Vilken hundras passar mig?

Sv: Vilken hundras passar mig?

Hur är den att ha lös? Sticker den om något roligare kommer farande? Är det något ni fått träna på mycket eller har han varit naturligt ointresserad av annat än föraren? Tycker staffen verkar vara en trevlig hund och det hade varit roligt att veta mer hur den funkar :)

Tror många terriers är lättränade, lättmotiverade och föriga :) min jrt-korsning är det. Men kommer det en katt eller ett roligt spår ivägen är mattefokuset, som innan var 100%, bortblåst :p när det gäller (många) vallhundar har de mer ett natutligt fokus på föraren och man behöver ofta inte träna ihjäl sig eller vara superdupermegaskojig för att hunden ska lära sig att man håller sig till matte och skiter i haren som hoppade framför näsan :p

Sv: Vilken hundras passar mig?

Vår är nästan alltid lös. Det var vårt huvudfokus under hans första år dvs det är hos husse/matte det roliga händer. Men det har inte varit svårt att lära honom det, väldigt lättmotiverad och älskar att vara duktig. Så jag skulle vilja säga att det ligger naturligt hos honom att vilja behaga och jag tror att det är ganska rastypiskt.
Vilt är han inte så intresserad av, inte tillräckligt för att dra. Det enda han har en hang-up på är bollar. Totalt bollgalen! Jättebra att använda som motivator när man vill ha tempo på honom men i vissa fall blir han övertänd och glömmer tänka när boll är belöning, så den får användas med måtta för att inte skapa stress.

Andra hundar är nästan det minsta problemet. Husse/matte är roligare.
Jag kopplar alltid när jag möter folk och fä. Dels för att inte oroa hundrädda och dels för att om personen skulle stanna och hälsa måste Charlie fram och hälsa. Det har vi inte lärt honom av med, han ÄLSKAR folk.
Motionärer/cyklister som passerar noterar han däremot inte, men om de stannar och hälsar på matte måste de enligt honom vara kompisar och då måste man pussas.

Jag är inte särskilt erfaren vad gäller hund. Nybörjare när det gäller att träna hund och jag tycker att Charlie har varit lätt från dag ett.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 229
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 810
Senast: Cissi_ma
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 410
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 991

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II