Vilken konst gillar du?

En av mina absoluta favoriter är Zdzisław Beksiński, som växte upp under andra världskriget, i Polen. Vilket återspeglar sig i många av hans verk.

Hans mardrömsvärld får mig helt att tappa andan, blir totalt mörbultad av alla olika översvallande känslor. Full av beundran, vördnad, skräck och en oerhörd sorg.

s-2252.jpg

zdzis%C5%82aw-beksi%C5%84ski-skeleton-wings-illustration-wallpaper.jpg

Zdzis%25C5%2582aw%2BBeksi%25C5%2584ski%2BTutt%2527Art%2540%2B%25281%2529.jpg

Beksinski_Bones_1.jpg

S-6178low.jpg

Jag är helt okunnig i denna världen och min smak spretar nog.
Det jag spontant kommer att tänka på är Johan Bauers målningar, en häftig skapelse i metall som heter Midgårdsormen och Tor vilken är gjord av en lokal konstnär (hade tyvärr inte kvar fotot i mobilen, får väl fota vid tillfälle och lägga in här).
Dessutom erinrade jag mig att jag blev fascinerad över en glasskulptur av en vit 20talsklänning som lystes upp underifrån.
Det var @tanten som var guide på den utställningen för ganska länge sedan.

Jag tänker följa denna tråd så kanske jag både hittar många nya favoriter och även lär mig lite på kuppen :)

Jag är helt okunnig i denna världen och min smak spretar nog.
Det jag spontant kommer att tänka på är Johan Bauers målningar, en häftig skapelse i metall som heter Midgårdsormen och Tor vilken är gjord av en lokal konstnär (hade tyvärr inte kvar fotot i mobilen, får väl fota vid tillfälle och lägga in här).
Dessutom erinrade jag mig att jag blev fascinerad över en glasskulptur av en vit 20talsklänning som lystes upp underifrån.
Det var @tanten som var guide på den utställningen för ganska länge sedan.

Jag tänker följa denna tråd så kanske jag både hittar många nya favoriter och även lär mig lite på kuppen :)
För dig eller någon annan konstnyfiken rekommenderar jag kanalen The Art Assignment, med videor om lite allt möjligt konstigt, till exempel:

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
4 694
Senast: doppler
·
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
1 006
Senast: Gunnar
·
Fritid Jag är egentligen en lantis. Gillar inte städer, har historiskt sett varit rätt ”kulturellt ointresserad” och känner mig jättebortkommen...
2
Svar
28
· Visningar
788
Senast: Kirre
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 255
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024