Honda cr-v?

Då klarar du dig bra med vanligt B-kort :D

/Lizzie

Japp. Det är I princip det första jag tittar på när nån föreslår en bilmodell eller jag ser reklam på nån som verkar bra. Tex är jag ju mycket nöjd med Seat och när de kom med SUV så "yay" följt av koll dragvikt och "nix"
 
Har ingenstans ladda en el/hybrid dessvärre, annars hade det absolut varit intressant.

Vid elhybridbil behöver du inte ha laddstolpe. De laddar batteriet när du bromsar. Kör på el vid låga hastigheter typ vid stadskörning och så på traditionellt drivmedel vid landsvägskörning. I alla fall Toyota Rav4 så som jag fått förklarat för mig av två olika arbetskamrater som äger varsin Rav4 elhybrid av nyare modell.

/LIzzie
 
Vid elhybridbil behöver du inte ha laddstolpe. De laddar batteriet när du bromsar. Kör på el vid låga hastigheter typ vid stadskörning och så på traditionellt drivmedel vid landsvägskörning. I alla fall Toyota Rav4 så som jag fått förklarat för mig av två olika arbetskamrater som äger varsin Rav4 elhybrid av nyare modell.

/LIzzie

Ah. Men måste man inte köra lite mer då? Dvs risken är samma som för diesel att det för optimal funktion förutsätter man kör på ett visst vis/en viss sträcka?

Just nu går bilen 1.5 mil - svalnar - 1.5 mil igen. Är kanske 5 km stad och 1 mil landsväg. Med min kassa uppskattning. Typ tre gånger per vecka. (det är inte så det ska vara normalt. Då är det 7 ggr per vecka. Men när det blir normalt igen vet ingen..) Just nu är det plus men "normalt" ska det vara vinter med tvåsiffrigt minus och då kanske det blir alldeles för lite för att ladda?
 
Ah. Men måste man inte köra lite mer då? Dvs risken är samma som för diesel att det för optimal funktion förutsätter man kör på ett visst vis/en viss sträcka?

Just nu går bilen 1.5 mil - svalnar - 1.5 mil igen. Är kanske 5 km stad och 1 mil landsväg. Med min kassa uppskattning. Typ tre gånger per vecka. (det är inte så det ska vara normalt. Då är det 7 ggr per vecka. Men när det blir normalt igen vet ingen..) Just nu är det plus men "normalt" ska det vara vinter med tvåsiffrigt minus och då kanske det blir alldeles för lite för att ladda?

Mina kollegor är inga långmilare. Ingen av dem har längre än 1 mil till jobbet.

/Lizzie
 
Ah. Men måste man inte köra lite mer då? Dvs risken är samma som för diesel att det för optimal funktion förutsätter man kör på ett visst vis/en viss sträcka?

Just nu går bilen 1.5 mil - svalnar - 1.5 mil igen. Är kanske 5 km stad och 1 mil landsväg. Med min kassa uppskattning. Typ tre gånger per vecka. (det är inte så det ska vara normalt. Då är det 7 ggr per vecka. Men när det blir normalt igen vet ingen..) Just nu är det plus men "normalt" ska det vara vinter med tvåsiffrigt minus och då kanske det blir alldeles för lite för att ladda?
Elhybrid, till skillnad från laddhybrid, är inget vidare vare sig ur miljö- eller klimatsynpunkt.

Jag tror att det är en återvändsgränd, som dykt upp för att vara tillåtna enligt miljölagstiftning i nedsmutsade storstäder huvudsakligen.

Laddhyriderna kan åtminstone i teorin "tankas" med fossilfri el, även om de också har en rätt dålig livscykelanalys vad avser samlat co2-utsläpp.

Annars tips på bilmodell: Subaru Forester.
Vi har två st i familjen. Drar 1430 kg på vanligt b-kort, 2000 kg på utökat b-kort. Vi är mycket nöjda med bilarna, och gillar Subarus lösning för 4-hjulsdrift väldigt mycket.
Vi har en från 2012 som gått 18.000 mil, utan några större problem (slitdelar går ju åt), och en från 2017 som inte gått så mycket än. Vi har inte haft några allvarliga problem, förutom klantig verkstad, som kopplade in extralysen fel, och samma klantiga verkstad, som inte hittade felet med klimatanläggningen på den äldre bilen, och ville göra dyra reparationer, när det var fel på ett relä, för några hundralappar...

Finns både som bensinbil, diesel, och nu som laddhybrid.

Är du verkligen säker på att det var "korta distanser" som var problemet med den dieselbil du fick problem med? Det var möjligtvis inte så att du var en av dem som drabbades av den "dåliga dieseln" som ett visst oljebolag hade för ett antal år sedan? Och som just gav problem med igensatta spridare?

För 1,5 mil låter "tillräckligt långt" i mina öron. Våra Forester är varma innan vi kört fem kilometer, och vi har ibland flera månader långa perioder när vi egentligen inte kör längre än till byns centrum (8 km) med den ena bilen.
 
Jag har en från -07, bensindriven! Gått cirka 20500 mil när jag köpte den och nu ett halvår senare så har jag kört runt 700 mil med den och jag är helnöjd. Den bara rullar på :love:
 
Elhybrid, till skillnad från laddhybrid, är inget vidare vare sig ur miljö- eller klimatsynpunkt.

Jag tror att det är en återvändsgränd, som dykt upp för att vara tillåtna enligt miljölagstiftning i nedsmutsade storstäder huvudsakligen.

Laddhyriderna kan åtminstone i teorin "tankas" med fossilfri el, även om de också har en rätt dålig livscykelanalys vad avser samlat co2-utsläpp.

Annars tips på bilmodell: Subaru Forester.
Vi har två st i familjen. Drar 1430 kg på vanligt b-kort, 2000 kg på utökat b-kort. Vi är mycket nöjda med bilarna, och gillar Subarus lösning för 4-hjulsdrift väldigt mycket.
Vi har en från 2012 som gått 18.000 mil, utan några större problem (slitdelar går ju åt), och en från 2017 som inte gått så mycket än. Vi har inte haft några allvarliga problem, förutom klantig verkstad, som kopplade in extralysen fel, och samma klantiga verkstad, som inte hittade felet med klimatanläggningen på den äldre bilen, och ville göra dyra reparationer, när det var fel på ett relä, för några hundralappar...

Finns både som bensinbil, diesel, och nu som laddhybrid.

Är du verkligen säker på att det var "korta distanser" som var problemet med den dieselbil du fick problem med? Det var möjligtvis inte så att du var en av dem som drabbades av den "dåliga dieseln" som ett visst oljebolag hade för ett antal år sedan? Och som just gav problem med igensatta spridare?

För 1,5 mil låter "tillräckligt långt" i mina öron. Våra Forester är varma innan vi kört fem kilometer, och vi har ibland flera månader långa perioder när vi egentligen inte kör längre än till byns centrum (8 km) med den ena bilen.

Jag är helt säker på att det är det och inget annat. Jag ser ju på tempmätaren vad bilen kommer upp i för motortemp. Det är viss skillnad på en Forester och en betydligt nättare Seat Leon med 1.6 liter supersnål motor :) Jag trodde dock också vid flytten att 1.5 mil skulle räcka men det gör tyvärr inte det. Inte om man inte ska börja köra den på onödigt höga varv etc.

Jag märker också när jag parkerar mitt i en rengöringscykel. Jag och bilen har kamperat ihop sen 2012, 14 000 mil tillsammans. Inga som helst problem förrän efter ett år i stan. Sen nya problem efter ett år efter byte av EGR och rengöring av filter.

Och varken verkstad eller den privatperson som bytte EGR och rengjorde filtret har några som helst illusioner om anledningen.

Spridarna är inga problem med. Jag tankade aldrig på det bolaget du tänker på varken då eller nu, och problem var höst 18 och sen sommar 19.
 
Jag är helt säker på att det är det och inget annat. Jag ser ju på tempmätaren vad bilen kommer upp i för motortemp. Det är viss skillnad på en Forester och en betydligt nättare Seat Leon med 1.6 liter supersnål motor :) Jag trodde dock också vid flytten att 1.5 mil skulle räcka men det gör tyvärr inte det. Inte om man inte ska börja köra den på onödigt höga varv etc.

Jag märker också när jag parkerar mitt i en rengöringscykel. Jag och bilen har kamperat ihop sen 2012, 14 000 mil tillsammans. Inga som helst problem förrän efter ett år i stan. Sen nya problem efter ett år efter byte av EGR och rengöring av filter.

Och varken verkstad eller den privatperson som bytte EGR och rengjorde filtret har några som helst illusioner om anledningen.

Spridarna är inga problem med. Jag tankade aldrig på det bolaget du tänker på varken då eller nu, och problem var höst 18 och sen sommar 19.
Men då kan det ju vara så, att en tyngre bil, som t.ex. Honda crv eller Forester, inte får de där problemen?
SEAT är ju inte direkt kända för att passa i svenskt klimat, till skillnad från japanska bilar, som oftast har en god vinteranpassning.

Vår Forester från 2012, drar 0,48-0,56 l/mil , så det är en väldigt snål bil det med... med hästsläp under 0,8 l/mil.

Det kanske helt enkelt är en smartare teknik i Subarus boxerdiesel än i VW-koncernens snåldiesel?
 
Vi har inga problem med våra dieselbilar att köra 1,5 mil enkel väg, aldig fått upp någon varning om partikelfilter
Dock är våra bilar Volvo och de får åka längre sträckor då och då
 
Men då kan det ju vara så, att en tyngre bil, som t.ex. Honda crv eller Forester, inte får de där problemen?
SEAT är ju inte direkt kända för att passa i svenskt klimat, till skillnad från japanska bilar, som oftast har en god vinteranpassning.

Vår Forester från 2012, drar 0,48-0,56 l/mil , så det är en väldigt snål bil det med... med hästsläp under 0,8 l/mil.

Det kanske helt enkelt är en smartare teknik i Subarus boxerdiesel än i VW-koncernens snåldiesel?

Instämmer, SEAT är INTE en vinterbil. Särbon har ganska exakt 1 mil till Dorotea och det funkar utmärkt att köra den sträckan med hans CR-V (diesel). Enda gången det varit problem med partikelfiltret var det pga diesel från bränslebolaget som nämnts i tråden :meh:
 
Vi har inga problem med våra dieselbilar att köra 1,5 mil enkel väg, aldig fått upp någon varning om partikelfilter
Dock är våra bilar Volvo och de får åka längre sträckor då och då

Det beror ju på väldigt mycket väg och temperatur med. Idag t ex åkte jag 14 km. Bilen var uppe i arbetstemp efter ungefär en mil. Det är plus 8 grader och det var landsväg 90% av sträckan. Inklusive flera backar.

Men samma sträcka I minus 8 och den kommer inte upp i arbetstemp. Samma temperatur men annan sträcka och den kommer inte upp i arbetstemp. Osv.

Bilen går sjukt ekonomiskt. Jag har satt för luftintaget I fronten till 95%. Gör jag inte det vid under plus 10 kan man dö av ålderdom innan tempmätaren rör sig. Apropå temp vill jag ha varmt i bilen med (avstå från det får ju upp motortemp snabbare)

Så jag tror vi kan sluta oss till att jag och verkstäderna (2 st) samt allmän kunskap om hur EGR fungerar tyvärr vet hur min bil beter sig med min körning. Verkligen tyvärr för planen var behålla 2 - 3 år till vilket ekonomiskt är en enorm skillnad och enorm fördel ekonomiskt. Jag VILL inte köpa ny bil. Jag måste.. :/

Och jag ser ingen anledning i dagsläget köpa en ny diesel. Inte för jag ser miljöproblem med diesel osv men för att det är häxjakt på dem. Jag åker heller inte sådana sträckor längre att det lönar sig med diesel driftsekonomiskt.
 
Instämmer, SEAT är INTE en vinterbil. Särbon har ganska exakt 1 mil till Dorotea och det funkar utmärkt att köra den sträckan med hans CR-V (diesel). Enda gången det varit problem med partikelfiltret var det pga diesel från bränslebolaget som nämnts i tråden :meh:

Fast nu jämför du en större, tyngre bil med en mindre också. Alltså det stämmer säkert att Honda är en bättre vinterbil än Seat, det misstror jag inte. Men det blir ändå en skev jmf med en Leon kontra en cr-v. Det är golfklassen mot suv liksom. Det är som jag skulle tycka att Leonen är bättre än en cr-v för Leonen drar mindre. Det gör den - men det är en helt annan sorts bil.
 
Det beror ju på väldigt mycket väg och temperatur med. Idag t ex åkte jag 14 km. Bilen var uppe i arbetstemp efter ungefär en mil. Det är plus 8 grader och det var landsväg 90% av sträckan. Inklusive flera backar.

Men samma sträcka I minus 8 och den kommer inte upp i arbetstemp. Samma temperatur men annan sträcka och den kommer inte upp i arbetstemp. Osv.

Bilen går sjukt ekonomiskt. Jag har satt för luftintaget I fronten till 95%. Gör jag inte det vid under plus 10 kan man dö av ålderdom innan tempmätaren rör sig. Apropå temp vill jag ha varmt i bilen med (avstå från det får ju upp motortemp snabbare)

Så jag tror vi kan sluta oss till att jag och verkstäderna (2 st) samt allmän kunskap om hur EGR fungerar tyvärr vet hur min bil beter sig med min körning. Verkligen tyvärr för planen var behålla 2 - 3 år till vilket ekonomiskt är en enorm skillnad och enorm fördel ekonomiskt. Jag VILL inte köpa ny bil. Jag måste.. :/

Och jag ser ingen anledning i dagsläget köpa en ny diesel. Inte för jag ser miljöproblem med diesel osv men för att det är häxjakt på dem. Jag åker heller inte sådana sträckor längre att det lönar sig med diesel driftsekonomiskt.
Jag tror att du har både rätt och fel samtidigt.

Dieselmotorn på din SEAT fungerar inte, så där har du rätt.

Att alla dieselmotorer skulle vara lika usla, stämmer inte.

Vi är många som kör diesel, och som kör "korta sträckor" periodvis (månader i sträck) med våra dieslar från andra märken.
Våra bilar har nått arbetstemperatur efter bara några kilometer.

Jag är ibland lite glömsk, och sätter in motorvärmarkablen som jag borde (bättre för klimatet och bilen), jag vet att det är 5 km till asfaltvägen härifrån. Mina Subaru diesel är varma när jag hunnit halvvägs...

Anekdot: för länge, länge sedan, på slutet av 1970-talet, så köpte jag en bil av det numera avsomnade märket "Simca". En fransk bil. Den hade en del "fransk-excentriska" egenheter, men framför allt: den var värdelös vad avsåg värme och motorns arbetstemperatur på vintern. Totalkass. Betyder det att alla franska bilar numera är lika dåliga som den var? Tror inte det. Även då, så fanns det bättre "franska bilar" än den bilen...

Så döm inte ut "dieslar" som grupp, bara för att din SEAT fungerar dåligt.

Tänk istället så här: vore det så problematiskt med alla dieslar, så vore fackpressen och varenda tidning bräddfylld med historier om hur folk blivit lurade att köpa dieslar.
Volvo t.ex., har pumpat ut massor med dieslar under 2000-talet, som fungerar problemfritt (vad avser egr mm.), var och varannan hantverkare har en diesel (VW Caddy, en Citroen Berlingo, eller en Peugeot Partner ffa), och de kör ofta korta sträckor i stadsmiljö...

Däremot så vet jag att det finns en grupp personer, som anser att "riktiga bilar går på bensin" och "dieselmotorer är bara till för traktorer och lastbilar". Bara ljudet från en dieselmotor får dessa personer att dissa bilar.

Och så finns det såklart andra, som t.ex. anser att "bensinbilar har så uselt vridmoment, så de duger bara för tanter", eller som "racerbilar om de har tillräckligt många hästar" .

Så det finns alla sorter.

Men för att din SEAT inte fungerar, så betyder det inte att alla dieslar är dåliga.
 
Det är precis samma motor i min Seat som i en uppsjö andra bilar. Ingen bilkunnig rekommenderar mig diesel som jag bor och kör nu samt med min körning. Alla som sett bilen, partikelfilter osv i verkligheten konstaterar att problemet är den går kall och behöver köras hårdare alt längre.
Inte ens min dieselfanatiska far anser jag bör ha diesel ;)

Men du har full rätt till din åsikt. Och tex min bror (med betydligt mer aggressiv körning än mig) skulle troligen få upp den i temp snabbare. Snabbt nog eller ej med samma körsträcka är en öppen fråga. Det skulle dessutom gå fint få upp den i temp på sträckan till stallet om den kördes på låg växel och höga varv t ex.

Men jag vill ha en bil jag kan köra normalt och som inte far dåligt av det. Och jag vill inte ha en till diesel. Och det har ingenting med att jag tycker illa om diesel - jag har kört diesel i 15 år
 
Är det fö någon skillnad i sammanhanget så även en Hyundai i30 och en Citroen Jumpy drabbas av samma problem med att inte komma upp i temp på sträckan om jag kör den iaf. (Båda diesel)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp