till brukshundsklubben i tid och otid utan den mesta aktiveringen och träningen kommer ske hemmavid. Långa promenader, lättare spår/sök, agility osv.

Staffen stämmer ju väl in på alla era önskemål.
Tänkt aktivering verkar också räcka till. Ni är ju ute i god tid vilket gör att ni har gott om tid att leta upp en bra uppfödare som kan ge er stöd.

Vad gäller frallan så valde vi också bort den rasen pga dess dåliga hälsa. Vi har också småbarn och hade tänkt oss liknade aktiveringsnivå som er. Vi är fantastiskt nöjda med vår staffe.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 161
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 244
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 073
Senast: Farao
·
Övr. Hund Hallåj folket! Går i funderingar att skaffa vovve under högskolan, och har börjat kolla på raser redan nu. Det jag är inne på är...
Svar
4
· Visningar
1 102
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023