Vilken hundras har gjort starkt intryck på er?

Charliesmatte

Trådstartare
Tänkte bara som en kul grej, att vi kunde berätta vilka hundraser som gjort starkast intryck på oss/fastnat för! Skulle vara kul att höra från olika. :) Raser som har gjort starkt intryck på mej är clumber spaniel, bearded collie, lagotto och så min lilla blandis kille såklart! (Cocker/pudel) Han gör också starka intryck på andra personer, han har många "beundrare" pga av att han är så otroligt charmig/clownig och har en sån härlig och speciell karaktär/personlighet! Jag menar att såklart gör ens egna hund intryck på en själv som ägare, absolut, men han får också många andra att falla för honom! Så berätta gärna vilka raser ni fastnat för och också om era hundar får mycket uppmärksamhet av folk? Skulle vara kul att höra! :)

Jag ska nån gång ha en skotsk hjorthund, men inte nu. Det är världens vackraste hund. Annars är jsg svag för terv och groenendal, samt Collie. Nästa hund blir inget av detta utan troligen något ur rasgrupp 9, storpudel eller tibetansk spaniel lutar det åt.

För mig är det border collies. En sådan helt fantastisk hund! Denna halvt autistiska arbetsnarkoman, med världens häftigaste återhämtningsförmåga. En sådan personlig, tänkande, kännande hund!
Där man varje dag träffas stenhårt av insikten i att jo, hunden är smartare än mig. Och de utmaningar det ger, när man ständigt får fundera på "OK, nu reagerar min hund så. Vad gjorde jag för 10 minuter sedan?"
Brukar tänka att det finns border collies, & sen finns det... andra?

Förutom det gillar jag new founlandshundarnas lugn och förmåga att se när det går åt skogen i vattnet. Och vinthundar för deras steg, elegans och liksom livsföring på något vis.

För mig är det border collies. En sådan helt fantastisk hund! Denna halvt autistiska arbetsnarkoman, med världens häftigaste återhämtningsförmåga. En sådan personlig, tänkande, kännande hund!
Där man varje dag träffas stenhårt av insikten i att jo, hunden är smartare än mig. Och de utmaningar det ger, när man ständigt får fundera på "OK, nu reagerar min hund så. Vad gjorde jag för 10 minuter sedan?"
Jag har inget att tillägga. Word, liksom :love:

/Migo
med fn 6 BCs...

Förutom det gillar jag new founlandshundarnas lugn och förmåga att se när det går åt skogen i vattnet. Och vinthundar för deras steg, elegans och liksom livsföring på något vis.
Jag har en omplacerad bordercollie och många gånger har jag funderat på hur i helskotta jag kunde vara så urbota dum men så glimtar hon till och visar hur intelligent hon faktiskt är och ja, arbetsmyra de lux! Hon var 7 månader när hon kom till mig och ett as...hon är 11 nu och älskad ;) ...men det tog tid att få henne att passa in inom vissa regler och så...pust!

Gillar vinthundar generellt och Afghaner/Salukis i synnerhet. Gillar utseendet på Irländsk Varghund och Skotsk Hjorthund. Tycker Retrievers generellt är tramsiga men ÄLSKAR Curly Coated Retriever. Kommer troligen aldrig hitta en bättre hund. Har ägt såväl terriers som Schäfer tidigare och är fortfarande svag för många av dem (bred smak, nähä)...

Jag har en omplacerad bordercollie och många gånger har jag funderat på hur i helskotta jag kunde vara så urbota dum men så glimtar hon till och visar hur intelligent hon faktiskt är och ja, arbetsmyra de lux! Hon var 7 månader när hon kom till mig och ett as...hon är 11 nu och älskad ;) ...men det tog tid att få henne att passa in inom vissa regler och så...pust!
hm...tillägger att hon är 11 år nu. Ser ut som att jag menade 11 månader, såg jag :o ...

Förutom en rejäl wachtel i skogen (helt opartisk så klart :love: ) så är en jaktlabbe i arbete en fantastiskt imponerande hund. Jobbar på timme efter timme i iskallt vatten, genom vass, det intensiva sökarbetet efter scammade änder, eller som bara ligger helt lugn och sover tills hundföraren andas "pass på" och då är redo för jobb på 0,1 sekund.

Efter att ha varit med på några andjakter har jag insett att jag måste skaffa mig en jaktlabbe i framtiden :D

Jag är oändligt fascinerad av American Akita. Sån utstrålning och närvaro! Men jag skulle troligen aldrig klara av att hantera en (har alldeles nog av mina griffoner ;) ), så jag avnjuter dem på avstånd.
Annars är ju mina griffoner mitt hjärta, min själ och mitt... allt. Hade inga som helst planer på en liten hund, men sambon ville prompt ha en och jag har inte ångrat det en sekund.

Förutom en rejäl wachtel i skogen (helt opartisk så klart :love: ) så är en jaktlabbe i arbete en fantastiskt imponerande hund. Jobbar på timme efter timme i iskallt vatten, genom vass, det intensiva sökarbetet efter scammade änder, eller som bara ligger helt lugn och sover tills hundföraren andas "pass på" och då är redo för jobb på 0,1 sekund.

Efter att ha varit med på några andjakter har jag insett att jag måste skaffa mig en jaktlabbe i framtiden :D

I hear yah Sistah!

TS
Jag återkommer ju till labbe av en orsak. ;) Samma med schäfer. Tycker det är raser som passar mer eller mindre perfekt för de flesta bruksgrenar och tjänstearbete.

Men det finns ju andra saker som kan påverka. Rent utseendemässigt är irländsk varghund cool, lite medeltida känsla sådär, passar på mitt kommande sommarslott i the Scottish Highlands. Kan inte riktigt släppa tanken på Komondor heller - så fantastiskt fräsig, rastafari dog maaaan. En sån kan också få följa med till slottet i Skottland. Har i mina mer pragmatiska ögonblick sneglat lite smått på lillasystrarna pumi och puli.

Saluki är den ras som gjort starkast intryck på mig, den enda ras jag verkligen älskar. För mig är det verkligen "Saluki är saluki, allt annat är... bara hundar" ungefär och det var först när jag fick hundägande vänner med andra raser, fick upp ett mer allmänt intresse för att träna hund osv som jag alls kunde förstå varför folk ville ha andra hundar :p

Mentalt sett passar salukin mig utmärkt och det finns inget jag tycker om att se mer än en riktigt fin saluki som springer på lure coursing-fältet. Många okända faller för mina hundars utseende också när de ser oss på promenader, men jag själv tycker mest synd om dem som inte får se mina hundar i sitt rätta element och blir grinig om folk köper saluki efter att ha sett dem i utställningsringen (när de inte visar något direkt intresse av att ha hunden som annat än utställningspryl).

Men ja, öht är jag nu för tiden svag för arbetande hundar. Jag älskar att se jakthundar som jagar, vallhundar som vallar och brukshundar som används till något som passar dem. Jag gillar också att se sällskapshundar som får tex spåra, träna lydnad eller liknande, men det är ändå inte riktigt samma sak. Min egna saluki Aysu tex, hon förvandlas när hon kommer till lure coursing-fältet och förstår att hon får jaga. Det är som om hennes blick glöder, hela hon förvandlas till en rejäl jakthund osv. Det är underbart att se på ett sätt som är svårt att förklara i ord.

Nu är jag väl ingen hundmänniska direkt men...

Jag har blivit attackerad av diverse hundar (amstaff, rottweiler, schäfer osv.) allt för många gånger i mitt liv. Detta har medfört att jag blivit rädd för ungefär alla hundar vars mankhöjd överstigit mina knän (ca. 40 cm). Tills för ungefär ett halvår sedan. Då blev jag nämligen "tvungen" att umgås med en bearded collie så gott som dagligen. I början tyckte jag såklart att han också var obehaglig, men då var han bara snäll nog att låta mig vara ifred. Sen började jag sakteligen närma mig honom, och han mig. Och vilken hund alltså :love: Ser ut som någonting man hittar i skyltfönstret på en leksaksbutik men samtidigt både lekfull och hjälpsam.
Så bearded collie är nog den ras som gjort starkast intryck på mig...

En gång schäfer, alltid schäfer. För mig har den allt!
Och på nått sätt lyckades griffon nästla sig in i hjärtat också. Orädda, stabila clowner och jag har hittat den perfekta kombinationen för mig. Har svårt att tro att jag kommer skaffa andra raser än dessa.

Alltid gillar att se på settrarna på fält, hur de sträcker ut och fångar upp vinden medan de söker av markerna. Små medel som gör att de vänder, stannar för uppflog och sedan apporterar. Det är det vackraste som finns, speciellt en engelsk eller irländsk setter på fjället :)
Jämför man dem med andra raser på fält tycker jag settern är den lättaste, snabbaste och vackraste.

Annars fascineras jag av Strävhårsvorsteh. De råa utseendet, tåliga pälsen och jaktlusten.

Schäfern helt klart. Mångsidigheten och den aldrig sinande arbetslusten. Rasen har en stor plats i mitt hjärta och så snart jag får möjlighet kommer det finnas en schäfer vid min sida igen.

I övrigt tilltalas jag generellt av arbetande hundar. Det är något visst att se hundar i sitt rätta element och utföra sitt arbete outtröttligt och med stor glädje, den där glöden som någon annan nämnde. Den är underbar att se.

Just nu har jag dock inte haft möjlighet till någon arbetande hund så skaffade löwchen. En pigg, glad och rolig hund. Och helt klart en hund som passar mig på sällskapshundsnivå och den har också en del av mitt hjärta. Underbara små hundar.

Jag jobbar med hundar, och en ras som gjort sådant intryck på mig att jag gått från att tycka att det verkade vara en urtråkig hund till att verka vara världens bästa ras är storpudel. Så lugna, tålmodiga och intelligenta. Min nästa hund kommer helt klart bli en storpudel!

Det är flera stycken...
Först och främst airedale som jag älskat sedan jag var liten. Jag kommer inte ihåg hur det började men jag träffade aldrig någon som barn så det måste ha varit något med utseendet. Nu äntligen har jag en egen och jag älskar värdigheten i mix med det clownaktiga. Det robusta och allsidiga och egensinniga. Hur de far fram över stock och sten och med sån iver och entusiasm hänger med på absolut allt. Utstrålningen, coolheten och blicken under ögonbrynen.

BC tilltalade mig inte utseendemässigt förr men sedan jag såg en arbeta för några år sedan fascinerar de mig oerhört. När jag skaffar får igen vill jag absolut ha en och lära mig valla tillsammans med den.

Vinthundar. Främst sloughi och saluki. Det är något med blicken, den långa nosen, snabbheten och hur härligt det ser ut att kunna springa så fort men också hur de vecklar ihop sina långa, långa ben i små soffhörn.

Boxer.

Jag har hållt på med hundar i hela mitt liv. Jag har mött världens alla hundraser (typ :D) men boxern är överlägsen när det gäller avtryck. Det är inte bara en hund, det är en någon märklig blandning av schimpans/människa/hund. Jag älskar min WCC och shih-tzu kommer alltid ha en särskild plats i hjärtat, frallorna är okej men min boxertik är överlägsen. De har ett sinne som ingen annan kommer i närheten av. Jag sörjer verkligen att jag inte kan ha henne på heltid hemma. Men hon har det fantastiskt där hon är nu. Älskade hund.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 545
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 419
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 114
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 898
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Mata småfåglarna