Vilken cykel till cykelpendling?

Brassneck

Trådstartare
Min mammas gamla skeppshult sjunger på sista versen och jag behöver börja leta ny cykel. Men vad vill jag ha? Kan ingenting om cyklar. Den jag har nu är otroligt lättcyklad men jag vet inte riktigt varför haha! En vanlig damcykel med tre växlar.
Cyklar kanske en mil enkel väg, en del grusväg. Så kanske behövs nåt mer rejält än en vanlig stadscykel när jag nu ska göra mig till och köpa ny. Samtidigt vill jag att den ska vara snabb och lätt.
Har sett att det finns så kallade hybridcyklar - nån som kan bekräfta eller dementera att dessa är bättre/sämre?

Max 5000kr så ingen elcykel.
 
Min mammas gamla skeppshult sjunger på sista versen och jag behöver börja leta ny cykel. Men vad vill jag ha? Kan ingenting om cyklar. Den jag har nu är otroligt lättcyklad men jag vet inte riktigt varför haha! En vanlig damcykel med tre växlar.
Cyklar kanske en mil enkel väg, en del grusväg. Så kanske behövs nåt mer rejält än en vanlig stadscykel när jag nu ska göra mig till och köpa ny. Samtidigt vill jag att den ska vara snabb och lätt.
Har sett att det finns så kallade hybridcyklar - nån som kan bekräfta eller dementera att dessa är bättre/sämre?

Max 5000kr så ingen elcykel.
Har aldrig cyklat på en gammal damcykel eller Skeppshult så jag vet inte.

Men däremot ska det finnas en typ av cykel som gillar grus, som jag inte provat. Gravel kallat.

Men de verkar kosta mer än 5000 kr. (Nishiki hade för drygt 8 000)

Cyklar helst hybrid själv, med en del växlar och min Crescent klarar grus och skogsvägar mycket bra. Holma, tycker den är lite tung dock.
 
Nu är jag inte jättehemma vilket märke det är på den här cykeln, då jag fått ärva den av mormor. Fick med garanti-papprena från när Mamma köpte cykeln till mormor, tror de gav runt 3 000 kr eller något om jag inte missminner mig vad det stod på pappret. Den skulle absolut gå att cykla med på grusvägar, jag cyklar på en smal stig när jag cyklar hem från jobbet och delvis "offroad".

Den jag har är bara 3-växlad men borde gå att få med fler växlar, själv saknar jag fler växlar och kommer nog troligen byta upp mig i framtiden.
mybike.webp
 
Har aldrig cyklat på en gammal damcykel eller Skeppshult så jag vet inte.

Men däremot ska det finnas en typ av cykel som gillar grus, som jag inte provat. Gravel kallat.

Men de verkar kosta mer än 5000 kr. (Nishiki hade för drygt 8 000)

Cyklar helst hybrid själv, med en del växlar och min Crescent klarar grus och skogsvägar mycket bra. Holma, tycker den är lite tung dock.
Alltså för att vara specifik, tung att bära om det skulle behövas, inte tung att cykla.
 
Min mammas gamla skeppshult sjunger på sista versen och jag behöver börja leta ny cykel. Men vad vill jag ha? Kan ingenting om cyklar. Den jag har nu är otroligt lättcyklad men jag vet inte riktigt varför haha! En vanlig damcykel med tre växlar.
Cyklar kanske en mil enkel väg, en del grusväg. Så kanske behövs nåt mer rejält än en vanlig stadscykel när jag nu ska göra mig till och köpa ny. Samtidigt vill jag att den ska vara snabb och lätt.
Har sett att det finns så kallade hybridcyklar - nån som kan bekräfta eller dementera att dessa är bättre/sämre?

Max 5000kr så ingen elcykel.
En cyclocross eller gravel! Nypris passar dock inte in på ditt önskemål. Billiga hybrid är ofta som en vanlig cykel med tunga stötdämpare. Å andra sidan - för en mil behöver du ju ingen supercykel tänker jag. Åk och provcykla! Kolla växlar noga, jobbigt om de kärvar lätt.
 
Min mammas gamla skeppshult sjunger på sista versen och jag behöver börja leta ny cykel. Men vad vill jag ha? Kan ingenting om cyklar. Den jag har nu är otroligt lättcyklad men jag vet inte riktigt varför haha! En vanlig damcykel med tre växlar.
Cyklar kanske en mil enkel väg, en del grusväg. Så kanske behövs nåt mer rejält än en vanlig stadscykel när jag nu ska göra mig till och köpa ny. Samtidigt vill jag att den ska vara snabb och lätt.
Har sett att det finns så kallade hybridcyklar - nån som kan bekräfta eller dementera att dessa är bättre/sämre?

Max 5000kr så ingen elcykel.
Om din nuvarande är lättcyklad hade jag bytt de delar som är utslitna och behållit den. Annars, det viktigaste när man väljer cykel är att den passar storleksmässigt och ger en bra körställning. Cykelns vikt har mindre betydelse, snabb blir den om du väljer lättrullade däck, det är avgörande och för grusväg bör de vara lite bredare, jag tycker 37-42 mm är lagom.
 
Senast ändrad:
Min mammas gamla skeppshult sjunger på sista versen och jag behöver börja leta ny cykel. Men vad vill jag ha? Kan ingenting om cyklar. Den jag har nu är otroligt lättcyklad men jag vet inte riktigt varför haha! En vanlig damcykel med tre växlar.
Cyklar kanske en mil enkel väg, en del grusväg. Så kanske behövs nåt mer rejält än en vanlig stadscykel när jag nu ska göra mig till och köpa ny. Samtidigt vill jag att den ska vara snabb och lätt.
Har sett att det finns så kallade hybridcyklar - nån som kan bekräfta eller dementera att dessa är bättre/sämre?

Max 5000kr så ingen elcykel.

Inget större fel på hybridcyklar i sig tycker jag, de förekommer i både bra och dålig kvalitet som det mesta annat. Viktigaste tipset har du fått ovan dvs storlek + sittställning men jag tycker man även kan försöka hålla nere cykelns vikt. Provcykla flera olika cyklar så du har något att jämföra med! Kolla gärna efter hybrider åt MTB-hållet med tanke på grusvägskörningen. Jag hade nog inte satsat på en cykel med dämpning om du inte tänker köra i studsig terräng, det är lätt att det mest blir dödvikt att släpa runt på annars. Gravel och cyclocross är jättetrevliga att köra grusväg på, men du riskerar att behöva öka på budgeten lite isf.
 
En cyclocross eller gravel! Nypris passar dock inte in på ditt önskemål. Billiga hybrid är ofta som en vanlig cykel med tunga stötdämpare. Å andra sidan - för en mil behöver du ju ingen supercykel tänker jag. Åk och provcykla! Kolla växlar noga, jobbigt om de kärvar lätt.
Finns ju nästan olika betydelser med hybrid. Dvs mountainbike hybrid eller racerhybrid. Jag kör racerhybrid och den fungerar även på grus. Men det är dock en rejäl en.
 
Finns ju nästan olika betydelser med hybrid. Dvs mountainbike hybrid eller racerhybrid. Jag kör racerhybrid och den fungerar även på grus. Men det är dock en rejäl en.
När jag gjorde efterforskningar varnades jag för billiga hybridcyklar. Själv tänkte jag att de passar till allt, men enligt mina försäljare är de ofta "inte så bra på något". Jag cyklar lätt ifrån min kompis på min MTB mot hennes racerhybrid.

Jag tycker man ska provcykla och satsa på bra växlar, lätt cykel och använda cykelskor och trampor.

Cyklocross med racerhjul har jag inga problem med att hänga på kompisar med racercykel, älskar den 😍.
 
Det här med speciella trampor med en kopplingsmekanism som gör att skon sitter fast, sk clipless eller SPD, är en intressant sak. Det har under lång tid sagts att dessa ger ett mera effektivt tramp än vanliga plattformspedaler eftersom man även kan dra pedalen uppåt och på på så sätt utnyttja hela pedalrörelsen. Men det visade sig när man testade vetenskapligt och faktiskt mätte så var det ingen skillnad utom vid extrem trampning, typ spurten på ett cykellopp, vanliga gammaldags pedaler var precis lika effektiva som clipless vid vanlig cykling.

Själv gillar jag helt klart vanliga plattformspedaler bäst, och att de nu visat sig vara precis lika effektiva var kul. Den största fördelen är tycker jag att man kan variera fotens position precis hur man vill, ibland kanske man kör med lägre varvtal och har pedalen under hålfoten och ibland fortare med foten längre bak på pedalen, jag har upplevt det som betydligt mindre påfrestande på bl.a. knäleder. Men det är förstås helt individuellt vad man gillar bäst :)
 
Senast ändrad:
Det här med speciella trampor med en kopplingsmekanism som gör att skon sitter fast, sk clipless eller SPD, är en intressant sak. Det har under lång tid sagts att dessa ger ett mera effektivt tramp än vanliga plattformspedaler eftersom man även kan dra pedalen uppåt och på på så sätt utnyttja hela pedalrörelsen. Men det visade sig när man testade vetenskapligt och faktiskt mätte så var det ingen skillnad utom vid extrem trampning, typ spurten på ett cykellopp, vanliga gammaldags pedaler var precis lika effektiva som clipless vid vanlig cykling.
Så märkligt. Jag tycker det gör en oerhörd skillnad för orken!
 
Så märkligt. Jag tycker det gör en oerhörd skillnad för orken!
Det kan kanske vara så att för en del så gör det faktiskt skillnad men inte för andra?

De tester jag sett har varit med cyklister som tävlar och som använder clipless och de blev ganska överraskade att det inte var någon skillnad när de mätte.

 
Senast ändrad:
Finns ju nästan olika betydelser med hybrid. Dvs mountainbike hybrid eller racerhybrid. Jag kör racerhybrid och den fungerar även på grus. Men det är dock en rejäl en.
En del racerhybrider är nog ganska lika en gravelbike? Det finns många olika namn och beteckningar som är skapade i marknadsföringssyfte och det är svårt att bara gå på det tycker jag.
 
Det här med speciella trampor med en kopplingsmekanism som gör att skon sitter fast, sk clipless eller SPD, är en intressant sak. Det har under lång tid sagts att dessa ger ett mera effektivt tramp än vanliga plattformspedaler eftersom man även kan dra pedalen uppåt och på på så sätt utnyttja hela pedalrörelsen. Men det visade sig när man testade vetenskapligt och faktiskt mätte så var det ingen skillnad utom vid extrem trampning, typ spurten på ett cykellopp, vanliga gammaldags pedaler var precis lika effektiva som clipless vid vanlig cykling.

Själv gillar jag helt klart vanliga plattformspedaler bäst, och att de nu visat sig vara precis lika effektiva var kul. Den största fördelen är tycker jag att man kan variera fotens position precis hur man vill, ibland kanske man kör med lägre varvtal och har pedalen under hålfoten och ibland fortare med foten längre bak på pedalen, jag har upplevt det som betydligt mindre påfrestande på bl.a. knäleder. Men det är förstås helt individuellt vad man gillar bäst :)

Cool, det hade jag missat helt!
 
När jag gjorde efterforskningar varnades jag för billiga hybridcyklar. Själv tänkte jag att de passar till allt, men enligt mina försäljare är de ofta "inte så bra på något". Jag cyklar lätt ifrån min kompis på min MTB mot hennes racerhybrid.

Jag tycker man ska provcykla och satsa på bra växlar, lätt cykel och använda cykelskor och trampor.

Cyklocross med racerhjul har jag inga problem med att hänga på kompisar med racercykel, älskar den 😍.
Har samma erfarenhet med min gravel 😍 Nu har den dessutom fått lite större framdrev eftersom jag tyckte jag lätt började trampa ur nerför, så jag är väldigt nyfiken på hur den kommer att känns på landsvägen!
 
När jag gjorde efterforskningar varnades jag för billiga hybridcyklar. Själv tänkte jag att de passar till allt, men enligt mina försäljare är de ofta "inte så bra på något". Jag cyklar lätt ifrån min kompis på min MTB mot hennes racerhybrid.

Jag tycker man ska provcykla och satsa på bra växlar, lätt cykel och använda cykelskor och trampor.

Cyklocross med racerhjul har jag inga problem med att hänga på kompisar med racercykel, älskar den 😍.
Jo min är nog billig antar jag med tanke på vad folk verkar betala för cyklar även på blocket nuförtiden :eek: typ 10 000 för en begagnad någonting cykel . 8 000 för 5 år sedan eller något kostade min. Inte är jag jättenöjd heller, min förra racerhybrid från Crescent var mycket bättre, Nikka hette den, men de görs inte längre. Funderar på att byta sadel och styre och annat, den känns för trång och för upprätt. Men den är dock ganska snabb ändå.

Min bästa cykel var en racer som hade fått bockstyret utbytt :D på sent 80-tal, men det känns för krångligt nu, tror de är mer instabila nu än då.
 
En del racerhybrider är nog ganska lika en gravelbike? Det finns många olika namn och beteckningar som är skapade i marknadsföringssyfte och det är svårt att bara gå på det tycker jag.
När man tittar hos tillverkarna (har kikat lite på sistone) tycker jag det är oerhört frustrerande att de har tio olika racerhybrider, skriver lite om vad de ska vara bra på, de är typ alla exakt likadana och den tekniska skillnaden skriver de ingenting tydligt om alls.

Varför tror de att cykel X är lite snabbare och cykel Y är lite bättre på grus. När de har typ samma vikt, växlar, ställning, styre. Enda som skiljer tydligt är färgen och namnet O_o. Det är exakt samma var man tittar från Nishiki till Crescent till cykelhandeln.

(önskar någonting i stil med Cykel Y är lite snabbare för att vi har gjort dittan och dattan).
 
Min bästa cykel var en racer som hade fått bockstyret utbytt :D på sent 80-tal, men det känns för krångligt nu, tror de är mer instabila nu än då.
Det är faktiskt tvärtom, dagens racercyklar har ofta ramar i aluminium som är stabilare (styvare) men skillnaden är liten. Sen har man bredare däck nuförtiden eftersom man upptäckte att de faktiskt rullar lättare(!), 25-28 mm är nog ganska standard nu mot 20-22 mm innan för landsväg.

Att investera i ett par lättrullade och bra däck är nog den bästa uppgraderingen av sin cykel man kan göra, nästan inget är värre än en cykel som rullar trögt.
 

Liknande trådar

Fritid Jag överväger starkt att införskaffa en elcykel för att kunna cykelpendla till jobbet i veckorna istället för att behöva betala en... 3 4 5
Svar
85
· Visningar
6 095
Senast: kolblakkur
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 040
Senast: Blyger
·
Fordon Jag behöver köpa en vikbar cykel (har ej bestämt mig för om det ska vara en elcykel eller en vanlig). Är det någon som har något tips om...
Svar
1
· Visningar
541
Senast: Unafraid
·
Kropp & Själ Jag är peppad på att utmana mig själv och mina vardagliga vanor så tänker att jag ska lyfta nivån för mig själv under 2020 :) Hoppas att... 5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 705
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp