Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har du kommit i kontakt med vallhundar någon gång? De är väldigt kontaktsökande och lättlärda. Mjuka och lätta att fostra. Vi har t ex aldrig behövt ha våra hundar i koppel- de bryr sig inte om främmande människor, hundar etc. De passar dock inte "bullriga terrier-människor", är som sagt väldigt mjuka och förarveka hundar!
Det verkar vara väldigt trevliga hundar!
Finns det någon bra sida att läsa mer om dom??
Det enda jag sett av rasen är att min farmor och farfar hade en när jag var barn (ca +20 år sedan) och att den bet pappa i näsan så det började blöda
Cardigan ÄR en mellanstor ras . Väger kring 20 kg.
Jag tävlar agility och lydnad med mina. Men jag älskar dem i första hand för att det är sådana fina gårds/vallhundar. Lämnar aldrig gården, jagar inte och håller alltid rätt på sin ägare . Nackdelar: kan ha ganska mycket vakt i sig, om man nu ser det som en nackdel. Ingen går obemärkt förbi gården kan jag säga
He he, hunden din farmor och farfar hade var säkert en Pembroke, dom har lite annat temperament . Dom är vanligare, framför allt för 20 år sedan!
Titta gärna på min hemsida:
http://hem.passagen.se/blatirans
Ja, jag skulle faktiskt inte ORKA ha en ras som man hela tiden måste hålla reda på, ha i koppel o.s.v. *lat* . Det ska va hundar med vett i skallen som kan ta reda på sig själva. Mina hundar håller reda på MIG istället för tvärtom, dom tycker nog att matte är virrig
Welsh Corgi Cardigan.
Lugna gårdshundar med bra mentalitet, men tänder till på ridturer och brukshundklubben Min ögonstenar:
Jag gillar tollare, tycker att de är jättefina.
Det skulle ju då vara pälsen, men å andra sidan är den ju inte jättelånghårig. Jag går framförallt på temperament, sedan får pälsen komma som en bonus om det skulle vara så.
Men är de inte åt jakthållet de också??