R
Raderad medlem 120709
Fortsätter här... Jag samlar mod för att mejla uppfödare men vet inte alls hur mycket jag ska skriva i ett första mejl? Det handlar om uppfödare där jag inte vet hur framtida valpplaner ser ut eller där det planeras till nästa år enligt hemsida.
De gånger jag har skickat så har jag skrivit lite om hur jag bor, hur min vardag ser ut (inkl. eventuell ensamtid för hunden och hur den ska lösas), tidigare hundvana, varför jag är intresserad av just den rasen och vad jag har tänkt mig för aktiviteter med hunden. Det verkar ha räckt gott för de som jag har fått svar av, det är alla mina andra problem som gjort att det inte har funkat hela vägen fram...
Som förstagångsägare så har jag inte så mycket hundvana att komma med utöver att ha varit hundvakt åt bekanta som jag tappat kontakten med för åratal sedan, så jag tar gärna med att jag tidigare har sysslat med häst i flera år och haft katt i större delen av livet.
Det är mest för att lugna mig själv genom att visa att jag ändå har en del djurvana, för min upplevelse är att en del uppfödare inte är så pepp på att sälja till en helt grön människa. Men det kan absolut vara jag som bara haft oturen att träffa för många med den attityden.
Har de inga valpplaner just nu så kan du säkert vara ännu mer kortfattad, bara såpass att de får ett hum om att din livsstil kan passa en hund av deras ras, tillräckligt för att få upp intresset liksom. Dock verkar det vanligt att få vänta länge på svar om de inte har några konkreta planer. Jag upplever det som mycket nedslående så jag väntar helst med att maila tills det finns en ungefärlig tidsperiod för nästa kull utlagd någonstans online. Om du inte har några problem med den biten så tror jag att det finns många fördelar med att vara ute långt i förväg, för att visa intresse om inte annat.
Senast ändrad av en moderator: