Sv: vilken ras passar mig?
Klart du ska välja den ras DU vill ha
Rasbundna sjukdomar är det inga "allvarliga" vad jag vet, men jag rä ingen expert på området.
Inga av de som är i ropet mest iaf, då hde jag inte skaffat mig ngn.
Det är jättesvårt att säga att "exakt såhär mkt behöver en cocker spaniel röra sig varje dag", men jag tror att två timmars promenad om dagen är en bra "regel" för en vuxen cocker.
Det känns också som en hund som behöver få vara lös ibland och springa av sig energin
Jaga behöver man inte göra (anser jag) men det kan vara roligt att lägga lite enkla spår, min Lowa ÄLSKAR det, och är riktigt duktig.
Jag låter henne spåra korvbitar på typ 200metersspår
är ingen som skulle hålla på med blodspår och sånt.
Vi kör också lite appotering på bebisnivå, vilket båda tycker är roligt.
Agility är det många cockrar som sysslar med, vad jag förstått så kqan de vara väldigt duktiga i det också.
Kvicka i benen, tycker om fart och fläkt, så agility är ju ett bra sätt att kombinera både fysisk och psykisk aktivitet på
Lydnad behöver du träna med en cocker också, behöver absolut inte vara på tävlingsnivå, men jag tror de behöver ngn form av lugnare stimulans också för att lära sig att gå ner i varv ibland
Lite problemlösningar och uppgifter där man behöver använda hjärnan mår de små liven bra av!
Det man kan säga är väl att rasen behöver lite fastare uppfostran är man kan tro först, när man ser deras sockersöta utseende
Det är mkt hund i litet format, men mkt trevlig hund också
Vill hänga med på ALLT, orädda, tycker om allt, spralliga, men kan självklart ligga och mysa i soffan långa hemmakvällar också
En ras som är väldigt framgångsrik inom agilityn är ju Sheltien, kankse ska kika lite på den?
Den är väl lite "enklare" än cockern, men ändå en rolig sportig hund.
Annars finns ju Amerikanska cockern, lite lugnare än den engelska.