Vilken ras passar mig? HJÄLP!

Sv: Vilken ras passar mig? HJÄLP!

Boxer - livlig hund med kort hår (och ett gulligt tillplattat ansikte)

Har du kommit i kontakt med vallhundar någon gång? De är väldigt kontaktsökande och lättlärda. Mjuka och lätta att fostra. Vi har t ex aldrig behövt ha våra hundar i koppel- de bryr sig inte om främmande människor, hundar etc. De passar dock inte "bullriga terrier-människor", är som sagt väldigt mjuka och förarveka hundar!

Det verkar vara väldigt trevliga hundar!
Finns det någon bra sida att läsa mer om dom??

Det enda jag sett av rasen är att min farmor och farfar hade en när jag var barn (ca +20 år sedan) och att den bet pappa i näsan så det började blöda :D

Det verkar vara väldigt trevliga hundar!
Finns det någon bra sida att läsa mer om dom??

Det enda jag sett av rasen är att min farmor och farfar hade en när jag var barn (ca +20 år sedan) och att den bet pappa i näsan så det började blöda :D

He he, hunden din farmor och farfar hade var säkert en Pembroke, dom har lite annat temperament :angel:. Dom är vanligare, framför allt för 20 år sedan!

Titta gärna på min hemsida:
http://hem.passagen.se/blatirans

Cardigan ÄR en mellanstor ras :p. Väger kring 20 kg.
Jag tävlar agility och lydnad med mina. Men jag älskar dem i första hand för att det är sådana fina gårds/vallhundar. Lämnar aldrig gården, jagar inte och håller alltid rätt på sin ägare :D. Nackdelar: kan ha ganska mycket vakt i sig, om man nu ser det som en nackdel. Ingen går obemärkt förbi gården kan jag säga :angel:

Den där hundrasen verkar passa mig bättre, tycker jag! ;) Lättlärd, inte bryr sig om andra hundar o människor, o som alltid håller rätt på sin ägare. Precis vad jag vill ha av en hund!
Får nog läsa mera om hundrasen o kanske skaffa mig en valp längre fram när min hane blivit lite äldre. Nu är han snart 7månader gammal, o har 4 olika raser i sig. Bäst o vänta lite tills han blir äldre o så kanske skaffa mig denna ras.
När jag lämnat mitt sto till travstuteriet förra våren hade ju dom en sån ras också, den såg något äldre ut o gick ALLTID efter sin ägare,som är chefen på stuteriet. Rätt så söt. :D Den var väldigt snäll o lugn. Lämnade aldrig gården, precis som du skrev. Låter som en perfekt hund för mig. hihi.....

Jo jag har ju Labrador själv som jag både apporterar och går på prov med...

Ja, jag skulle faktiskt inte ORKA ha en ras som man hela tiden måste hålla reda på, ha i koppel o.s.v. *lat* :angel:. Det ska va hundar med vett i skallen som kan ta reda på sig själva. Mina hundar håller reda på MIG istället för tvärtom, dom tycker nog att matte är virrig :D

He he, hunden din farmor och farfar hade var säkert en Pembroke, dom har lite annat temperament :angel:. Dom är vanligare, framför allt för 20 år sedan!

Titta gärna på min hemsida:
http://hem.passagen.se/blatirans

Ja, det är möjligt att det var! :)
Vad är det som mest skiljer raserna åt?

Behöver dessa hundar valla för att känna sig tillfreds ?

Vert du det låter som en ras för mig (men gud va fula dom var :o )... fast jag har nog med min pojk (som visserligen gärna håller koll på matte men även ALLT annat också :eek: )

Jag har läst på en del idag! Först fastnade jag på boxer, men mamma gnällde över dreggel :angel:
Sedan tittade jag på pinscher, verkar vara en väldigt trevlig hund! Någon med erfarenhet av dessa?

Ja, jag skulle faktiskt inte ORKA ha en ras som man hela tiden måste hålla reda på, ha i koppel o.s.v. *lat* :angel:. Det ska va hundar med vett i skallen som kan ta reda på sig själva. Mina hundar håller reda på MIG istället för tvärtom, dom tycker nog att matte är virrig :D

ÄSch,då... :D Verkar va en rätt hundras för mig iallafall! Som sagt, jag läser fortfarande om denna ras. En liten undran, dom har väl ganska korta ben? Orkar dom mycket t ex följa med på en kör/ridtur?
Kan dom gå långt? Vet inte så mycket om denna ras, men jag tycker den verkar passa mig bra! Söta är dom, också! Stora öron... :D

Welsh Corgi Cardigan.

Lugna gårdshundar med bra mentalitet, men tänder till på ridturer och brukshundklubben :) Min ögonstenar:

flocken.jpg

Så söta! är det den längst till vänster som är pembroke? ;) Kul att den har samma färg som hundarna!

Jisses vilken söt bild på första sidan :love: Och katten passade ju perfekt in med färgen och allt :D

Jag gillar tollare, tycker att de är jättefina.
Det skulle ju då vara pälsen, men å andra sidan är den ju inte jättelånghårig. Jag går framförallt på temperament, sedan får pälsen komma som en bonus om det skulle vara så.
Men är de inte åt jakthållet de också??

Njaa, tollarens uppgift är att locka fåglarna mot stranden så att jägaren kan skjuta, sedan ska tollaren apportera.

På din beskrivning så tycker jag att det låter som om en whippet skulle passa dig alldeles utmärkt. Glada, lättskötta, pigga hundar med underbart temperament. Gå in på Vinthundstråden i detta forum och kolla in underbara whippetvalpar som en viss bukemedlem har till salu! ;)

Enligt den så stämde inte den rasen jag hade med mina önskemål. En Papillon klarar bara av en timmes motion per dag enligt dem. Och dessutom kan den inte beskrivas som mycket liten.

Jag tycker iofs att mina två hundar som väger max 3 kg är mycket små. Och de vill hemskt gärna vara ute mer än 1 tim om dagen, bra mycket mer.;)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 785
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 537
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 137
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 032
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30