Vilken hundras har gjort starkt intryck på er?

Schäfer; den ultimata hunden (bruksschäfer då). Vacker som ingen annan, lagom stor att krama på, lagom pälsig, snabb i både tanke och tassar, alltid redo för uppdrag, tålig, tuff och oöm, tillgiven och självständig.

Gillar i allmänhet snabbtänkta, ambitiösa hundar. Har även en stor svaghet för mustaschhundar av olika slag. Skotsk hjorthund är otroligt vackra. Berger Picard också.

Har alltid älskat och varit fascinerad av; Saluki för deras graciösa skapelse, Boxer för deras humor och Doberman för deras integritet. Har haft flera Saluki :heart Har nu av
en händelse en Pinscher, och han har helt stulit mitt hjärta :love::love::love:

Jag har ingen hund och har aldrig haft en men hoppas att jag får svara här ändå :D

Staffe! Jag har bara träffat en döv valp av den rasen men åh vad han fångade mitt hjärta :love: Vilken vänlig och glad hund! Jag lovade nog mig själv där och då att om jag skulle någon gång skaffa mig en hund att vara lite aktiv med så skulle det bli den rasen.

Cavaliern har jag funderat allvarligt på att skaffa mig, antagligen för att den verkar passa mig så perfekt i personligheten. Tycker bara att det är synd med sjukdomarna i rasen :(

Annars har jag länge varit förtjust i skotsk hjorthund och irländsk varghund, det är något med den där farbroderliga uppsynen :D Och så var det ju läckert när jag träffade en som ställde sig med framtassarna på mina axlar, så stooor :laugh: Borzoien påminner lite om dem med sin aristokratiska näsa.

Spetsarna tycker jag är bara så fina med sitt utseende, pälsen och de olika färgerna :p

Schäfrar är en ras som jag beundrar med deras mångsidighet som arbetshund, de är vackra och så arbetsdugliga. Egentligen är det väl läckert med alla hundar som har det där arbetsdrivet och som kan fokusera så skarpt på någonting.

Jag hade gärna haft en borzoi någon dag. Tycker dom är underbara! Finns tyvärr ungen plats för en sån i mitt lilla hus, och maken är allergisk mot dom.

Kan fascineras av många raser när dom är i sitt rätta element och gör det dom är ämnade att göra.
Men en Border Collie är en Border Collie och sen finns det inte mycket mer att tillägga. :angel:

Jag gillar verkligen bearded collie för att de är sådana glada skithundar ;) men skulel aldrig vilja ha en själv för pälsen och allt som jag vet kan samlas ihop och följa med hem i den...

Sedan är jag svag för phalene. Har umgåtts med ett par uppfödare och jag gillar det mesta hos rasen. Det är en hund, riktig hund. Men i pytteformat.

Och så hunden i mitt hjärta - flat. Den vackraste och vänaste. Med av- och påknapp. Fullt ös eller medvetslös. Kommer aldrig mer att kunna ha en med min skrala hälsa och den hundens aktiveringsbehov - men det är för alltid min hundras.

Lagotto har verkligen fastnat i mitt hjärta. Arbetsviljan, jävlar-anamma och buset och glädjen. Kommer definitivt ha lagotto igen!

Åh, hunden som djur, skulle jag vilja säga! Hundar är så otroligt inkännande och så anpassliga (för det mesta), att de slår de flesta i djurväg. (Även om jag som hästälskare, naturligtvis är helt inne på att hästar är det bästa som finns också.)

Men skall jag välja ras, så är jag mer och mer inne på Jack Russeln eller den dansksvenska gårdshunden.

Jag fascineras av deras blixtsnabba reaktioner och integritet och hängivenhet.

Lite grand är det nog så att jag också tilltalas av den utmaning hunden erbjuder. Lite spännande vore det, att äga en jack russel.

Men så är det lite för små, så i det avseendet så är en airedale terrier också på listan över hundar med intryck.

Och för att visa på min (ähum) oerhörda bredd i stil och smak, så är borzoien en facinerande hund. En sådan kan jag också tänka mig, i alla fall i tanken. I praktiska livet så är dock de små terrierna mer lämpliga.

Jag är ju bara kattmänniska ;) men var väldigt kär i boxrarna min hästmentor hade. Så mycket humor (och en dos :devil:-skap, kommer aldrig att glömma när de började nypa hästarna i hasorna på uteritterna när det blev för tråkigt!).

Saluki. Verkar vara mer katt än hund :D och går bra ihop med mina älskade arabhästar. Har träffat både vuxna och valpar.

Dobermann. Min mammas väninna hade en så vansinnigt vacker tik när jag var ung. Kraft, mod och ett otroligt lugn som vuxen (kanske inte som valp...).

Jag var tidigare ingen utpräglad hundmänniska och definitivt ingen schäfermänniska,,,,,,,,,,tills grannen skaffade en långhårig tysk schäfer som direkt utsåg mig till hans privata tuggleksak. :eek:

Han får inte hoppa på folk, det skiter han högaktningsfullt i när jag kommer för då ska vi ha kramkalas i hallen :love: (när inte matte är med) :angel: och så apporterar han mig ända in i köket genom att hugga tag i handen och bara gå. :o

Nånting hände den där första sommaren, jag tappade totalt respekten för schäfrar (och dom för mig också) och dom är rena plåstren på mig, senast igår valde en att nästan hoppa upp i knät på mig när jag öppnade bildörren istället för att hoppa in i mattes bil och sånt händer lite då och då numera. Tänk så det kan bli. :love: :D

Tycker om att se arbetande hundar i deras rätta element. Fågelhundar är fantastiska i arbete liksom bc som vallar.
Den ras som imponerar på mig mest är mallen. De kan göra nästan allt. Fantastiska arbetshundar och underbara familjehundar (hos personer som förstår rasen). Och så vackra!!!!

Tänkte bara som en kul grej, att vi kunde berätta vilka hundraser som gjort starkast intryck på oss/fastnat för! Skulle vara kul att höra från olika. :) Raser som har gjort starkt intryck på mej är clumber spaniel, bearded collie, lagotto och så min lilla blandis kille såklart! (Cocker/pudel) Han gör också starka intryck på andra personer, han har många "beundrare" pga av att han är så otroligt charmig/clownig och har en sån härlig och speciell karaktär/personlighet! Jag menar att såklart gör ens egna hund intryck på en själv som ägare, absolut, men han får också många andra att falla för honom! Så berätta gärna vilka raser ni fastnat för och också om era hundar får mycket uppmärksamhet av folk? Skulle vara kul att höra! :)

Cane Corso har gjort stort intryck på mig. De är så himla roliga och kraftfulla. Jag tycker om intelligensen och storheten i dem på ngt vis. Himla härliga hundar på många sätt! Det där att de har integritet och håller koll på "sin familj" är häftigt när de tillåts arbeta så.

Borde Collies tycker jag är fantastiska också. Jag älskar intelligens, rörlighet mentalt och vilja till att bruka detta. Integritet och förmåga att läsa av andra är också något som drar. Att se en BC som får arbeta och vara sund och balanserad är häftigt!

Det här är hundar som jag uppskattar enormt. Men som jag själv i dagsläget inte skulle ha ork att ha. Iaf inte så som jag tycker de ska få leva.
Själv har jag Papillon. Det är en ras som jag fastnat helt för. Det är min ras!
Mina hundar får ofta uppmärksamhet av folk för att de är små och söta. Det drar ju lätt även folk man inte känner.
Men det som värmer mest är eg när inbitna storhunds-folk uppskattar dem. Jag får ofta höra att de ju är som "riktiga hundar" trots att de är så små. Och ett gäng inbitna brukshunds-folk har blivit så pass bitna att de funderar på pappi framöver.
Jag tycker om intelligensen, sundheten och viljan till aktivitet i dem. Det är kul med en liten skit som kan göra det mesta och gärna gör det!

Collie ligger mig särskilt varmt om hjärtat. De intelligenta, följsamma och modiga korthåren tog mig med storm efter en uppväxt med familjens ganska veka (men ack så älskade), självständiga långhår. Min korthår är lika mycket knähund i soffan som träningsnarkoman i motionsspåret! (Jag skulle förmodligen älska border collies. :p)

Saluki. Verkar vara mer katt än hund :D och går bra ihop med mina älskade arabhästar. Har träffat både vuxna och valpar.

Det stämmer fint ;) och visst vore det fint med både arabhäst och saluki? Jag höll på mycket med hästar innan jag började med hundar seriöst och insåg efter ett tag att de gånger jag verkligen älskat ridpassen, det var de gånger jag ridit arabhästar. Lite knasigt egentligen eftersom jag vägrade tycka om dem när jag var liten :p

Det stämmer fint ;) och visst vore det fint med både arabhäst och saluki? Jag höll på mycket med hästar innan jag började med hundar seriöst och insåg efter ett tag att de gånger jag verkligen älskat ridpassen, det var de gånger jag ridit arabhästar. Lite knasigt egentligen eftersom jag vägrade tycka om dem när jag var liten :p

En bekant hade både salukis och orientalkatter, de gick utmärkt ihop :D

Schäfer.
En bra schäfer har allt i ett paket som man kan önska av en brukshund.
Sen har Dvärgschnauzern flyttat in i mitt hjärta. Varje Snuzze är en enorm personlighet. Den är schäferns motsatts och har istället allt man kan önska i en robust liten sällskapshund.

Jag älskar terriers, ju mer attityd desto bättre! Och taxar! Det är väl därför jag har skaffat mig stora hundar med lite terriermentalitet, men liiite mer följsamhet.

Överlag är det få raser som inte tilltalar mig, jag kan nog se charmen med de flesta. Stora, svarta blandraser tilltalar inte mig alls, trots att det knappast är en homogen grupp, svarta hundar överlag gillar jag inte. Sitter tydligen i färgen för mig:D:p:o

Araber är min grej och har alltid varit. :) Kanske är det därför jag gillar borzoi?

Airedaleterriern och norfolkterrier är raser jag har fastnat för. Airedalen är så ståtlig och vacker, och norfolken är så gullig och käck :D Hemma nu har jag en ceskyterrier så jag får väl bara acceptera att jag är en terriermänniska ;) - även om valpen jag precis skaffat är en schnauzer, men de är också lite terrieraktiga!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 545
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 419
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 114
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 898
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Mata småfåglarna