Vilken ras kan detta vara... :)

Maira

Trådstartare
En mellanstor hund, korthårig. Aktiv med bus och fart i sig, men ändå godmodig mot människor och andra djur, även katter! Inte skällig och vaktig. Inga jaktinstinkter. Ska gilla att jobba med lite sök, spår och uppletande. (eftersom jag tycker det är kul)

En önskelista vid val av hund som ni säkert förstår! :D

Sv: Vilken ras kan detta vara... :)

Hur stor är eg mellanstor?

Dansk-svensk gårdshund tänker jag på spontant

Mmm... labrodor är ett alternativ

Storleksmässigt max 50 cm mellan 20-25 kg.

Tänkte också Labrador när jag läste beskrivningen. Eller varför inte en Cattledog eller Kelpie. Beror ju på hur mycket tid du vill träna.

Absolut Labrador! Cattledogs kan vara ganska vassa, sitt söta utseende till trots. Kelpie kan ev vara ett alternativ, men de är inte alltid så dumsnälla som labbarna är.

Korthårig collie kan funka om du är beredd att lägga lite tid på att få en valp efter mentalt stabila och arbetsmeriterade linjer. Det beror dock lite på vad du har för ambitioner med din bruksträning. Siktar du på elitklass är kelpie eller jaktlabbe ett mycket säkrare kort, räcker det med hobbyträning och lägre klasser räcker en bra kortis alldeles utmärkt.

Med tanke på din förra tråd: Staffordshire Bullterrier?

Fast rasen kanske är för liten för din smak?

Senast ändrad:

Jag säger oxå Staffordshire Bullterrier..
Aldrig ångrat att jag valde den rasen..
Neo väger 19kg, 37cm i manken, riktigt muskelpaket som kan vara med överallt, men ändå inte ta för stor plats..

Enda gången Neo tar plats är väl i sängen..
180cm dubbelsäng och ena halvan är tom, ändå ska hunden gärna ligga så nära som möjligt och böka under täcket och mer än gärna ge mig som skall sova en spark eller fem... ;) Men det är det värt!

Tack för era tips! :D

Det märkliga är att det faktiskt lutar åt amstaff. Ingen ras jag tänkt på förut...

Men har insett hur trevliga de kan vara!

Första tanken: Dansk svensk gårdshund (första tanken och en halv: är den kanske för liten?)
Andra tanken: Alla kommer föreslå Labrador (andra tanken och en halv: men kan inte det räknas som jakthund?)
Tredje tanken (som är sjukt random): Dalmatiner

De Amastaffar jag känner jagar mer än gärna, även katter som inte hör till familjen.
Annars stämmer de bra in.

Jaga katter är ju frestande för många hundar. Men jag tänker mer på om de sticker ute i skogen och driver vilt. Även detta kan ju hundar göra om de springer rakt på nåt. Men jag vill inte ha en hund som har det som en av sina mer utpräglade egenskaper. Men det har väl inte amstaffen?

Fast päls växer och det är sånt jag vill slippa hålla på med. :p

Det finns några skillnader mellan Amstaff och Staff. Efter att ha läst vad du vill ha ut av en ny hund tyckte jag att Staffen passade bättre in.

Min uppfattning är att Staffen är mer förig, mindre envis och har rent generellt inte samma jaktlust som en Amstaff. Annars passar Amstaff också in ( som vallhund nämnde ) till det du eftersöker, om du vill jobba lite mer för att få hunden ditt du vill sas.

Du kan kontakta Capa Tosta de har bra hundar, som meriteras i annat än utställning.
Ballsttaff verkar vara en bra kennel.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 644
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 829
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 225
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 244
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka