Vilken hund för min bekant?

Miljon

Trådstartare
Ännu en rasvalstråd :o
Jag har en nära bekant som funderar på att skaffa hund. Hen frågade mig lite kring min ras, som jag sa att jag inte tror är rätt hund för hen, men jag lovade att fundera på vad som kan tänkas passa.

Min bekanta har nyligen fått ett ganska allvarligt sjukdomsbesked som gör att hen kommer behöva vara hemma minst ett år, troligen längre än så och kanske permanent. För att ha någon att umgås med, något att göra och någon att kämpa för (och förhoppningsvis må bättre av) har hen nu funderingar på att skaffa sin första egna hund. Hen är uppvuxen med hundar (vanliga familjehundar, inga jakt, bruks eller liknande krävande) men har i vuxen ålder inte haft egen. Bor i mindre lägenhet (tvåa) som inte är på bottenplan.
På grund av sjukdomen är dagsformen väldigt varierande. Vissa dagar kommer hunden kunna få mycket motion, långa skogspromenader etc. och vissa dagar är min bekanta mer eller mindre sängliggande, så då kommer hunden få nöja sig med små kissrundor.

Hen vill ha en ren sällskapshund, någon som vill och kan gå långpromenader ibland men inte kräver det varje dag. En som klarar att bo i lägenhet (så inget vaktande med nära till skall, tänker jag) och helt enkelt lättsam och som funkar för min bekanta.
"Min" ras, golden retriever, var hen intresserad av men jag sa att jag tror de är för stora och lite "för mycket". Hen har haft en sån som liten och tycker om rasen. Utställningstypen kan ju vara väldigt lugna och lite bekväma av sig, men jag tänker att de kanske blir för stora och starka för någon som är sjuk och svag vissa dagar?

Vad har ni annars för förslag? Det enda min bekanta sagt som absoluta NEJ är kortnosar och "fjanthundar", vilket i hens mening är de riktigt små hundarna. Så runt 8-15 kg kanske är en rimlig storlek kan jag tänka mig.

Jag tycker inte heller att en Golden, hur utställningsavlad den än är, låter som det ultimata alternativet med dom förutsättningarna. Möjligtvis om hon hittar en vuxen omplacering som faktiskt är böjd med det livet, men att bli med valp och gå igenom ett ystert unghunds-stadie känns som gjort för konflikter :(

Men ja, jag tycker @toughcookie förslag om vuxen omplacering låter som en mycket klok idé just för att det är rimligare att individanpassa :)

Och även om det kanske faller på storleken så hade jag nog ändå rekommenderat en titt på tex havanaisen, bolonkan eller löwchen just för att det är sällskapshundar som är trevliga, glada och lättsamma. De är ju inte pyttesmå, inte kortnosade och jag tänker att de skulle kunna gilla ett sådant liv (taggar @linnsan @FrauleinLeo för lite mer erfarenheter). Alternativt en bedlington? (@Elementary )

Tänker att en Bedlington borde kunna passa, fast beror säkert på vilken individ man hittar. Om inte pälsvården är något att hurra för så verkar Manchesterterriern ha liknande historia och rasuppkomst som Bedlisen och skulle då kanske kunna vara ett alternativ :p

Ja bedlis skulle verkligen kunna passa!
De väger runt 10 kilo och har en mankhöjd på ~40 (mer uppåt numera).

Låter faktiskt inte helt olikt mitt liv det där. Min bedlis Sherlock älskar att gosa i soffan hela dagarna lika mycket som han älskar skogspromenaderna. Lättsam är precis vad jag skulle kalla honom.

Bor också i lägenhet. Har frågat grannarna om de hört Sherlock skälla och inte en enda granne kunde minnas att de gjort det. Blev nyfiken då samma människor hörde (men inte stördes av) min havanais som hade ett väldigt gällt och bedrövligt skall. Sherlock skäller lika sällan som havanaisen gjorde men med ett mycket mer dovt skall som inte är lika genomträngande. Det är långt till riktiga skall också. Mest blir det bara ett par "boff". Han har en bror som är lite ljudligare och en som är nästan helt tyst, och detta var tydligt redan i valplådan.

Som inomhussysselsättning kör vi mest shaping, nose work och leksaksuppletande. Det kräver väldigt lite av mig men hyfsat mycket av hunden och är sådant jag orkar även under dåliga dagar.
Om vi inte vill vara ute så länge brukar vi också köra olika rallylydnadsmoment av och till under promenaden för att det inte ska bli en tråkig lunk. Måste se väldigt roligt ut för andra :D

Gillar man inte utställningsfrisyren kan man enkelt raka ner dem helt med jämna mellanrum och låta pälsen vara lika lång överallt. Då ser de helt normala ut ;) (går att googla på exempelvis untrimmed bedlington för bilder).

Annars håller jag med om Löwchen. De verkar riktigt roliga! Har bilden av dem som långbenta havanaiser med lite mer driv i. :up:

Jag tycker det låter som att din vän bör kika på grupp 9. Härliga, trevliga promenadkamrater som både kan värma soffan men också lära sig ett trick eller två om andan faller på!

Jag har ju haft shih-tzu hela livet och kikar just nu lite åt bolonkan. Shih-tzu är en fenomenal sällskapsras i mina ögon, dock får man se upp med nosen eftersom vissa individer är väldigt kortnosade. Där har bolonkan en klar fördel med sin långa nos (och kortare päls, om man inte vill raka ner). Den verkar liksom shih-tzun vara en väldigt trevlig och glad ras.

En vuxen omplaceringshund tycker jag låter lämpligt. Sällskapshund och inte någon som kräver arbetsuppgifter.
Är man själv sjuk (vi vet ju inte sjukdomsbilden dock) och aktiveringsbiten, motion mm ser varierande ut skulle jag inte rekommendera valptiden och unghundstiden för det är ju mycket krävande på många sätt..först bäbis sedan tonåring. Det kan tvärtom finnas många fördelar att hoppa över den biten.
För omplacering kan man vända sig till hundhem som omplacerar och tala om vad man söker, även om de inte har en inne nu så kan en omplacering gå väldigt fort och smidigt när de väl får nys om en hund som behöver nytt hem.

En mindre ras för stora behöver röra sig mycket (retrievers tex lägger på sig jättel, tar plats inomhus och för sämre dagar är en liten lite enklare att kunna aktivera inomhus också.

Senast ändrad:
En liten enkel sällskapshund med lite tyngre kropp.
Shih tzu , cavalierna,bichonerna, Lhasa apso , har man möjlighet till regelbundna lössläpp är ju en vinthund en SUVERÄN kompis.

Ha ha, jag säger brukschihuahua :)
Min chihuahua är verkligen ingen fjant - hon tar sig själv på största allvar och jag är allvarligt talat förvånad över hur festlig min hund är.

Annars så är ju Australisk terrier mitt standardförslag - trots att det är en terrier så är den lagom soffig. Mitt exemplar var den.bästa.hunden.nånsin. Alltid glad, alltid med på den vi skulle göra, funkade lika bra med en dags soffhäng som långa ridturer

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 562
Senast: Sezziyanen
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 595
Senast: Cissi_ma
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
7 258
Senast: hastflicka
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 421

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka