Alexandra_W
Trådstartare
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Då klarar du dig bra med vanligt B-kort
/Lizzie
Har ingenstans ladda en el/hybrid dessvärre, annars hade det absolut varit intressant.
Vid elhybridbil behöver du inte ha laddstolpe. De laddar batteriet när du bromsar. Kör på el vid låga hastigheter typ vid stadskörning och så på traditionellt drivmedel vid landsvägskörning. I alla fall Toyota Rav4 så som jag fått förklarat för mig av två olika arbetskamrater som äger varsin Rav4 elhybrid av nyare modell.
/LIzzie
Ah. Men måste man inte köra lite mer då? Dvs risken är samma som för diesel att det för optimal funktion förutsätter man kör på ett visst vis/en viss sträcka?
Just nu går bilen 1.5 mil - svalnar - 1.5 mil igen. Är kanske 5 km stad och 1 mil landsväg. Med min kassa uppskattning. Typ tre gånger per vecka. (det är inte så det ska vara normalt. Då är det 7 ggr per vecka. Men när det blir normalt igen vet ingen..) Just nu är det plus men "normalt" ska det vara vinter med tvåsiffrigt minus och då kanske det blir alldeles för lite för att ladda?
Elhybrid, till skillnad från laddhybrid, är inget vidare vare sig ur miljö- eller klimatsynpunkt.Ah. Men måste man inte köra lite mer då? Dvs risken är samma som för diesel att det för optimal funktion förutsätter man kör på ett visst vis/en viss sträcka?
Just nu går bilen 1.5 mil - svalnar - 1.5 mil igen. Är kanske 5 km stad och 1 mil landsväg. Med min kassa uppskattning. Typ tre gånger per vecka. (det är inte så det ska vara normalt. Då är det 7 ggr per vecka. Men när det blir normalt igen vet ingen..) Just nu är det plus men "normalt" ska det vara vinter med tvåsiffrigt minus och då kanske det blir alldeles för lite för att ladda?
Elhybrid, till skillnad från laddhybrid, är inget vidare vare sig ur miljö- eller klimatsynpunkt.
Jag tror att det är en återvändsgränd, som dykt upp för att vara tillåtna enligt miljölagstiftning i nedsmutsade storstäder huvudsakligen.
Laddhyriderna kan åtminstone i teorin "tankas" med fossilfri el, även om de också har en rätt dålig livscykelanalys vad avser samlat co2-utsläpp.
Annars tips på bilmodell: Subaru Forester.
Vi har två st i familjen. Drar 1430 kg på vanligt b-kort, 2000 kg på utökat b-kort. Vi är mycket nöjda med bilarna, och gillar Subarus lösning för 4-hjulsdrift väldigt mycket.
Vi har en från 2012 som gått 18.000 mil, utan några större problem (slitdelar går ju åt), och en från 2017 som inte gått så mycket än. Vi har inte haft några allvarliga problem, förutom klantig verkstad, som kopplade in extralysen fel, och samma klantiga verkstad, som inte hittade felet med klimatanläggningen på den äldre bilen, och ville göra dyra reparationer, när det var fel på ett relä, för några hundralappar...
Finns både som bensinbil, diesel, och nu som laddhybrid.
Är du verkligen säker på att det var "korta distanser" som var problemet med den dieselbil du fick problem med? Det var möjligtvis inte så att du var en av dem som drabbades av den "dåliga dieseln" som ett visst oljebolag hade för ett antal år sedan? Och som just gav problem med igensatta spridare?
För 1,5 mil låter "tillräckligt långt" i mina öron. Våra Forester är varma innan vi kört fem kilometer, och vi har ibland flera månader långa perioder när vi egentligen inte kör längre än till byns centrum (8 km) med den ena bilen.
Men då kan det ju vara så, att en tyngre bil, som t.ex. Honda crv eller Forester, inte får de där problemen?Jag är helt säker på att det är det och inget annat. Jag ser ju på tempmätaren vad bilen kommer upp i för motortemp. Det är viss skillnad på en Forester och en betydligt nättare Seat Leon med 1.6 liter supersnål motor Jag trodde dock också vid flytten att 1.5 mil skulle räcka men det gör tyvärr inte det. Inte om man inte ska börja köra den på onödigt höga varv etc.
Jag märker också när jag parkerar mitt i en rengöringscykel. Jag och bilen har kamperat ihop sen 2012, 14 000 mil tillsammans. Inga som helst problem förrän efter ett år i stan. Sen nya problem efter ett år efter byte av EGR och rengöring av filter.
Och varken verkstad eller den privatperson som bytte EGR och rengjorde filtret har några som helst illusioner om anledningen.
Spridarna är inga problem med. Jag tankade aldrig på det bolaget du tänker på varken då eller nu, och problem var höst 18 och sen sommar 19.
Men då kan det ju vara så, att en tyngre bil, som t.ex. Honda crv eller Forester, inte får de där problemen?
SEAT är ju inte direkt kända för att passa i svenskt klimat, till skillnad från japanska bilar, som oftast har en god vinteranpassning.
Vår Forester från 2012, drar 0,48-0,56 l/mil , så det är en väldigt snål bil det med... med hästsläp under 0,8 l/mil.
Det kanske helt enkelt är en smartare teknik i Subarus boxerdiesel än i VW-koncernens snåldiesel?
Vi har inga problem med våra dieselbilar att köra 1,5 mil enkel väg, aldig fått upp någon varning om partikelfilter
Dock är våra bilar Volvo och de får åka längre sträckor då och då
Beror lite på årsmodell. Gamla får dra 1500, nya 1400. (kanske finns nån avvikare med dock?)Hur mycket får CRV dra på B-kort?
Instämmer, SEAT är INTE en vinterbil. Särbon har ganska exakt 1 mil till Dorotea och det funkar utmärkt att köra den sträckan med hans CR-V (diesel). Enda gången det varit problem med partikelfiltret var det pga diesel från bränslebolaget som nämnts i tråden
Jag tror att du har både rätt och fel samtidigt.Det beror ju på väldigt mycket väg och temperatur med. Idag t ex åkte jag 14 km. Bilen var uppe i arbetstemp efter ungefär en mil. Det är plus 8 grader och det var landsväg 90% av sträckan. Inklusive flera backar.
Men samma sträcka I minus 8 och den kommer inte upp i arbetstemp. Samma temperatur men annan sträcka och den kommer inte upp i arbetstemp. Osv.
Bilen går sjukt ekonomiskt. Jag har satt för luftintaget I fronten till 95%. Gör jag inte det vid under plus 10 kan man dö av ålderdom innan tempmätaren rör sig. Apropå temp vill jag ha varmt i bilen med (avstå från det får ju upp motortemp snabbare)
Så jag tror vi kan sluta oss till att jag och verkstäderna (2 st) samt allmän kunskap om hur EGR fungerar tyvärr vet hur min bil beter sig med min körning. Verkligen tyvärr för planen var behålla 2 - 3 år till vilket ekonomiskt är en enorm skillnad och enorm fördel ekonomiskt. Jag VILL inte köpa ny bil. Jag måste.. :/
Och jag ser ingen anledning i dagsläget köpa en ny diesel. Inte för jag ser miljöproblem med diesel osv men för att det är häxjakt på dem. Jag åker heller inte sådana sträckor längre att det lönar sig med diesel driftsekonomiskt.