Vilken hundras har gjort starkt intryck på er?

Det stämmer fint ;) och visst vore det fint med både arabhäst och saluki? Jag höll på mycket med hästar innan jag började med hundar seriöst och insåg efter ett tag att de gånger jag verkligen älskat ridpassen, det var de gånger jag ridit arabhästar. Lite knasigt egentligen eftersom jag vägrade tycka om dem när jag var liten :p

Araber är speciella :D och det är ju inte så konstigt att salukis går bra ihop med dem. Det är ofta man ser salukis på arabhästutställningar.

Dansk svensk gårdshund. Träffade på en liten 12 veckors valp en vacker majdag för några år sedan och föll pladask - en sån måste jag ha! De har en sån självsäker attityd och har en förmåga att ta över hela sällskapet med sin närvaro, de lämnar ingen oberörd. Det är väldigt intelligenta små hundar med stor integritet och egen vilja, min egen kan ha väldigt selektiv hörsel om det inte passar och har satt tålamodet på prov ett antal gånger. Kort sagt, de charmar de flesta, är ingen ras som passar för människor med stort kontrollbehov och kommer undan med snart sagt allt genom att vara så fantastiskt roliga och påhittiga.:love::love:

Dansk svensk här också. Jag var delägare i en för nästan 30 år sen, när de mönstrades in i SKK. Min första egna fick jag köpa för ca 25 år sen. På den tiden var de sällsynta och det var kö på valpar från godkända föräldrar. Sen har det varit ett antal dsg i familjen.
Håller med om allt du skriver Fritidsryttare.

Det är en ras som inte ser några begränsningar. Min första tik var en mkt speciell dam. Hon genomgick en korning med bra resultat (utanför protokollet eftersom hon inte var bruksras men ändå), vi tränade lydnad med brukshundarna, hon fixade nästan allt med en jäkla energi och glatt humör. Men hon vägrade apportera. Vi testade alla jädrans apportbockar som fanns, mjukisdjur, bollar men icke. Hon ville inte bära på saker. Så vi tränade annat och hade kul men det blev inte några högre tävlingsklasser tack vare det.

En dsg är en kompis som alltid är med. Alltid. Oavsett om det är en eller 7 hundar i flocken så hänger de på sin ägare hela tiden.

De raser som gjort allra starkast intryck på mig tror jag är boskapsvaktande raser som ovtjarkor och kangaler. Jag tycker att de är fantastiska med den kapacitet de har, vilket också är anledningen till att jag inte vill ha dem i Sverige.

Sedan finns det förstås andra raser som jag älskar, inte minst min egen, är imponerade av eller tycker är väldigt vackra.

Tänkte bara som en kul grej, att vi kunde berätta vilka hundraser som gjort starkast intryck på oss/fastnat för! Skulle vara kul att höra från olika. :) Raser som har gjort starkt intryck på mej är clumber spaniel, bearded collie, lagotto och så min lilla blandis kille såklart! (Cocker/pudel) Han gör också starka intryck på andra personer, han har många "beundrare" pga av att han är så otroligt charmig/clownig och har en sån härlig och speciell karaktär/personlighet! Jag menar att såklart gör ens egna hund intryck på en själv som ägare, absolut, men han får också många andra att falla för honom! Så berätta gärna vilka raser ni fastnat för och också om era hundar får mycket uppmärksamhet av folk? Skulle vara kul att höra! :)
Uppvuxen med svarta labrador retrievers och första egna hunden blev weimaraner, andra hunden blev dalmatiner(/labrador) och tredje weimaraner. När jag bodde i USA delade jag det allra mesta med en fantastisk amerikansk cockerspaniel som hette Freckles. Vi blev snabbt varandras allt och jösses vad jag sörjde den hunden när vi var tvungna att skiljas åt.

Förutom Bill så har jag alltid varit ett stort fan av rottweiler, de har alltid legar mig otroligt varmt om hjärtat. Sen har det tyvärr aldrig (än iaf) blivit en egen sådan. Men livet är inte slut än :)

Annars så är jag väldigt förtjust i hundar överlag, och därmed många olika raser.

Jag är ju bara kattmänniska ;) men var väldigt kär i boxrarna min hästmentor hade. Så mycket humor (och en dos :devil:-skap, kommer aldrig att glömma när de började nypa hästarna i hasorna på uteritterna när det blev för tråkigt!).

Saluki. Verkar vara mer katt än hund :D och går bra ihop med mina älskade arabhästar. Har träffat både vuxna och valpar.

Dobermann. Min mammas väninna hade en så vansinnigt vacker tik när jag var ung. Kraft, mod och ett otroligt lugn som vuxen (kanske inte som valp...).
Vad kul! Vi har exakt samma raser :D

Jag imponeras av och beundrar varje fungerande jakthund jag ser tror jag, oavsett vilken jakt hunden är avlad för. Att få se en stående fågelhund rusa i 100knyck över ett fält med näsan i vädret för att en hundradels sekund senare tvärnita och fatta stånd mot en liten liten tuva där man aldrig kan tänka sig att en fågel finns och sedan stöter hunden fram en hel kull med rapphönor.

Eller när en retriever självständigt och fullständigt i balans mellan fart och fokus reder ut en flera hundra meter lång löpa på en skammad fågel. Eller en riktigt bra tränad spaniel som knappt behöver föras på en hel dags jakt, allt sitter i ryggmärgen.

Jag älskar jakthundar och jakthundsträning. Det är fantastiskt med medfödda egenskaper och förare som har förmågan att förvalta hunden på bästa sätt.

Tänkte bara som en kul grej, att vi kunde berätta vilka hundraser som gjort starkast intryck på oss/fastnat för! Skulle vara kul att höra från olika. :) Raser som har gjort starkt intryck på mej är clumber spaniel, bearded collie, lagotto och så min lilla blandis kille såklart! (Cocker/pudel) Han gör också starka intryck på andra personer, han har många "beundrare" pga av att han är så otroligt charmig/clownig och har en sån härlig och speciell karaktär/personlighet! Jag menar att såklart gör ens egna hund intryck på en själv som ägare, absolut, men han får också många andra att falla för honom! Så berätta gärna vilka raser ni fastnat för och också om era hundar får mycket uppmärksamhet av folk? Skulle vara kul att höra! :)

Jag föll handlöst när jag träffade min första affenpinscher! Denna fantastiskt roliga hund i perfekt format, pigg och glad och med på allt, vare sig det är mys i soffan eller ridtur! I dagsläget kan jag inte ha valp, annars hade jag köpt ett helt gäng vid det här laget:)
Annars är det frallor som fångat mitt hjärta, världens roligaste hund, alltid ngt upptåg på gång, men helt omöjliga att inte förlåta! Min är iofs rätt lugn, men hänger gärna med på allt jag hittar på, och hans allergi känns inte ens jobbig just för att han berikar mitt liv så himla mycket.

Jag imponeras av och beundrar varje fungerande jakthund jag ser tror jag, oavsett vilken jakt hunden är avlad för. Att få se en stående fågelhund rusa i 100knyck över ett fält med näsan i vädret för att en hundradels sekund senare tvärnita och fatta stånd mot en liten liten tuva där man aldrig kan tänka sig att en fågel finns och sedan stöter hunden fram en hel kull med rapphönor.

Eller när en retriever självständigt och fullständigt i balans mellan fart och fokus reder ut en flera hundra meter lång löpa på en skammad fågel. Eller en riktigt bra tränad spaniel som knappt behöver föras på en hel dags jakt, allt sitter i ryggmärgen.

Jag älskar jakthundar och jakthundsträning. Det är fantastiskt med medfödda egenskaper och förare som har förmågan att förvalta hunden på bästa sätt.

En video som visar exakt varför jag imponeras av jakthundar (Och då i detta fall labrador):

En skadeskjuten fasantupp landar dit hunden först skickas och har redan sprungit flera hundra meter i betorna. Hunden jobbar sedan på löpan i fullt fokus, i hand på föraren hela tiden men med enormt fin självständighet. Håller huvudet kallt, anpassar farten exakt och använder näsan på ett alldeles fantastiskt sätt. Hade den sprungit snabbare hade fågeln lyft för tidigt och varit förlorad, hade den varit långsammare hade fågeln sprungit vidare och blivit ännu svårare att hitta. Precis såhär ska en retriever arbeta! Jag blir nästan gråtfärdig av videon. Det ser så enkelt ut, men hunden gör ett riktigt riktigt svårt jobb.

@squarepants Så otroligt häftigt! Och, värt att nämna också tycker jag, att hunden, trots att fågeln försöker fly, har ett lugnt och fint grepp om den och lämnar den i samma skick som den hämtade den till föraren så att denne kan lämna över till en person som avlivar tuppen (iofs bryts klipper precis innan detta, i vanliga fall hade hundföraren avfångat fågeln).

Boxer... Den första icke-jakthund jag stiftade bekantskap med som barn (oräknat ridgebackarna, men de var kennelhundar så fortfarande liksom till för något om ni förstår?), jag var helt fascinerad av hundens syfte: att vara en vän.

Jag kommer aldrig att skaffa en boxer, stackars sjuka ras, men jag kan inte ens tänka på rasen utan att le. Roliga, glada vovven som jag lekte med som barn... :love:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 545
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 419
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 114
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 898
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 30