Vilken är den "perfekta" familjeponnyn?Vad säger du/ni?

Sv: Vilken är den "perfekta" familjeponnyn?Vad säger du/ni?

Fjordingar och lättare kallblod (nordsvenskar är ju jättemysiga) som inte är så stora verkar vara ngt för er :)
Om ni kan tänka er att hästen får vara lite större, strax runt 150 kan ni hitta billiga övervuxna ponnyer.
Om ni har små barn och vill köra är shettis ingen dum idé, dock kan dom ju vara ganska hårda i psyket och envisa :angel:, så man får ju se till att hitta en väluppfostrad och bussig shettis :)

Viktigt att tänka på är ju oxå att hästen ska vara glad, LÄTTHANTERLIG och framåt, det är inte roligt med en häst som inte bjuder till själv.

Lycka till!

Varför inte en islandshäst? :) Den bästa hästrasen enligt mig ;D.
Dom är inte speciellt stora heller

Fast då hoppar man ett antal prisklasser upp direkt.

Vi söker för fullt efter en ponny som hela familjen kan ha glädje utav.
Den får inte vara för stor då ingen av oss gillar höga hästar.
Så max mankhöjd runt 140 cm.
Skall gå att rida och köra.
Vara trafiksäker och barnsäker lugn i all hantering mm.

Har inte så mkt pengar att röra sig mer. Men runt 10.000 kr inkl alla saker.

:confused:

Inte dåliga krav för 10.000!

Men hur gamla är barnen som ska ha glädje av ponnyn? För en ponny på 140 cm bör ju barnen vara åtminstone 10 år eller 140 cm själva.

Själv har jag fått tag på den perfekta barnponnyn, tycker jag. Mina barn är nu 4 och 6, och vi har en B-ponny på 114 cm. Den tycker om barn, vilket är tusen gånger viktigare än vad det är för ras, färg, hoppförmåga eller vad man nu tittar på. Vår lilla ponny är jättesnäll mot alla barn, får vara med på kalas, kommer fram till barn i hagen, kan lämnas själv i stallet med barnen en liten stund osv. Däremot är han både lat, envis och rädd för får och kor när jag hanterar honom. När han är med barnen "tar han hand" dem, det är han som har ansvaret, och han förvaltar det med stolthet och ömhet. Han behöver inte visa sin makt, för han vet att han har den. Denna lilla guldklimp har sina brister, är som sagt lat, bjuder inte på hinder osv, men han passar mina behov alldeles utmärkt.

Detta är ju en häst som inte passar mig för fem öre. Jag har istället ett lättränat, lydigt och anpassningsbart halvblod, som inte har den minsta känsla för att man måste vara försiktig med barn. Jag har haft en häst som kunde ställa om mellan dessa båda förhållningssätt, och det var ett halvblod, men sannolikheten att jag ska hitta en till sådan häst under min livstid är i stort sett noll. Det är antingen eller, och om man vill ha en viss egenskap bör man vara beredd att betala för den. De extra tusenlapparna en riktigt bra barnponny kostar har man igen i längden.

För att sammanfatta: Bry dig inte om rasen, detta handlar om individer! Vissa är bra med barn, andra inte, men det kan vara svårt att få tag på en ponny som passar alla. Någons krav måste komma i andra hand.

Jag gillar ju russ och det finns en hel del övervuxna sådana som kan ridas av vuxna.Jag älskar russ och spanar alltid efter annonser på stora sådana.I mina trakter finns en på 1.36 som är jättehärlig. Dock tror jag att du måste tänka om vad gäller prisklassen. 10 000 är inte mycket att köpa häst PLUS utrustning för.

Jag har svarat en gång på det redan.

weei vi är två! känns som om jag är ensam på denna jord som har en nf!:angel: (nf tråden var ju typ tom medan travartråden eller fjord tråden var smockfulla!:mad::p)

För 10.000 kan du nog få en bra sadel men inte en ponny. :grin:
Om den inte är väldigt gammal eller fel på på nåt sätt.
Min gamla ponny (welsh) stämmer med råge in på alla kraven men då får du nog sexdubbla den siffran för att få något liknande som är färdigutbildad.
Annars kan jag verkligen rekommendera rasen som oftast är oerhört intelligenta och mångsidiga ponnyer som dessutom är bland det vackraste som finns i hästväg! Helt underbara ponnyer!

Om du har bra kontakt med någon ridskola kanske det kan vara en idé att försöka "adoptera" en ponny som ska gå i pension.

En fjording är inte nödvändigtvis någon bra barnponny, de är rätt hårda i psyket och förvandlas lätt till ångvältar i ovana (barna)händer.

Håller med.

Jättesvårt att säga en specifik ras , det finns ju kolugna araber lika mycket som det finns hetsiga fjordingar.
Men, visst är fjordingar ofta snälla så ni kan ju titta på ett par.
Jag skulle dock rekommendera dig att titta på många olika sorts hästar. En grövre ponnytyp passar nog bra, en som kanske har lite kallblod i sig men som inte är för tung eller stressig.
Leta gärna efter "läromästare" elelr liknande i annonser , en som kanske är lite "äldre" (typ 12-13 år) men fräsch. Det är ju väldigt svårt just med kategorin "familjehäst" eftersom hästen då skall kunna ridas av ALLA , vilket inte alla hästar kan.
Så , sammanfattningsvis skulle iaf JAG ha letat efter en fräsch , 12-13 åring , lite grövre ponnytyp med lugnt psyke. Trafiksäker och tålmodig. Behöver inte vara speciellt snabb eller bra på att hoppa men bör ju kunna dessa saker relativt bra om någon i familjen skulle vilja tävla någon lite mindre tävling eller så.

nähä va synd!:( vi kan starta en ny! (jag råkade putta upp för mycket så den togs bort!:o)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 563
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 867
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 408
Senast: Viva
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 379
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar