Vilken ras kan detta vara... :)

Sv: Vilken ras kan detta vara... :)

IT är helt klart en underskattad stallhund! Lagom stor, lättskött päls, väldigt lite jakt, lättdresserade och supergoa! Pälsen ska trimmas ca en gång i halvåret, fäller minimalt... Skiten rinner av dom när dom torkar!

Och en är dom snygga att se på också! <3

IT är jag också väldigt förtjust i, enda stora nackdelen jag hört med dem är att det inte är helt lätta att ha runt andra hundar(men jag har ingen egen erfarenhet).

Jag var på utställning igår, och det var inga som helst problem med dom som var där, men man får nog träna dom ordentligt från det att dom är små! Och tänka på att dom är terriers....

Irländsk terrier!!!!!

Har inte Irländsk Terrier ganska mycket jakt i sig?
Saxat ur SKK's beskrivning:
Om du funderar på att skaffa en irländsk terrier, tänk på att...

Rasen kräver att du har tid för din hund och passar därför utmärkt i aktiva familjer.
Pälsvården är ganska krävande. Den behöver trimmas 3–6 gånger per år, men fäller då inte nämnvärt.
Vissa har jaktinstinkt och de kan även ha en del vaktegenskaper.
Den är barnvänlig och är en robust lekkamrat i alla lägen.
Redan från valpåldern kräver den en vänlig, men bestämd och konsekvent uppfostran.

Stämmer in på många raser...även på rena jakthundar. Många av dessa har en på och en av knapp när det inte jaktsäsong. Jämthundar. (Då menas sådanan som inte hålls i hundgård 24h.

Annars Borderterrier. Helt klart. Något mindre än vad som efterfrågas men lättlärd, fäller inte mycket, pigg på upptåg men har även en "avstängningsknapp" och gillar att bara vara med.

kl

Ska gå och titta på en hund om en stund. En amstaff-korsning. Är eg inte så positiv till blandrasavel och skulle själv aldrig komma på tanken. Men eftersom jag söker en vuxen omplacering som sällskapshund och denna redan finns så... hunden har ju inte bett att få bli till.

Alla IT som jag känner till är med lösa när matte/husse rider, och utan att jaga! Men det gäller ju att uppfostra dom från början! Om man vill ha en hund helt utan jakt får man nog leta i leksaksaffären... Men IT har mindre jakt än många av sina terriervänner. Och är betydligt mer föriga och mindre självständiga mot många av sina terrierkusiner!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 644
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 829
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 225
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 244
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka