vilken ras passar mig?

Sv: vilken ras passar mig?

som sagt är ju inte cavalieren en "typisk" liten vovve som skäller och bjäbbar ;) de är verkligen vad man gör den till :love: antingen soffpotatis eller aktiv :D

en helt underbar ras om man bortser från hjärtproblemen (blåsljud) rasen dras med :cry: men kollar man upp föräldrar och släktingar borde inte det vara några problem!
Mvh Thea
 
Sv: vilken ras passar mig?

Cockern är ju mer aktiv än Cavalieren, eller Cavalieren kan säkert vara lika aktiv som en Cocker men behöver int elika mkt aktivitet.

En cocker behöver ganska mkt motion och aktivitet för att må bra och vara roliga att umgås med:angel:
Det är en aktiv och sprallig ras!
Väldigt glad!

Men vill du lägga ner tid på det tycker jag absolut en cocker, charmigare ras finns inte!:love:

LowaMorrisLucas047.jpg

Till höger:)

http://i53.photobucket.com/albums/g69/nyponros_2006/hstar005.jpg
 
Sv: vilken ras passar mig?

Löwchen!
Supertrevliga hundar, inte sönderavlade då det är en rätt ovanlig ras i Sverige. Stor hund i litet format. Gillar lydnad, agility, spår....ja att vara aktiv helt enkelt. Anpassar sig dock efter vad matte/husse har lust att göra. Det viktigaste för en Löwchen är att den får vara med. Avskräckande för många är pälsen, en utställnings-Löwchen ska ha en lejonklippning. Min är nedklippt med bara lite "Schnauzermustach" och då blir pälsen mycket lättskött. Jag ska prova på agility med min hund till våren, hans bror är agility champion i Canada så man kan ju hoppas att han har något slags anlag.
 
Sv: vilken ras passar mig?

de låter ju underbara! :D det var ju synd att rasen har problem med hjärta och ögon då.. men somsagt, isf får man leta kennel som inte avlar på hundar med såna problem, men hur tusan hittar man bästa kennel då? verkar ju dösvårt.. har inte direkt kontakter i hundvärlden.
 
Sv: vilken ras passar mig?

vilken sötis :D
de ser ju så snälla ut och verkar väldigt glada och härliga, ha mycket livsglädje :)
har för mig att cockern är ganska frisk ras, men har de några rasbundna sjukdomar?
Det här är väl omöjligt att svara på, säkert jätteindividuellt, men hur mkt motion oh mental stimulans behöver en cocker för att må bra ungefär?
jakt är jag inte alls intresserad av, så det är uteslutet. har ju tänkt att prova på att träna agility bland annat, annars blir det nog mest långa skogsprommisar och joggingrundor.

ska försöka jämföra lite mellan cavaliern och cocker iaf, och se vilken som skulle passa mig bäst mellan dem.. men lovar inte att resultatet blir någon av dem i slutändan ;) men jag har fått ett bra intryck på raserna av er iaf :)
 
Sv: vilken ras passar mig?

Man kan gå in på skk:s hemsida,(www.skk.se) under "Länkar" finns alla raser.
Klickar du på cavalieren, kommer du till raskubbens hemsida.
Där finns info om uppfödare, valphänvisning mm.
Det gäller alla raser som finns reggade hos skk, med något litet undantag.
Försök ringa till flera uppfödare, du kan även försöka besöka någon i din närhet för att kika närmare på hundarna, även om du sedan väljer en annan uppfödare.
Titta på utställningar är ett annat alternativ, men då brukar de flesta vara så pass stressade att det är svårt att prata...:D
 
Sv: vilken ras passar mig?

okej, ska kolla upp rasen lite då och se vad det kan vara.. ;)
 
Sv: vilken ras passar mig?

aha, tack för alla tips! :bow: då vet jag hur jag kan gå till väga. ska bara bestämma ras först ;) så mitt första steg blir attkolla lite olika raser på olika kennlar, så jag får 'känna' på raserna mer.. låter väl bra? :D
 
Sv: vilken ras passar mig?

Funderar över en sak, jag är ju i grund och botten kattmänniska, och kommer att skaffa katt igen, innan jag blir med hund (hund får tyvärr vänta tills jag tagit stundenten, dvs minst nio månader)
Är det någon ras som generellt inte brukar fungera med katter? för i så fall vill jag veta så jag kan utesluta den rasen.. kan cockern bli ett problem iom att det är en jakthund? Vad tror ni?..
Annars cavalier, finsk lapphund och samojed, brukar de raserna funka ihop med katter?
 
Sv: vilken ras passar mig?

naaw.. vad gulligt ;) ser ju verkligen ut att trivas ihop på översta bilden.
passar på att fråga lite annat då också, hur mkt motion + mental träning ger du din cocker ungefär? tränar ni nåt spec.?
 
Sv: vilken ras passar mig?

Nej vi tränar inte något speciellt.
Jag går ett par promenader om dagen med dom.
Sen har vi en stor inhägnad tomt som dom rusar runt på.
Jag har ju 4 st så det blir mycket spring på en dag. En av dom är dessutom som en duracellkanin. Han bara går och går. Han håller rätt bra fart på resten av flocken.
Ett par tre godissök blir det om dagen också.
Jag brukar sprida ut frolic i småbitar över en ganska stor yta. Då har dom att göra en bra stund för att leta rätt på allt godis.
 
Sv: vilken ras passar mig?

ingen annan har nämt denna ras så jag gör det ja.
amerikansk cocker spaniel -
pälsvård: inte var dag man väljer själv hur man vill att den ska klippas. vill understryka att bara för att det är en långpälsad hund betyderinte att man behöver ha den långpälsad. 2 av våra hundar en hane och en tik har vi kortare päsls alltså 8inte rakade men vi klipper dom efter önskad längd.. det man själv tycker är snyggt!
amrisen behöver aktivering det är ingen soff potatis.. dom behöver normalt med aktivering. Vi tränar lydnad, agillity, lite spår med hanen, promenader, utställningar, lite trix.
amrisen blir som du vill ha den.. det är en ras med mycket will to please!
det är en glad hund, men mycket go i sig, tycker om allt och alla..


slänger in några bilder

en av våra tikar i utställnings format :)
4651648.jpg


på rygg i soffan
4474866.jpg
 
Sv: vilken ras passar mig?

Klart du ska välja den ras DU vill ha;)

Rasbundna sjukdomar är det inga "allvarliga" vad jag vet, men jag rä ingen expert på området.
Inga av de som är i ropet mest iaf, då hde jag inte skaffat mig ngn.

Det är jättesvårt att säga att "exakt såhär mkt behöver en cocker spaniel röra sig varje dag", men jag tror att två timmars promenad om dagen är en bra "regel" för en vuxen cocker.
Det känns också som en hund som behöver få vara lös ibland och springa av sig energin;)

Jaga behöver man inte göra (anser jag) men det kan vara roligt att lägga lite enkla spår, min Lowa ÄLSKAR det, och är riktigt duktig.
Jag låter henne spåra korvbitar på typ 200metersspår:angel:
är ingen som skulle hålla på med blodspår och sånt.
Vi kör också lite appotering på bebisnivå, vilket båda tycker är roligt.

Agility är det många cockrar som sysslar med, vad jag förstått så kqan de vara väldigt duktiga i det också.
Kvicka i benen, tycker om fart och fläkt, så agility är ju ett bra sätt att kombinera både fysisk och psykisk aktivitet på:)

Lydnad behöver du träna med en cocker också, behöver absolut inte vara på tävlingsnivå, men jag tror de behöver ngn form av lugnare stimulans också för att lära sig att gå ner i varv ibland;)
Lite problemlösningar och uppgifter där man behöver använda hjärnan mår de små liven bra av!

Det man kan säga är väl att rasen behöver lite fastare uppfostran är man kan tro först, när man ser deras sockersöta utseende;)
Det är mkt hund i litet format, men mkt trevlig hund också:D
Vill hänga med på ALLT, orädda, tycker om allt, spralliga, men kan självklart ligga och mysa i soffan långa hemmakvällar också;)




En ras som är väldigt framgångsrik inom agilityn är ju Sheltien, kankse ska kika lite på den?
Den är väl lite "enklare" än cockern, men ändå en rolig sportig hund.

Annars finns ju Amerikanska cockern, lite lugnare än den engelska.
 
Sv: vilken ras passar mig?

tack för dina utförliga svar :)
självklart ska jag välja det jag vill ha, vad annars.. ;)

Okej så de blir inte för lite om jag bara skulle träna agility och lydnad på låg nivå, och kanske prova enkla spår som du säger, men absolut inte blodspår, inget för mig..

jag ska kolla mer på cocker och cavalier, men am cocker och sheltie har jag kollat lite på men var inget jag fastnade för nån av dem.

försöker komma fram till vilken som passar mig bäst av just cockern och cavaliern, som jag uppfattat det:
Cocker - jakthund, kräver mer motion och mental träning, ganska sprallig, glad och lite livligare hund. men kan ta det lite lugnare ibland också.

Cavalier - sällskapshund, mer "anpassningsbar". kan ta det lungt och nöja sig med dagspromenader. Men funkar även bra som ex agilityhund. mindre, men inte "bjäbbig småhund" utan storhund i mindre förpackning.

sen ska jag jämföra dessa med övriga raserna jag funderar på.. hehe, blir väldigt blandad skara med hundar att välja bland både sällis, jakt och spets.. svårt.
 
Sv: vilken ras passar mig?

jepp, finsk lapphund var det jag tänkte på! :D okej, hur mkt mental träning och motion kräver de ungefär? tycker det är bra om de kräver lagom, vill inte ha en soffpopatis men ingen superhurtbulle heller.. Sett att Gnist har fött upp rasen, h*n kanske har nåt att invända med?

De behöver dagliga promenader, lagom mental aktivering för att trivas.

Det är trevliga anpassningsbara hundar som oftast hänger med på allt man vill och de får inte spader om det blir några dagar med mindre aktivitet, så länge de blir rastade regelbundet. En mycket trevlig ras :love:
 
Sv: vilken ras passar mig?

wey, hoppades du skulle svara.. :D

och det låter ju väldigt lagom tycker jag... dagliga skogsprommisar, prova agility o lydnad.
men vad tror du, skulle jag klara av en finne? tycker du att det låter som något för mig, verkar det lagom? är det ett problem att man bor i etta?
eller borde jag kanske kolla mer på cavalier, och cocker? (men tycker inte det verkar som en cocker kräver mindre än en finne? bara att de är två väldigt olika raser)
mkt funderingar här.. ;)
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 657
Senast: ii-ssa
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 547
Senast: Sasse
·
Övr. Katt Min nuvarande kattfröken börjar bli till åren och jag börjar överväga att flytta från landet och bli stadsbo, så jag börjar så smått...
2
Svar
33
· Visningar
1 805
Senast: Zoya
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 928

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp