Alltså jag är lite motvillig om att tipsa om mas då aveln är spretig men om fem år så kanske det är jämnare. Dessutom är ju inte sheltie aveln direkt jämn vad jag märkt.
Än så länge varierar de i både storlek, pälsmängd och mentalitet. Vår är mellan pälsad, systern har min drömpäls (mindre päls) och så finns de de som precis som många shelties i mitt tycke är överpälsade.
Om jag jämför med vår mas och shelties jag träffat:
Mindre päls
Skäller sällan (men rejält när hon väl får för sig det)
Stabilare/ mindre vek
Andra egenskaper som är plus:
Håller sig till flocken
Inte intresserad av jakt
Smart
Will to please
Träningsintresserad (så länge det är kul, för smart att nöta moment med men blir oftast rätt på en gång också)
Bra storlek
Gosig!
Älskar kloklipp, borstning och pyssel
minus:
Smart (Vi har lyckats lära in mindre bra grejjer av misstag såsom skälla ut folk = godis, ju tidigare man väcker matte på morgonen/natten desto tidigare frukost osv.. )
Miljökänslig/lättstörd (beroende på hur mycket man tränat, vår är väldigt bra nu när vi tagit tag i miljöträningen men den borde ha gjorts i valpåldern såhär i efterhand)
Visar inte när hon är understimulerad men börjar hitta på ofog efter ett tag
Det är dock en spretig ras som sagt men du har ju fem år på dig att kolla upp den .
Visa bifogad fil 50205
Jag skulle gå med i ras forum på FB för att följa de raser jag tycker är intressanta under dessa år för att få lite mer hum om raserna och bestämma mig för en ras senare .
Jag hoppas att MAS får en bra utveckling i sin avel, jag tror att det hade kunnat vara en riktigt bra och rätt optimal aktiv sällskapshund för någon som vill göra lite av allt.
Så jag håller tummarna att det blir många seriösa uppfödare i rasen under de kommande åren som håller på att avla på mentalt och fysiskt sunda hundar så rasen utvecklas åt rätt håll