Vilken hund?

Ozen

Trådstartare
Jag och min familj flyttar till hösten/vintern till ett hästställe. Där ska vi ha min häst och så ska vi hyra ut alla andra boxar. Och till våren så ska vi skaffa hund:D Men vi vet inte vilken ras vi ska ha:confused: Vi vill ha en mellanstor vovve som är lik/ser ut som en pitbull. Hunden komma va som en gårdshund. Men det är inget måste att den ska vara lik en pitbull, vi tycker bara att dom är fina. Har ni/du några förslag på hundras?;) tacksam för svar:bow:
 
Sv: Vilken hund?

Vad tänker du aktivera hunden med? Även en gårdshund behöver träning och mental stimulans.

Raser jag kom och tänka på är;
- American Staffordshire bullterrier
- Staffordshire bullterrier
- Dansk/svensk gårdshund

Sen beror det ju helt på vad du ska göra med hunden, alla dessa tre raser är ganska krävande raser som kräver mental stimulans...
 
Sv: Vilken hund?

okej :bump: våran familj har varit inne på American Staffordshire bullterrier :banana:
 
Sv: Vilken hund?

Vad ska du göra med hunden? en amstaff mår inte bra av att bara strosa omkring på gården. vill ni bara ha en hund som "bara e" så ska du nog titta på sällskapshundar. Man skaffar inte en hund bara för att den e fin. det är oansvarigt och näst intill djurplågeri

Hur gammal är du? jag får intrycket av att du är ganska ung. och om dina föräldrar inte är så hundvana tycker jag absolt inte att ni ska köpa en amstaff!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilken hund?

*kl*
Dessutom stavas det American Staffordshire Terrier. Inte Bullterrier! :p

Tycker man skall veta hur hundens ras skall stavas oxå ifall man ska skaffa en hund. Fast det kanske bara är jag som är petig.
 
Sv: Vilken hund?

haha aa de missade jag=) jo de kan ju va en fördel=) Herregud! folk verkar ju skaffa bara för skaffandets skull. varför ha en hund som ser cool ut om man inte ens kan hantera den?
 
Sv: Vilken hund?

Du skrev juh bara amstaff men andra skrev bullterrier istälet för terrier! :cool:

Till TS
Det kan juh funka med en Amstaff på gården. Det finns många raser att välja mellan, kolla mer på egenskaper än utseende så blir det nog bra! Jag är inte så inne på Amstaff o APBT så det får andra svara på, jag håller mig till Staffar (Staffordshire Bullterrier)
 
Sv: Vilken hund?

Jo jag vet, men jag missade att båda hade skrivit bullterrier=) Har en korsning mellam amstaff och pitbull och kan säga att det är ingen hund jag rekomenderar att ha som strosa runt hund...
 
Sv: Vilken hund?

jag är bara 13. men mina föräldrar är hundvana då min mamma alltid har haft hundar. En amstaff gillar visst att springa runt på gården då vi har en jäääätte stor gård men den komma ju få göra massa annat oxå gå kurser mm. Min kompis har en sån(den är heeeelt underbar), alla är inte som din hund. Jag har läst massor om den hunder. och den verkar passa in i våran familj
 
Sv: Vilken hund?

deathworship skrev:
*kl*
Dessutom stavas det American Staffordshire Terrier. Inte Bullterrier! :p

Gud så pinsamt :o . Brukar alltid skälla på andra som skriver amstaff bullterrier... haha, skrev visst lite snabbt!

Till trådskaparen:

Raser som fungerar som rena sällskapshundar är tex cavalier skulle funka bra som rena gårdshundar. Men min cavalier skulle aldrig trivas med att bara vara gårdshund iofs, han älskar långa promenader (dofter) och att träna agility/lydnad. Han behöver också en mängd stimulans...
 
Sv: Vilken hund?

Jag har inte sagt att den inte gillar att springa runt på gården. vad jag menade är att den behöver mer aktivitet än så. Nä alla hundar är inte som min, har aldrig påstått det. Du skrev inte i ditt första inlägg att du skulle gå kurser och så. är det konstigt att jag frågasätter då? Det finn sååå många som skaffar amstaffar och tror att den bara ska gå runt å va nöjd med tillvaron. Det är en terrier! de ska man alltid komma ihåg...
 
Sv: Vilken hund?

ok... men den komma ha massor saker att göra. vi skaffar inte en hund och sedan låter den ha tråkigt. det är klart att vi ser till att den har nått att göra;)
 
Sv: Vilken hund?

Vad är det för hundar dn mamma haft föresten? har din mamma haft "huduppehåll" sen du föddes? eller har du haft hund när du va liten?
 
Sv: Vilken hund?

mamma har haft: Samojed, Schäfrar, flatcoated retriver, blandraser. hon har bara haft stora hundar. Sen jag föddes har den vart uppehåll. Men vi är ofta hundvakt åt en Briard/Schäfer och hon behöver mycket träning ;) och så har vi vart lite hundvakt åt små envisa saker :P hehe
 
Sv: Vilken hund?

Kolla på lite mer mastiffliknande hundar. Pitbullen är ju ett krutpaket och kanske inte den smidigaste gårdshunden...

Kolla Cane Corso och Bour-Bull (vet ej hur det stavas) Trevliga raser men med MYCKET vaktinstinkt så de kräver hundvana!!! Bullmastiff? Dock ganska tunga hunadr som inte skall springa efter hästar mil efter mil.

Se länk!


http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=54081
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilken hund?

men ja ska inte ha en pitbull :P men ska kolla på din länk endå:smirk:
 
Sv: Vilken hund?

Jag är inte så insatt i dessa raser men vad jag förstår så är Amtsaff och Pittbull lika krävande vasd gäller aktivering ...
 
Sv: Vilken hund?

Trinity 1 skrev:
Kolla på lite mer mastiffliknande hundar. Pitbullen är ju ett krutpaket och kanske inte den smidigaste gårdshunden...

Kolla Cane Corso och Bour-Bull (vet ej hur det stavas) Trevliga raser men med MYCKET vaktinstinkt så de kräver hundvana!!! Bullmastiff? Dock ganska tunga hunadr som inte skall springa efter hästar mil efter mil.

Se länk!


http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=54081

Svarade på detta:Men vi vet inte vilken ras vi ska ha Vi vill ha en mellanstor vovve som är lik/ser ut som en pitbull. Hunden komma va som en gårdshund.

Hur ska du ha det?

En mastiff är ingen pitbull! En mastiff är en bra gårdshund men med mkt vakt och Cane Corsan påminner om en pitbull men tillhör familjen "doggar".
 
Sv: Vilken hund?

mastiffraser är det första jag kom att tänka på, finns ju ett antal med mer eller mindre vakt. Den engelska mastiffen är väl den sävligaste med minst skärpa (eller ursprungliga egenskaper) som jag uppfattat det.
boerboel är fortfarande ganska "orörd" och har därför mycket vakt, dock skall BB vara den enda mastiffras som kan vakta utan skärpa, hur det går ihop vet jag inte.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilken hund?

om du har TUR en jäkla tur,så hittar ni en hund som "bara" nöjer sig med att gå på gården...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
24
· Visningar
1 267
Senast: Vovve
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 481
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2
Svar
32
· Visningar
1 397
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 807
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp