Vilken bil löser mina behov?

Jag tror vi får vara ense om att vara oense. Det känns inte som någon idé diskutera.



Jag har fått upp noll Volvo under hela tiden Jag haft min sökning. Provade söka igen nu specifikt och fick då upp 2 st V40 som båda låg mellan 210 och 220 000. Så kanske ojämnt utbud?
Men ska kolla upp!

(Jag söker btw bara annonser från handlare och är inte beredd åka till Skåne för en bil. Men det borde ändå inte ha så short utfall)
De tillverkas ju inte längre, vilka årsmodeller söker du på?
Många V40 har nog mkt mindre motor.
Men jag kör också v40 och är jättenöjd. Klarar släpet bra även om det ör en mindre bil. Jag har dock diesel men utan AWD och inte särskilt stor motor (D3).
 
Hur kör man egentligen med hästtransporten om man behöver en stark motor?
Det räcker ju med att det är kuperat för att det ska bli väldigt påfrestande för bilen att dra. Och man vill ju inte att växellådan och kopplingen slits sönder i onödan. Åk sträckan mellan Jönköping och Borås med en "vanlig" bil och kärra så får du se hur kul det är, speciellt om det är vinter.
 
De tillverkas ju inte längre, vilka årsmodeller söker du på?
Många V40 har nog mkt mindre motor.
Men jag kör också v40 och är jättenöjd. Klarar släpet bra även om det ör en mindre bil. Jag har dock diesel men utan AWD och inte särskilt stor motor (D3).

Min sökning är alla märken, bensin, fyrhjulsdrift, dragkrok och max 5000 mil, bara från bilhandlare och inom rimlig radie från där jag bor. Och max 220 alt 250 k beroende på var jag söker (för att få med de alldeles strax över 200 k)

Aldrig fångat en volvo I det nätet ;) men hittade 2 när jag utifrån ditt inlägg sökte på v40, bensin, max 5000 mil osv
 
Min sökning är alla märken, bensin, fyrhjulsdrift, dragkrok och max 5000 mil, bara från bilhandlare och inom rimlig radie från där jag bor. Och max 220 alt 250 k beroende på var jag söker (för att få med de alldeles strax över 200 k)

Aldrig fångat en volvo I det nätet ;) men hittade 2 när jag utifrån ditt inlägg sökte på v40, bensin, max 5000 mil osv
Okej. Jag sökte bara v40 och fick upp väldigt mkt träffar. Testa att ta bort dragkrok ur sökningen? Det går ju att eftermontera enkelt, bara man tar med det i den ekonomiska ekvationen 😊
 
Tills den dör om det är en motsvarande crv. Oklar tid, tills jag flyttar ut på landet, om det är en nödlösning anpassad för stan.
Då är det värt att kolla hur bra modellen står mot rost och att noga kolla det exemplar man tänker köpa. Jag köpte min bil begagnad och har haft den i tio år, inga reparationerer alls och skulle antagligen lätt hålla i tio år till maskinellt. Alla besiktningar helt utan anmärkning, nu efter den senaste bes i nov tänkte jag att det kunde vara bra att rostskydda den undertill och när jag gjorde rent och skrapade lite med en skruvmejsel gick den rakt genom balken, fullständigt genomrostad precis vid infästningen för bakaxeln så bilen åker till skroten.

Läste att en del nyare bilar, som Volvo V90, har kasst rostskydd och kan börja rosta efter bara något år.
 
De tillverkas ju inte längre, vilka årsmodeller söker du på?
Många V40 har nog mkt mindre motor.
Men jag kör också v40 och är jättenöjd. Klarar släpet bra även om det ör en mindre bil. Jag har dock diesel men utan AWD och inte särskilt stor motor (D3).
Vi hade samma som du och var nöjda att dra med den.
Nu har vi bytt till en D2 automat men fortfarande diesel, har dock inte dragit med den ännu. Numera kör vi ju sällan något så tungt som häst så jag gissar att det går bra ändå. :)

@Alexandra_W
Jag tycker att det fanns rätt mkt v40 på blocket, det var inte många veckor jag letade för att hitta denna i grannstaden och det kom ut fler hela tiden på blocket tycker jag. Nu sökte jag visserligen mest på diesel eftersom vi riktade in oss på det..
 
Vi hade samma som du och var nöjda att dra med den.
Nu har vi bytt till en D2 automat men fortfarande diesel, har dock inte dragit med den ännu. Numera kör vi ju sällan något så tungt som häst så jag gissar att det går bra ändå. :)

@Alexandra_W
Jag tycker att det fanns rätt mkt v40 på blocket, det var inte många veckor jag letade för att hitta denna i grannstaden och det kom ut fler hela tiden på blocket tycker jag. Nu sökte jag visserligen mest på diesel eftersom vi riktade in oss på det..

Diesel är betydligt enklare nästan oavsett märkte.

Som sagt jag har haft en sökning och inte under hela tiden fått någon Volvo i nätet. Om det är en slump, sämre utbud här eller att de helt enkelt är lite för dyra vet jag dock inte? Eller om de sällan kommer via handlare.
 
Diesel är betydligt enklare nästan oavsett märkte.

Som sagt jag har haft en sökning och inte under hela tiden fått någon Volvo i nätet. Om det är en slump, sämre utbud här eller att de helt enkelt är lite för dyra vet jag dock inte? Eller om de sällan kommer via handlare.

Min erfarenhet är att den typen av Volvo vill inte folk släppa, just för att de är så bra. Särbon tittade ju på XC60 som alternativ till CR-V:n och det var lögn att få tag på någon med rimliga mil inom den budget han hade (den var tilltagen men han ville inte betala hur mycket som helst för en bil med för många mil).
 
Det räcker ju med att det är kuperat för att det ska bli väldigt påfrestande för bilen att dra. Och man vill ju inte att växellådan och kopplingen slits sönder i onödan. Åk sträckan mellan Jönköping och Borås med en "vanlig" bil och kärra så får du se hur kul det är, speciellt om det är vinter.
Så funkar det inte riktig, ju starkare motor desto mer påfrestas växellåda och koppling.

Och varför speciellt under vintern? Väggreppet ökar inte för att du har starkare motor. Och jag har kört många gånger både med hästar och andra släp på riktigt backiga vägar.
 
Jag är helt övertygad om att för en del ligger problemet med hästar som inte vill åka med i hur de själva kör. Iband hänger jag knappt med när jag ligger bakom en hästtransport trots att jag gasar på betydligt mer än när jag kör normalt och jag kan tänka mig hur det känns inne i släpet. Bidragande till detta är moderna, starka och tysta bilar som gör att man inte känner hur fort det går.
 
Jag är helt övertygad om att för en del ligger problemet med hästar som inte vill åka med i hur de själva kör. Iband hänger jag knappt med när jag ligger bakom en hästtransport trots att jag gasar på betydligt mer än när jag kör normalt och jag kan tänka mig hur det känns inne i släpet. Bidragande till detta är moderna, starka och tysta bilar som gör att man inte känner hur fort det går.

Det går utmärkt att köra fint med en stark bil och som en idiot i en klenare också.
 
Kanske inte, men jag kan ändå som slutord visa vridmomentskurvan för en diesel jämfört med bensin (Volvo D2 vs T4), som du ser är det ingen skillnad i vridmoment vid start. Det som skiljer är att dieseln tappar vridmoment väldigt snabbt från 2500 varv.
CDCN3_v70ii-t4-d2-diagram.jpg
Jag har både en Tiguan 4×4 diesel 140 hk samt en Volvo V60 Twin engine elhybrid med fyrhjulsdrift och 340 hk och jag märker ändå skillnad. Volvon tar lite längre tid på sig dvs motorn behöver komma upp lite mer i varv för att den ska dra iväg. Nu är ju Volvon väldigt motorstark så man får ju köra med äggskal under foten så jag har ju aldrig tryckt gasen i botten sas men kör ju även försiktigt med Tiguanen men upplever ändå som sagt snabbare reaktion från Tiguanen.

Har åkt med en väninna som har en klen Toyota bensin att dra med och jag kan säga att det är ingen bekväm upplevelse! Dels så har den ju problem, trots lätt släp och liten häst, att komma iväg om det är minsta halka. Dessutom varvar ju motorn väldigt högt för att den ska orka något så nä jag tror faktiskt det är bekvämare med en bil med stark motor som inte vrålar så fort den behöver upp för en backe.

Körde en extremt klen Renault förra hösten när vi var till Gran Canaria och hur kul är det att behöva växla ner till 3an för att överhuvudtaget kunna hålla 100 på motorvägen och detta var utan släp med två personer i bilen? Den vrålade oxå något hysteriskt i varje uppförsbacke, fast det hände ju inte så mycket.. Bytte bil till en Seat Ibiza efter några dagar för jag stod inte ut och trots att det var ungefär samma motorstyrka så var Seaten en diesel och skillnaden var enorm! Kändes som att köra värsta sportbilen efter den där hemska Renaulten.
 
Så funkar det inte riktig, ju starkare motor desto mer påfrestas växellåda och koppling.

Och varför speciellt under vintern? Väggreppet ökar inte för att du har starkare motor. Och jag har kört många gånger både med hästar och andra släp på riktigt backiga vägar.
Fast växellådan och kopplingen är ju anpassad för den starkare motorn så jo det gör skillnad!
 
Fast växellådan och kopplingen är ju anpassad för den starkare motorn så jo det gör skillnad!
Ibland, men det kan också vara samma. Men det är ett faktum att kraftöverföringen påfrestas mer och går oftare sönder på en motorstarkare bil. Det går såklart att göra det hur starkt som helst men då ökar också vikten därefter och det vill man inte.
 
Jag har både en Tiguan 4×4 diesel 140 hk samt en Volvo V60 Twin engine elhybrid med fyrhjulsdrift och 340 hk och jag märker ändå skillnad. Volvon tar lite längre tid på sig dvs motorn behöver komma upp lite mer i varv för att den ska dra iväg. Nu är ju Volvon väldigt motorstark så man får ju köra med äggskal under foten så jag har ju aldrig tryckt gasen i botten sas men kör ju även försiktigt med Tiguanen men upplever ändå som sagt snabbare reaktion från Tiguanen.

Har åkt med en väninna som har en klen Toyota bensin att dra med och jag kan säga att det är ingen bekväm upplevelse! Dels så har den ju problem, trots lätt släp och liten häst, att komma iväg om det är minsta halka. Dessutom varvar ju motorn väldigt högt för att den ska orka något så nä jag tror faktiskt det är bekvämare med en bil med stark motor som inte vrålar så fort den behöver upp för en backe.

Körde en extremt klen Renault förra hösten när vi var till Gran Canaria och hur kul är det att behöva växla ner till 3an för att överhuvudtaget kunna hålla 100 på motorvägen och detta var utan släp med två personer i bilen? Den vrålade oxå något hysteriskt i varje uppförsbacke, fast det hände ju inte så mycket.. Bytte bil till en Seat Ibiza efter några dagar för jag stod inte ut och trots att det var ungefär samma motorstyrka så var Seaten en diesel och skillnaden var enorm! Kändes som att köra värsta sportbilen efter den där hemska Renaulten.
Man kan också sänka hastigheten i uppförsbackarna, det gör jag alltid även utan släp trots att jag kör en diesel. Och om bilen inte orkar upp hela vägen på högsta växeln växlar jag ned, inget konstigt med det och den lilla tidsförlusten är så minimal att den omöjligt har betydelse för någon.

Och som sagt, en stark motor gör inte att väggreppet blir bättre vid halka.
 
Man kan också sänka hastigheten i uppförsbackarna, det gör jag alltid även utan släp trots att jag kör en diesel. Och om bilen inte orkar upp hela vägen på högsta växeln växlar jag ned, inget konstigt med det och den lilla tidsförlusten är så minimal att den omöjligt har betydelse för någon.

Och som sagt, en stark motor gör inte att väggreppet blir bättre vid halka.
Fast det har inte med tidsförlust att göra utan det är ruskigt obekvämt att sitta och behöva växla hela tiden dessutom så skränar bilen något enormt så man kan knappt göra sig hörd. För det mesta så innebär en större motor oxå en tyngre bil och iom det bättre grepp.
 
Fast det har inte med tidsförlust att göra utan det är ruskigt obekvämt att sitta och behöva växla hela tiden dessutom så skränar bilen något enormt så man kan knappt göra sig hörd. För det mesta så innebär en större motor oxå en tyngre bil och iom det bättre grepp.
Jo det är klart, det glömde jag hur arbetsamt det är att växla.
 

Liknande trådar

Fordon Jag är på gång och ska byta bil, men tycker det är svårt med begagnade bilar. Min budget är ca 150 000 kr och det är ett plus om bilen...
Svar
6
· Visningar
493
Senast: Windy
·
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
901
Senast: Bonita4
·
Fordon Min Honda crv börjar bli gammal och sliten så nu är det dags att titta på ny bil. Vill ha en pålitlig och trevlig bil som inte är...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 512
Fordon Jag måste helt tvärtemot min ursprungsplan och i eg ett ganska dåligt läge ekonomiskt byta bil. Det funkar helt enkelt inte med diesel...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 543

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp