Vilken hundras passar mig bäst?

KaffeKask

Trådstartare
Allmäktiga buke i need you!!

Jag går i hundplaner och har gjort det egentligen i flera månader, tanken är att skaffa en till hund i sommar/höst.

MEN! Vilken ras?

Jag har nu två blandningar (staffordshire bullterrier, Bullterrier och Norrbottensspets) ena 4 och andra 2. Från samma föräldrar.

Jag söker en hund som har lagom med energi (ena nuvarande är hög energi och den andra är låg energi), inte en liten hund, ska gärna orka och vilja följa med ut (vid ridning, fjällvandring osv) men gärna vara kontaktsökande av natur.

Jag har varit inne på väldigt olika raser, bland annat staffordshire bullterrier, Bullterrier, border collie, amstaff, grandis haha ja väldigt olika raser med andra ord ;)

Att jag varit inne på Stafferaser är ju för att mina redan har mycket det i sig och har märkt att dom leker lättare med andra staffar av olika slag... Men känns ändå inte helt 100, har varit o kikat på olika kullar under vintern/våren och fastnade inte riktigt. :/

Sen jobbade jag på en fårgård nu under mars och april och förälskade mig i border collien, men samtidigt funderar jag på om det blir för mycket hund... Alltså att inte jag kan tillfredsställa energibehovet...

Så har jag kikat på en grandiskull och jag fastnade för en valp i den kullen... Men alltså, har ju knappt någon koll alls på den rasen så det kanske blir helt galet?

Jag är ute med mina hundar och springer mellan 5-10km varje morgon, sen ligger dom med mig på jobbet, efter jobbet så är dom med ut på ridtur varannan dag och varannan dag tränar vi lydnad eller agility.
På lediga dagar är jag gärna ute och rör mycket på mig. Under sommaren och hösten brukar jag sticka iväg till fjälls o tälta och hundarna är självklart med.

Men ibland är det skönt med lugna dagat också där vi inte rör på oss mer än nån liten prommis och bus på gården...

Ursäkta lång tråd men har någon något tips??

Labrador retriever. De blir vad man gör dem till, på så vis att vi har en hälsosam (enligt domare/uppfödare av dessa linjer) labbe av utställningslinjer.
Men kanske att du satsar på jakt- eller sk dp-linjer.

Labradoren har gläjde, ork och älskar att vara med.

Ja BCn kan du nog välja bort om du inte har planer på att börja med vallning. Grandisen skulle jag nog också välja bort, har fått för mig att en så stor hund inte alltid håller för ett fysiskt aktivt liv (men kanske har fel).

Men kan du kanske specificera lite mer vad det är du söker?
Du skriver "lagom" med energi (vad betyder lagom?), inte liten (vad är liten?) som ska gilla ett fysiskt aktivt liv och vara kontaktsökande.
Men sen då?
Gillar du hundar med mycket will to please?
Hur är det med självständighet?
Pälstyp?
Ljudlighet?
Ska den gilla allt och alla?
osv.

Vad är det som tilltalar dig i staffen? Och vad är det som gör att det inte känns helt rätt?

Det blir nog lättare att hjälpa om du försöker bena ut exakt vad du är ute efter.

Staffordshire bullterriern har jag varit sugen till o från på länge, men skulle nog vilja ha en lite 'coolare' ändå.
Har funderat på amstaff för mina leker väldigt bra med dom (alltså dom leker ju bra med i princip alla men har lättare med amstaffs), men känns fel att skaffa en ras jag egentligen inte vill ha...

Med liten så menae jag inte mindre än runt 40cm, päls spelar ingen roll.

Mina är redan vi älskar allt o alla mwn de skulle vara skönt med en som har lite mer naturligt i sig o ty till matte... Lagom med energi så menar jag väl att den kan ta kanske 1 heldag ibland som är lugn, innefattar nån timmas bus ute på gården och nån liten prommis utan att gå i taket...

Med tanke på att det inte finns speciellt mycket med i din trådstart om mental aktivering skulle jag välja bort BC direkt.

Grandis skulle jag personligen välja bort pga hälsan.

Vilken nivå vill du ligga på när det gäller framförallt lydnadsträningen? (eller om du ska börja med annat mentalt framöver). Lite för skojs skull i trädgården eller vill du satsa så du behöver en hund med mer driv?

Hur ser du på päls? Pälsvård? Skällande?
De flesta sunda och inte alltför små raser klarar nog den fysiska nivån.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 568
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 693
Senast: ii-ssa
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 954
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 149
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar