Vilken hund?

Q

Queen

Vilken hundras skulle passa mig :confused:
Jag är mycket ute och går och cycklar och vill därför ha en hund som kan följa med mig på långpromenader eller rejäla cyckelturer :D
Hunden ska vara stor och respektingivande då den även ska fungera som vakthund ;)
Jag tycker om att träna lydnad och agility och vill därför ha en hund som tycker likadant :)
Hunden ska också kunna fungera bra som väktarhund :cool:
Hunden ska inte kräva så mycket pälsvård då jag är rätt så lat :smirk:
Vilken hund passar mig :confused:

Jättesvårt att svara på. Alla passar för olika raser.
En liten fundering bara, om du inte orkar hålla på med pälsvård för du är "rätt så lat", orkar du då med en hund som ska ha sällskap, sysselsättning, promenader, kloklippning osv.??

Ingen alls. Lär dig vargens och hundens specifika särdrag först. Den som inte ser skillnaden i att hålla ett vilt djur i fångenskap och ett domesticerat som husdjur får hålla sig till kramnallar.

Okej, det är säkert dumt att ha en Saarlos Wolfdog.
Men det är ju trots allt en godkänd hundras, åtminstonde i ett flertal länder bortsett från Sverige.
Men det där med att man ska ha stor erfarenhet av hundar om man skaffar en...
Jag har levt i hop med hundar i hela mitt liv.
Jag om nån borde i alla fall vara reda att ha en.

Okej, det är säkert dumt att ha en Saarlos Wolfdog.
Men det är ju trots allt en godkänd hundras, åtminstonde i ett flertal länder bortsett från Sverige.
Men det där med att man ska ha stor erfarenhet av hundar om man skaffar en...
Jag har levt i hop med hundar i hela mitt liv.
Jag om nån borde i alla fall vara reda att ha en.
I så fall kan du väl tillräckligt om raser för att kunna besluta om vad som passar dig alldeles på egen hand och inte fråga andra?? :crazy:

****Jag har levt i hop med hundar i hela mitt liv.
Jag om nån borde i alla fall vara reda att ha en.*****

Sånna komentarer säger inte mig någonting.
Finns folk som haft hund hela sitt liv, men kan ingenting för det. Bara för man haft hund lääänge så är det inte säkert man kan något, beror på vad man gjort och vad man tagit till sig.
Sen finns det dom som bara har haft hund några år, som är jätteduktiga. Just för de gör allt för att lära sig, gått och går kurser mm.
Fru Svensson som haft pudel hela sitt liv som sällskap och bara gått lite promenader, kan oftast inte ett dugg om hundar och deras språk mm.

När du skriver "Jag har levt i hop med hundar i hela mitt liv. Jag om nån borde i alla fall vara reda att ha en" får mig att rysa.
Tänk om alla skulle tänka så, vad mycket hundar det skulle finnas som blir behandlade fel osv.
Om du inte kan komma på en ras själv, varför ha en hund?? Dina meningar får mig att fundera på om du verkligen är redo att ha hund...

Vilken hundras skulle passa mig :confused:
Jag är mycket ute och går och cycklar och vill därför ha en hund som kan följa med mig på långpromenader eller rejäla cyckelturer :D

Den här meningen får mig att föreslå en vallhundstyp, exvis Australian Shephard men det skiter sig iom den här meningen:

Hunden ska vara stor och respektingivande då den även ska fungera som vakthund ;)

..och då skulle man kunna föreslå Schäfer, Malinois och Dobermann (fast jag föreslår aldrig Dobermann som första hund)... MEN...

Jag tycker om att träna lydnad och agility och vill därför ha en hund som tycker likadant :)

För agility vill du nog ha en mindre, smidigare hund (jaja, jag veeet att man kan tävla med större raser också) och då landar vi tillbaka på Australian Shephard (eller Border Collie, men jag vill inte föreslå det om du inte har får som den får valla faktiskt...) MEN... skiter sig igen när du skriver att:

Hunden ska också kunna fungera bra som väktarhund :cool:

Då är vi tillbaka vid Schäfer och Malinois, men en fråga jag givetvis har är ska DU jobba som väktare? Eller gör du det nu? Annars är det ju bara knas att skaffa en hund som KAN fungera i det jobbet om du inte ska ha det...
Hur som helst.. det där med Schäfer, Malinois skiter sig iom:

Hunden ska inte kräva så mycket pälsvård då jag är rätt så lat :smirk: [/citat)

... vilket iofs är helknas över huvud taget. Är man inte beredd att lägga tid och omsorg på sin hund ska man inte ha någon alls! Men då återstår bara korthåriga hundar och då vill jag ju föreslå en Kelpie eller en Cattledog, för den är korthårig och funkar bra i Agility, men OJDÅ! den var visst inte stooor och imponerande (får jag gissa att du själv INTE är stor och imponerande?? :smirk:).

Vilken hund passar mig :confused:
Med de där kraven får du svårt att hitta en som funkar optimalt i alla fallen. Du får helt enkelt prioritera vad som är viktigast för dig.. exvis Agilityn, eller att du ska ha hunden som tjänstehund?

Jag försöker att inte blanda in den andra tråden i den här (som flera andra har gjort) men jag tycker nog att du ska tänka igenom det här med varför du vill ha en stor och imponerande hund? Om det bara är för att det är häfrigt och för att du vill att andra ska bli imponerade av DIG som har en cool hund så tycker jag du ska avstå från att skaffa hund tills du har växt ifrån såna idéer. :cool:
Det är nämligen inte ett dugg imponerande med små flickor som har stora hundar som de INTE klarar av... :smirk:

/JES

Försäk att hitta en blandras med alla dessa raser :idea: ;) :rofl:

Hoppas du hittar det du söker och lycka till!

/Niggi

-----------

Tänk vad kort tid man lever, om man tänker på hur länge man är död.

Sorry :smirk:
Skrev inte tillräckligt detaljerat :D
Jag har levt i hop med hundar i hela mitt liv, det första jag gjorde när jag lärt mig att läsa var att läsa en massa hundböcker, jag har studerat dem och lärt mig deras språk och min hund behöver bara ge mig en blick så förstår jag vad han vill, min mamma har kurser vad gäller hundens språk, valpuppfostran o.s.v, jag tränar spår, sök, agility, lydnad, utställning, håller just nu på att lära mig telepati.
Det känns som om jag kan det mesta om hundar.
Ändå är jag bara 15 år.'
Det skulle bara vara kul att höra vilken ras som skulle passa mig då jag absolut ska skaffa en egen i framtiden.
Jag fastnade direkt för Saarlos Wolfhound när jag bläddrade i en bok och bestämde mig för att leta på mer fakta.
Jag ville ha en Schäfer från början men de har så dålig hälsa enligt de flesta jag talat med.
Enligt all fakta jag läst så är Saarlos Wolfhound väldigt tåliga, har väldigt bra hälsa och blir dessutom väldigt gamla.
Annars är de ungefär som en Schäfer.
Då lät det bättre med en Saarlos.

***Det känns som om jag kan det mesta om hundar.
Ändå är jag bara 15 år.'****

Jag har gissat att din ålder låg någonstans däromkring. Du kommer lära dig mycket under åren. Man tror man kan så mycket när man är 15-20 år (eller mer :) ). Men man glömmer bort att man lär sig nya saker varje dag.

Jag har haft egen hud sen jag var 18 (är nu 39), och jag är långt ifrån fullärd, snarare tvärtom. Det dyker upp saker ibland som får en att klia sig i huvudet. Och jag har gått kurser, utbildningar, tävlat mm, men jag blir aldrig fullärd.

Det är när man tror man kan allt som man inte kan lära sig mer :crazy: :D

Allvarligt.

Efter att ha läst tråden som du skapade och denna tråd så har jag tre råd till dig.

Köp och installera ett larm samt gå en kurs i självförsvar.

Men skaffa för guds skull ingen hund.

Läste visst inte så noga endå :crazy:'
Du är bara 15 år och då är det förhoppningsvis några år kvar innan du skall köpa egen hund.

Jag sa aldrig att jag kan ALLT om hundar, jag sa det mesta.
För nog kan jag det mesta MEN man lär sig någonting nytt varje dag.
Som sagt man är aldrig fullärd.

Värst vad alla var arga här då :D
Det finns vissa människor, kalla dem dumma, idiotiska eller vad tusan du vill, som faktiskt tycker om rasen Saarloos Wolfhond :(
Tänk om alla skulle reagera så där om jag sa att jag ville ha en Schäfer :smirk:
Det är inte rättvist :cry:
Man får väl gilla vilken ras man vill :confused:
Hade det varit Dingo - hundar som gick fria här i Sverige (i stället för vargar) så hade Australian Cattledog varit lika hemsk som Saarloos Wolfhond :mad:

Om jag hade velat ha en hund som var häftig och imponerande så hade jag väl för guds skulle inte köpt mig en dvärgschnauzer *flinar*
För det är just den hundrasen jag för tillfället äger *ha ha*
Du påstår att jag är ung och dum, vad är då alla uppfödare till rasen Saarloos Wolfhond och ceskoslovensky vlcak?
Är de åxå unga och dumma?
Skulle inte tro det va?
Sedan en sak till.
Ni säger att det bara är för utseendet som man köper en varghybrid.
Man kollat ALLTID på utseendet när man köper hund.
Ingen kan komma och säga att han/hon köpt en hund för att den är så bra brukshund o.s.v.
För ingen människa köper sig en ful hund.
Så även ni som köpt er dobermann, schäfer eller vad det nu är köpte den för det första p.g.a. utseendet.
Så säg inget annat.

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 907
Senast: Tantan
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 505
Senast: ii-ssa
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 607
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
3 543
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka