Vilken bil löser mina behov?

Märkligt min bror som jobbar med utveckling av bromsar på lastbilar har inte den åsikten. Du får gärna visa lite statistik bakom istället för vad du och dina kompisar tycker.
Om han nu arbetar med att utveckla lastbilsbromsar så fråga honom varför man helt gått över till automatväxel på lastbilar? Den förklaring jag fått är att med de stora motorstyrkor och vridmoment som dagens lastbilsmotorer har håller inte växellådorna annars.
 
Jag håller med. Min V40 är helt ok att dra med... men går inte att jämföra med jobbets King Cab. Med King Caben ska det mycket till innan jag ens känner att jag har släp på (dvs det är så tungt att jag ändå inte får dra på mitt B-kort).

Tycker King Cab är värdelös att dra med om man jämför med en V8. Är ju helt ok om man slipper backar och Hallandsåsen som inte jag slipper. Bytte ut min King cab mot först en Cheva Tahoe V8 och nu Dodge Ram V8 "och 400 hk. Kommer aldrig i livet köpa en diesel att dra med igen. Mina båda V8 or drar ju inte en cl mer med släp och så sjukt mkt starkare i backarna än någon diesel. Sambon har ju en Merca jeep diesel som jag drar med ibland. Den är helt ok men drar ju lika mkt med ett vanligt släp som min dodge V8 med mitt stora 3 hästars släp.
 
@vilde vad känner du att du får ut med ditt deltagande i tråden. Förutom gå mot strömmen då. Kanske skulle du starta en egen tråd om motorstyrka kontra de nackdelar du upplever.

Jag må erkänna jag är hemskt nyfiken varför I hela friden du alltid saktar ner i uppförsbackar. Men jag kan inte riktigt se var du vill komma i övrigt. Jag delar inte din syn på vad som är en bra dragbil och det förändras inte hur många gånger du än framför din åsikt att det inte spelar roll eller till och med är sämre med en sådan bil jag anser är bra dragbil.
 
@vilde vad känner du att du får ut med ditt deltagande i tråden. Förutom gå mot strömmen då. Kanske skulle du starta en egen tråd om motorstyrka kontra de nackdelar du upplever.

Jag må erkänna jag är hemskt nyfiken varför I hela friden du alltid saktar ner i uppförsbackar. Men jag kan inte riktigt se var du vill komma i övrigt. Jag delar inte din syn på vad som är en bra dragbil och det förändras inte hur många gånger du än framför din åsikt att det inte spelar roll eller till och med är sämre med en sådan bil jag anser är bra dragbil.
Jag undrar varför det är så viktigt för dig att alla tycker precis samma i tråden? Även om du som TS efterfrågat konkreta tips på bilmodeller måste det väl finnas ett utrymme för diskussion och förklaringar? Och det är väl inte fel att förstå vad det är som gör vad? Sen råkar jag ha bra kunskaper i fysik och även inom maskinteknik och tycker det är ett ganska kul ämne.

Varför jag saktar ned i uppförsbackar? Helt enkelt för att det är en ganska svag motor i min bil som inte riktigt orkar på högsta växeln om det är en längre och brantare uppförsbacke, att pressa den med mycket högre bränsleförbrukning bara för att hålla max tillåten hastighet känns helt meningslöst. Ekonomisk körning är faktiskt ett krav vid uppkörningen numera, skulle alla tillämpa det i trafiken hade vi bara där kunnat spara minst 10 % av utsläppen och det är en hel del.
 
Tycker King Cab är värdelös att dra med om man jämför med en V8. Är ju helt ok om man slipper backar och Hallandsåsen som inte jag slipper. Bytte ut min King cab mot först en Cheva Tahoe V8 och nu Dodge Ram V8 "och 400 hk. Kommer aldrig i livet köpa en diesel att dra med igen. Mina båda V8 or drar ju inte en cl mer med släp och så sjukt mkt starkare i backarna än någon diesel. Sambon har ju en Merca jeep diesel som jag drar med ibland. Den är helt ok men drar ju lika mkt med ett vanligt släp som min dodge V8 med mitt stora 3 hästars släp.

Jag skulle inte klaga på att ha en sådan bil du nämner men de hamnar utanför min budget och behov ;) Privat kör jag inte speciellt tunga släp (mest trädgårdsavfall). Det är i jobbet det kan bli tyngre och det är där jag har King Caben (företaget vill inte betala för än Dodge Ram oavsett hur mycket jag tjatar ;):laugh:). Men i grunden är jag helt ense med dig, mer V8 till folket!
 
  • Haha
Reactions: fio
@vilde tack för svar, du väljer alltså inte att sakta ner utan behöver. Då blev det begripligt. Det går fint med ecodriving med en motorstark bil med dock, och det har lärt ut ecodriving i decennier på bilskolorna. Sen kör ju folk inte nödvändigtvis hur de lärt sig nej.
 
Jag undrar varför det är så viktigt för dig att alla tycker precis samma i tråden? Även om du som TS efterfrågat konkreta tips på bilmodeller måste det väl finnas ett utrymme för diskussion och förklaringar? Och det är väl inte fel att förstå vad det är som gör vad? Sen råkar jag ha bra kunskaper i fysik och även inom maskinteknik och tycker det är ett ganska kul ämne.

Varför jag saktar ned i uppförsbackar? Helt enkelt för att det är en ganska svag motor i min bil som inte riktigt orkar på högsta växeln om det är en längre och brantare uppförsbacke, att pressa den med mycket högre bränsleförbrukning bara för att hålla max tillåten hastighet känns helt meningslöst. Ekonomisk körning är faktiskt ett krav vid uppkörningen numera, skulle alla tillämpa det i trafiken hade vi bara där kunnat spara minst 10 % av utsläppen och det är en hel del.

Eco-driving handlar ju inte om att köra som en snigel och irritera alla andra ;) Däremot att planera sin körning vilket går utmärkt oavsett vilket fordon man kör.
 
Fotnot: Skoda Karoq, Seat Ateca och Volkswagen Tiguan är ”samma” bil, och Skoda/Seat-varianterna byggs på samma fabrik på samma band. Sedan skiljer det lite åt när det gäller utseende, utrustning och inredning, men inte särskilt mycket.
Det skiljer betydligt mer på prislappen än vad de skiljer i övrigt.
Bara människor som inte behöver tänka på pengar vid bilköp, eller människor som värderar märket (VW) som viktigare än ekonomi väljer Tiguan.
 
@vilde tack för svar, du väljer alltså inte att sakta ner utan behöver. Då blev det begripligt. Det går fint med ecodriving med en motorstark bil med dock, och det har lärt ut ecodriving i decennier på bilskolorna. Sen kör ju folk inte nödvändigtvis hur de lärt sig nej.
Bara till en del, som jag skrev behövs det inte om inte backen är väldigt lång och brant men att hålla full hastighet skulle innebära minst 50% högre förbrukning och det tycker jag är helt onödigt. Även en motorstarkare bil vinner mycket i bränsleförbrukning på samma typ av körning.
 
Bara till en del, som jag skrev behövs det inte om inte backen är väldigt lång och brant men att hålla full hastighet skulle innebära minst 50% högre förbrukning och det tycker jag är helt onödigt. Även en motorstarkare bil vinner mycket i bränsleförbrukning på samma typ av körning.

Jag vet inte hur du kör. Men jag har aldrig att upplevt hålla på och hatta med hastigheten och så vidare gjort något bra för förbrukningen. Utan snålat brukar jämn fart vara. Och vill man spara lite ytterligare så ligg i jämn fart men slå av 10 km/h. Men har du en väldigt klen motor och en väldigt brant backe förstår jag du kan få 50% ökad förbrukning. Det är dock inget jag "fått till" ens på mina minsta bilar.

Och förbrukningen med släp kontra utan visar ju även på att det inte riktigt är så enkelt att högre belastning tok-ökar förbrukningen. om belastningen är väl inom motorns kapacitet händer inte så mycket. Varken av uppförslut eller släp.

Om jag hänger 1400 kg på kroken på min lilla seat Leon diesel, vilket fö är absolut max den får dra, så ökar förbrukningen med 0.2 dl per mil. När jag hade en likvärdig storlek på bil men en bensin, med samma motorvolym, så drog den iväg över litern med släp. Där var det nästan 50% ökning. Men den bilen var alldeles för svag för att dra eg. (och på vintern kom man inte en meter..)

Och alla som kört stadstrafik lär vara väl medveten om vilken skillnad det är i bränsleförbrukning jämfört med att ligga i en jämn konstant hastighet på motorvägen..
 
Jag vet inte hur du kör. Men jag har aldrig att upplevt hålla på och hatta med hastigheten och så vidare gjort något bra för förbrukningen. Utan snålat brukar jämn fart vara. Och vill man spara lite ytterligare så ligg i jämn fart men slå av 10 km/h. Men har du en väldigt klen motor och en väldigt brant backe förstår jag du kan få 50% ökad förbrukning. Det är dock inget jag "fått till" ens på mina minsta bilar.

Och förbrukningen med släp kontra utan visar ju även på att det inte riktigt är så enkelt att högre belastning tok-ökar förbrukningen. om belastningen är väl inom motorns kapacitet händer inte så mycket. Varken av uppförslut eller släp.

Om jag hänger 1400 kg på kroken på min lilla seat Leon diesel, vilket fö är absolut max den får dra, så ökar förbrukningen med 0.2 dl per mil. När jag hade en likvärdig storlek på bil men en bensin, med samma motorvolym, så drog den iväg över litern med släp. Där var det nästan 50% ökning. Men den bilen var alldeles för svag för att dra eg. (och på vintern kom man inte en meter..)

Och alla som kört stadstrafik lär vara väl medveten om vilken skillnad det är i bränsleförbrukning jämfört med att ligga i en jämn konstant hastighet på motorvägen..

Jag upplever samma sak. Nu drar ju jag aldrig jättetungt men King Caben går upp mindre i bränsleförbrukning med släp än vad min V40 gör (bensinare).
 
Det skiljer betydligt mer på prislappen än vad de skiljer i övrigt.
Bara människor som inte behöver tänka på pengar vid bilköp, eller människor som värderar märket (VW) som viktigare än ekonomi väljer Tiguan.

Det fascinerande tycker jag är begpriset. I min sökning får jag ett antal Tiguan. Men få eller ingen Ateca eller Karoq.
Sett på andra modeller med. VW verkar sjunka mer än Skoda. Seat är svårare tolka då de är färre.
 

Liknande trådar

Fordon Jag är på gång och ska byta bil, men tycker det är svårt med begagnade bilar. Min budget är ca 150 000 kr och det är ett plus om bilen...
Svar
6
· Visningar
493
Senast: Windy
·
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
901
Senast: Bonita4
·
Fordon Min Honda crv börjar bli gammal och sliten så nu är det dags att titta på ny bil. Vill ha en pålitlig och trevlig bil som inte är...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 512
Fordon Jag måste helt tvärtemot min ursprungsplan och i eg ett ganska dåligt läge ekonomiskt byta bil. Det funkar helt enkelt inte med diesel...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 543

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp