Vilken förlossning!

kamomillo

Trådstartare
*länk borttagen av moderator*

Jag är inte överdrivet intresserad av andras förlossningar, men när jag snubblade över den här på FB måste jag medge att den var imponerande.

* Jenny *

Senast ändrad av en moderator:
Jag imponeras av kvinnokroppen som har en sådan kraft att föda fram ett barn.
Oftast när man kommer i kontakt med förlossningsskildringar är det i sjukhusmiljö, och det här var vackert!
Min svärmor brukade berätta hur hennes mamma födde en lillasyster i byxorna. Stående vid spisen, rörandes i grötgrytan.
Ingen av hennes syskon, eller hon själv hade ens anat vad som var på gång.
Visserligen var det här länge sedan. Men kvinnokroppen var nog lika bra på att föda barn då som nu. :)

Som jag skrev så brukar jag inte ens bry mej om förlossningsberättelser i vanliga fall. Men det här var så mysigt, med barnet som lekte brevid, och dom som plaskade i vattnet runt henne. I det som såg helt vardagligt ut.
Ja den här filmen berörde mej :o

* Jenny*

Är det bara jag som är rätt oberörd av det här med förlossningar, "den kvinnliga urkraften" och allt sånt? :o
Mycket runt kroppen (män och kvinnor) är faschinerande. Graviditet och förlossning är en sån sak. En sak som "drabbat" mig sista tiden är suget efter rätt livsmedel. Har inte behövt järntillskott den ha graviditeten för när det är dags att fylla på förråden har kroppen sagt åt mig att äta spenat :)

Mycket runt kroppen (män och kvinnor) är faschinerande. Graviditet och förlossning är en sån sak. En sak som "drabbat" mig sista tiden är suget efter rätt livsmedel. Har inte behövt järntillskott den ha graviditeten för när det är dags att fylla på förråden har kroppen sagt åt mig att äta spenat :)

Visst är det fascinerande, men för mig är det fascinerande mer ur en vetenskaplig synvinkel (och då är "den kvinnliga urkraften" precis jämställd med kraften som en ko eller katt av honkön besitter). Jag vet inte hur jag ska kunna sätta ord på det, men jag är liksom mer fascinerad av att min kropp fixat att springa 20 km än att den fixat en förlossning. :D

Din kropp verkar smartare än min, jag märkte aldrig av något sådant. :p Du är nog rent evolutionärt en mer raffinerad produkt än vad jag är. :D

Visst är det fascinerande, men för mig är det fascinerande mer ur en vetenskaplig synvinkel (och då är "den kvinnliga urkraften" precis jämställd med kraften som en ko eller katt av honkön besitter). Jag vet inte hur jag ska kunna sätta ord på det, men jag är liksom mer fascinerad av att min kropp fixat att springa 20 km än att den fixat en förlossning. :D

Din kropp verkar smartare än min, jag märkte aldrig av något sådant. :p Du är nog rent evolutionärt en mer raffinerad produkt än vad jag är. :D
Ja det är klart, det blir ju något vetenskapligt över det här med.

Spenaten är nytt, det märkte jag aldrig förra gången. Då var det mer lösviktsgodis. Det är svårt att inte falla för suget ;) spenat är ju ganska okej att äta mycket av om man är sugen. Å andra sidan hade jag ju bra sug förra gången med även om det inte var riktigt så bra.

Jag började fundera på om alla djur som föder har lika ont som vi? Nu bortser jag från er som tycker värkar är som en fis på tvären. Eller har vi oproportionerligt stora avkommor?

Jag började fundera på om alla djur som föder har lika ont som vi? Nu bortser jag från er som tycker värkar är som en fis på tvären. Eller har vi oproportionerligt stora avkommor?
Jag har läst någon gång från en osäker källa att våra barn har fått sämre form och storlek än djuren.

För att kkommentera klippet så kände jag rent spontant "vad med sten! Vad obekvämt! Och så ta sig hem därifrån sen.." jag är alldeles för bekväm.

Jag har läst någon gång från en osäker källa att våra barn har fått sämre form och storlek än djuren.

För att kkommentera klippet så kände jag rent spontant "vad med sten! Vad obekvämt! Och så ta sig hem därifrån sen.." jag är alldeles för bekväm.

Jag tänkte exakt samma sak. Stå och föda på en jävla massa stenar. Nä, jag vill ha en bekväm säng och ett plant underlag att vanka fram och tillbaka på. Och en dusch med hård stråle och varmt vatten att dämpa värkarna med. Och droger om det behövs.
Jag känner att föda i en bäck är inget för mig :p

Det enda som fascinerar mig är att man vill utsätta sitt barn för riskerna. Dvs jag antar att bäcken inte ligger precis utanför sjukhuset.
Visst många förlossningar går bra.. Men.., vissa gör inte det...

Det enda som fascinerar mig är att man vill utsätta sitt barn för riskerna. Dvs jag antar att bäcken inte ligger precis utanför sjukhuset.
Visst många förlossningar går bra.. Men.., vissa gör inte det...

Det funderade jag också på. Har man tillgång till bra förlossningsvård kan jag tycka att det är ens ansvar att använda sig av den. Att riskera sig själv är en sak men att även riskera sin unge tycker jag nog inte är riktigt okej.

Det funderade jag också på. Har man tillgång till bra förlossningsvård kan jag tycka att det är ens ansvar att använda sig av den. Att riskera sig själv är en sak men att även riskera sin unge tycker jag nog inte är riktigt okej.
Ja vad gör man om man ligger där i bäcken och så drar förlossningen ut på tiden och på sjukhuset hade det tex slutat med snitt.
Vad gör man då?

Jag har tagit bort länken i inledningen men tyckte att diskussionen hade kommit igång och kan hållas rullande utan länken. Snurrfian moderator

Jag har ingen aning om deras säkerhetstänk runt förlossningen. Orkar varken anta eller fördöma något jag inte har en aning om.
Men här där jag bor har vi 25 mil till närmsta BB. om det blir större komplikationer 12 mil till.
Ambulansen är ca 75 minuter bort,och helikoptern 55 minuter i bästa vädret.

Jag tycker att det såg härligt rofyllt ut att föda i den miljön, mot att sitta ett par timmar av värkarbetet i en skumpig bil på igensnöade fjällvägar.
Här kan vi inte gå hemma och vänta så länge,utan får åka vi första antagandet att något är på gång.
Året jag fick barn föddes 3 barn i bil/ taxi. Det känns inte som om säkerheten är så bra här heller. MEN... det föds fortfarande barn :love:
OFTAST går det ju enligt skolboken.
Men jag kan hålla med om att stenarna såg osköna ut:wtf: Halt om inte annat.
Och om man tänker sig en iskall fjällbäck så skulle fötterna domnat bort på bara ett par minuter. :angel:

Nu är jag för gammal för fler barn, så jag funderar inte ens på en förlossning.
Skulle inte valt en hemförlossning i alla fall!
Men jag tycker ändå att filmen var fin, om man jämför med sjukhusfilmer där allt känns som om det händer på sjukvårdens villkor.
där någon säger när mamman ska krysta, hålla igen, andas, dricka...
Här klarade ju mamman sig själv. genom att lyssna på kroppen.

Sedan vet ju inte om hon redan fött 8 barn, eller sprack hysteriskt, eller vad som hände den tid vi inte fick se.

* Jenny *

Folk får självklart tycka det är vackert eller fint om de vill. Man resonerar på olika sätt.
För mig är det viktigaste ett friskt barn och att omgivningen är vacker skulle för mig inte väga upp så jag var villig att ta risken. Jag tror det är farligt om fler skulle börja föda ute i skogen.

I filmen står i början att de befinner sig i djungeln.

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 986
Senast: Nixehen
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 020
Senast: lizzie
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 122
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 505
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar