Vilken färg?

O

Osis

Nu är jag här och tjatar igen.. men nu har jag fått fram en bättre bild på mitt marsvin.

är hon Buffagouti eller har jag fel?

sheela2_orig_SE.jpg
Bild nr 1

sheela3_orig_SE.jpg
Bild nr 2

sheelaochbonan_orig_SE.jpg
Bild nr 3

sheela_orig_SE.jpg
Bild nr 4

Räknar men med färgen de har under magen också? Jag har ju en goldenagouti/white men han är ju bara golden under magen.. skriver man med den färgen då??

Sv: Vilken färg?

Normalt sätt är marsvin inte tickade under magen så en goldenagouti är golden under magen. En buffagouti är buff under magen osv. Det finns dock en gen som gör att även magens päls blir tickad och sitter på A-lokus. Är dock inte vanlig här i Sverige (om den finns alls) men däremot så finns den hos en del marsvin i USA.
Färgen kan mycket väl vara buffagouti eller så är den lemonagouti.
Färgmässigt sätt är en buffagouti brungul medan lemon mer är en ljusare gul nyans utan någon brun ton i. Hur det sedan rent genetiskt är beror också på för en synlig buffagouti kan rent genetiskt vara en lemonagouti (har själv haft en sådan) och vice versa.
Det kan bara avkommor och möjligen stammen bakåt skvallra om.

Jag tycker det ser ut som om den är buffagouti/white...
Men om det är en pet, vad spelar det för roll egentligen? :devil:

((har haft en synnerligen dålig dag))

Stollan skrev:
Det kan bara avkommor och möjligen stammen bakåt skvallra om.

Hon har fått två avkommor.. de blev goldenagouti och white.. men pappan var då svart/vit

Modig_Korn skrev:
Jag tycker det ser ut som om den är buffagouti/white...
Men om det är en pet, vad spelar det för roll egentligen? :devil:

((har haft en synnerligen dålig dag))

Jag tycker att det spelar roll.. Det är ju roligt att veta även om hon är ett petmarsvin

Djur med svart pälsfärg brukar ha tendens att lämmna golden agouties. Jag fick en nästan helt perfekt tecknad golden agouti hona (duger för utsällning) när jag parade min tort´n white hane med min grey buff argente hona :) :)

(Allmänt funderande)
Jag har läst något om att man brukar använda svarta marsvin till viss del i avelsarbetet med agouties, men att om man tog inte för mkt svarta så blev tickningen svagare, även om den fortfarande fanns kvar, men jag har lite dåligt minne, är det så? Och varför skulle tickningen bli svagare om man har för mycket?

Om du parar en agouti eller en argente med en icke agouti eller argente så måste den som är agouti/argente bara ha ett anlag för detta för att få solida färger. Så att svart oftast ger agouti är inte sant utan beror helt och hållet på den genetiska uppsättningen ;)
I ditt fall så är din argente AA och där med kan inte ge svart solid.
Svart kan också vara bärare av p, pe, e, ep, b, cd, dr eller ch. Din argente hona kunde har varit a, b, ep, e vilket hade gjort att ungarna kunnat bli både svarta, tvåfärgade och trefärgade.
Det kan med andra ord bli en salig massa färger beroende på vad grisen ser ut i sin genetiska färgkod ;)

Dags att börja läsa på lite om genetik nu när du är petdomare och hållt på med färgavel i några år :angel:
Då kommer du inte blir så förvånad av resultatet menar jag :D
Jag kan para en golden med en black och få en pe white om så är bara det är den "rätta" genetiska uppsättningen ;)

Säger tyvärr inte så mycket mer än att pappa troligtvis var CC.
Är färgen gulbrun eller mer utvattnad gul utan brunton i?

jag tycker den är mer gulbrun men den skiftar lite här och var

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 969
Senast: Sel
·
Mat Så jag har varit bortresta till och från under de senaste 3 veckorna. Har nu under kvällen hittat 3-4 kryp i skafferiet. Ser ut som små...
2
Svar
37
· Visningar
1 383
Senast: Badger
·
Katthälsa Som rubriken lyder, vår ena honkatt är dräktig och hon har inte visat tecken på löp nära inpå/innan vi upptäckte hennes dräktighet. Hon...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 992
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 968

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka