Vilken ras passar mig?

Bubblis

Trådstartare
Hej!

Jag funderar på att skaffa en hund, men vet inte riktigt vilken ras som passar mig. Jag har tidigareerfarenhet av Jack Russel terrier och de har fungerat bra.

Jag skulle vilja ha en hund som är vänlig, gillar katter, aktiv (skulle vilja hålla på med agility med den), träna lydnad, gillar att leka men och ska också kunna va en sällskapshund. Höjden på hunden vill jag helst ska vara max 55 cm och väga max 30 kg, spelar ingen roll och den är strävhårig, långhårig eller krullig :)

Skulle vara kul att få lite tips :)

Sv: Vilken ras passar mig?

Med den beskrivningen passar allt från cavalier king charles spaniel till en ny jack russel till en spansk vattenhund.

Vill du ha en hund som älskar allt och alla eller som helst håller sig till dig?
Vill du ha en hund som reagerar snabbt och lär sig kvickt (man behöver vara snabb själv) eller en lite lugnare hund där du hinner tänka själv mellan varven när du tränar?
Hur mycket pälsvård vill du ägna dig åt? Bada, borsta, klippa, trimma eller är du beredd att betala någon annan för att göra det?

Är du insatt i de olika rasgrupperna? Vilka skillnader man t.ex. kan förvänta sig mellan en spaniel och en vallhund? Vad föredrar du då?

Vill du ha en kvicktänkt hund som "alltid är redo", reagerar snabbt, springer snabbt som en iller, älskar (att retas med) katter och helst håller sig nära dig och din familj och kräver nästan ingen pälsvård alls - då passar lancashire heeler! Superrolig att träna med.

Vill du ha en lite coolare hund som gärna hänger med men lika gärna softar på gräsmattan hemma, kan vara snabb om du lockar på rätt sätt men också strosar lite mjukt på promenader, gärna myser med katter och älskar allt och alla och gärna vill hälsa på alla på stan och kräver lite borstning men inget mer - då passar en cavalier king charles spaniel.

Vill du ha ett slags mellanting där, en hund som helst håller sig till familjen, gillar att träna, vaktar hemmet, älskar att bada och behöver borstas och gärna klippas helt med jämna mellanrum - då passar en spansk vattenhund.

Andra lämpliga förslag är t.ex. dvärgsschnauzer/schnauzer, shetland shepdog, pudel m.fl.

Senast ändrad:

Har du tittat på lagotto romagnolo?
Mycket aktiv sällskapshund, vill jobba för att må bra. Agility, lydnad, rallylydnad, spår, sök - ja det mesta du vill.

Finns en bra sida på FB som heter Vi som har lagotto, där kan du få en hel del tips och råd.

Kräver dock en del pälsvård, även om man inte ställer ut. Om du inte väljer att klippa ner den hela tiden förstås, men även det tar sin lilla tid.

Om du är intresserad av rasen så är det viktigt att tänka på (i val av uppfödare) att de avlar på hundar som har bra mentalitet, är rastypiska, är röntgade ua på höfter och ögonlysta ua (som en grund att gå på i alla fall).

Med den beskrivningen passar allt från cavalier king charles spaniel till en ny jack russel till en spansk vattenhund.

Vill du ha en hund som älskar allt och alla eller som helst håller sig till dig?
Vill du ha en hund som reagerar snabbt och lär sig kvickt (man behöver vara snabb själv) eller en lite lugnare hund där du hinner tänka själv mellan varven när du tränar?

Hur mycket pälsvård vill du ägna dig åt? Bada, borsta, klippa, trimma eller är du beredd att betala någon annan för att göra det?

Är du insatt i de olika rasgrupperna? Vilka skillnader man t.ex. kan förvänta sig mellan en spaniel och en vallhund? Vad föredrar du då?

Vill du ha en kvicktänkt hund som "alltid är redo", reagerar snabbt, springer snabbt som en iller, älskar (att retas med) katter och helst håller sig nära dig och din familj och kräver nästan ingen pälsvård alls - då passar lancashire heeler! Superrolig att träna med.

Vill du ha en lite coolare hund som gärna hänger med men lika gärna softar på gräsmattan hemma, kan vara snabb om du lockar på rätt sätt men också strosar lite mjukt på promenader, gärna myser med katter och älskar allt och alla och gärna vill hälsa på alla på stan och kräver lite borstning men inget mer - då passar en cavalier king charles spaniel.

Vill du ha ett slags mellanting där, en hund som helst håller sig till familjen, gillar att träna, vaktar hemmet, älskar att bada och behöver borstas och gärna klippas helt med jämna mellanrum - då passar en spansk vattenhund.

Andra lämpliga förslag är t.ex. dvärgsschnauzer/schnauzer, shetland shepdog, pudel m.fl.

Jag viill ha en hund som älskar allt och alla, sen vill jag ha en hund som lär sig snabbt. De spelar mig ingen roll hur mycket pälsvård jag måste ägna mig åt, jag har inga problem att bada, borsta klippa mm. Ja, jag är insatt i de olika rasgrupperna

Pudel! Där kan du ju även välja storlek och de är kanon till agility :-).

Vill du ha en hund som alltid samtycker till dina ideer eller kan du tänka dig en som ifrågasätter varför den ska sitta för 5e gången på rad? Vill du bara träna eller konkurrera i höga klasser på tävlingar?

Står du ut med att ev behöva vara kreativ med att hitta belöningar och inte bryr dig om att ta dig till SM i lydnad och agility så kan Finsk lapphund vara något för dig. En underbar aktiv kompis som följer med dig i vått och torrt men som gärna har egna ideer om hur saker ska utföras :p Och visst kan dem komma högt med fina resultat på tävlingar men vägen dit är oftast lite krokigare än för raser med större sammarbetsvilja.
Kanske även Svensk lapphund och Lapsk vallhund kan vara något men de ligger högre i aktivitetsbehov än den finska.

Jag viill ha en hund som älskar allt och alla, sen vill jag ha en hund som lär sig snabbt. De spelar mig ingen roll hur mycket pälsvård jag måste ägna mig åt, jag har inga problem att bada, borsta klippa mm. Ja, jag är insatt i de olika rasgrupperna

Spontant tycker jag då du ska fundera på en shetland shepdog av bra linjer! :) Älskvärda små hundar i lagom format, smarta och kvicktänkta.

Pudel skulle också funka men då är det mycket pälsvård, om man inte väljer att hålla den nedklippt förstås.

Jag skulle vilja ha en hund som är vänlig, gillar katter, aktiv (skulle vilja hålla på med agility med den), träna lydnad, gillar att leka men och ska också kunna va en sällskapshund.

Så trevligt att ni är engagerade båda två!
Jag tror säkert att staffen (eller var det amstaff?) som ni planerat ta på foder nästa år kommer att passa både dig och pojkvännen finfint. Motion, lydnad, agility och weightpull - kanske lite utställning också om ni känner för det, de raserna är såvitt jag vet inte särskilt delade!
Känns lite brådmoget att skaffa valp denna höst och sedan ytterligare en nästa år.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 557
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 027
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 032
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar