Det finns framtaget diagram med verkningsggrad kontra varvtal och belastning för en del motorer, både bensin och diesel där man kan se vad som är optimalt. Visst har du rätt i att med en starkare bil ökar inte bränsleförbrukningen lika mycket i en uppförsbacke som den gör med en svagare vid samma hastighet, det är helt klart.Jag vet inte hur du kör. Men jag har aldrig att upplevt hålla på och hatta med hastigheten och så vidare gjort något bra för förbrukningen. Utan snålat brukar jämn fart vara. Och vill man spara lite ytterligare så ligg i jämn fart men slå av 10 km/h. Men har du en väldigt klen motor och en väldigt brant backe förstår jag du kan få 50% ökad förbrukning. Det är dock inget jag "fått till" ens på mina minsta bilar.
Och förbrukningen med släp kontra utan visar ju även på att det inte riktigt är så enkelt att högre belastning tok-ökar förbrukningen. om belastningen är väl inom motorns kapacitet händer inte så mycket. Varken av uppförslut eller släp.
Om jag hänger 1400 kg på kroken på min lilla seat Leon diesel, vilket fö är absolut max den får dra, så ökar förbrukningen med 0.2 dl per mil. När jag hade en likvärdig storlek på bil men en bensin, med samma motorvolym, så drog den iväg över litern med släp. Där var det nästan 50% ökning. Men den bilen var alldeles för svag för att dra eg. (och på vintern kom man inte en meter..)
Och alla som kört stadstrafik lär vara väl medveten om vilken skillnad det är i bränsleförbrukning jämfört med att ligga i en jämn konstant hastighet på motorvägen..
Men anledningen till att jag inte tycker att motorstyrkan är så betydelsefull när man kör med hästar är att jag kör så pass lugnt att även en svagare bil räcker till. Samt att de allra flesta kör ganska få mil ändå med hästtransporten. För elitryttare och andra som kör land och rike runt var och varannan helg är det såklart helt annorlunda men jag uppfattade inte att du hade det behovet.