Vilken är den "perfekta" familjeponnyn?Vad säger du/ni?

T

tottoponny

Vi söker för fullt efter en ponny som hela familjen kan ha glädje utav.
Den får inte vara för stor då ingen av oss gillar höga hästar.
Så max mankhöjd runt 140 cm.
Skall gå att rida och köra.
Vara trafiksäker och barnsäker lugn i all hantering mm.

Men vad är eg den perfekta familjeponnyn?

Vi hade tidigare innan dottern var född en stor shettis på 113 cm,
den var jätte bra och jag kunde även skritta den och köra den.
En viktbärande typ.

Vad tycker/säger ni.
Vad skall man söka efter nu när man har barn att tänka på och att en häst skall passa alla?
Skall man gå tillbaka till shettisarna eftersom vi alla trivdes med höjden och att den var så pass stark och trygg liten häst!
eller ska man satsa på en annan?
Har inte så mkt pengar att röra sig mer. Men runt 10.000 kr inkl alla saker.

:confused:

Sv: Vilken är den "perfekta" familjeponnyn?Vad säger du/ni?

Första jag tänker på är en fjording.

Jag med :D

Japp, fjording... eller haflinger.

Fjording, shettis eller russ tänker jag på.:laugh:

10 000 inklusive alla saker kan du ju bara drömma om. En vettig sadel kostar iaf 2-3000, en vettig vagn går ju på iaf runt 5000 (men beror ju på vad du vill ha och i vilken stl.) och en ok sele runt 2000. Så om du hittar en gratis häst så..

Jag skulle titta på lite korsningsponnyer (billigare) typ med russ och liknande i. Men viktigaste av allt är ju tempramentet, det finns stencoola halvblod och heltossiga fjordingar så man ska inte rama in sig allt för mkt. Kanske man skulle kika lite på gamla ridskolehästar.

För 10.000kr kan du inte förvänta dig att hitta den perfekta familjeponnyn.
Varför inte försöka hitta någon foderponny i så fall?

Bry dig inte om någon speciell ras... Korsningsponnyer brukar vara toppen också.

men som sagt, för 10.000 kommer det bli väldigt tufft.

Lycka till:)

*nickar*

Kan kanske vara vettigare att ta en ponny på foder?

Ska du ha häst till det priset ink alla grejjer så finns det bara shettisar.

Annars tycker jag du ska skaffa en fjording- dom är nästan som stora shettisar :p men dom kostar lite mer har du tur kan du nog hitta en för 15 000 UTAN saker.

Enligt SFF rekomendationer ska en 3årig fjording och uppåt kostar från 25 000 beroende på utbildning (då ska den vara körd och riden).

Visst men det finns gott om fjordingar för 15 000 oxå, kanske inte super stam och dom är inga tävlingshästar men dom finns.

Sedan är det nog ganska svårt att sälja en fjording för 25 000 eller mer. Mellan 15 000-25 000 brukar det vara flest.

Om jag bortser ifrån prisklassen:cool:.. Welsh ponny!! Underbara lättsamma hästar, hållbara och ett plus för att de är vackra:love:

Vår welsh köpte vi som 7månaders föl idag är hon 5år. Allting har gått som på räls, inkörning, inridning, verkning, åka transport. You name it!:laugh:

Har aldrig haft en så godmodig liten häst. Köpt som sällskap åt min quarter, men man kan bara inte låta bli att lära henne nya saker:p

Så jag röstar för welsh!!:d

De har klart stigit i pris och nu ligger de i en vettigare prisklass. Oftast är det äldre fjordingar som ligger lite lägre.

För 10 000 får du nog inte någon häst inklusive utrustning tyvärr:(

Men jag håller inte med de som säger fjording, fjordingar är inga barnhästar, de har mycket egen vilja och är väldigt starka, inget jag skulle sätta upp ett barn på.

Då tycker jag att ni ska satsa på en newforest, de uppfyller mer era krav.

Eller en korsningsponny, där hittar man många guldkorn:love:

Men jag tycker att ni bör ha iallafall 25000 till hästen också iallafall minst 10-15000 till utrustning.

Fjordingar kan vara utomordentliga barnhästar.
Det gäller bara att hitta rätt individ precis som med alla andra hästraser.

För så lite pengar hittar du knappast en bra familjeponny... En shettis isåfall. Men den kan ju inte hela familjen rida på, bara barnen.
Jag har två stycken "familje-ponnier":

Den ena:
Fjording på 143,5cm född 1992. Alla kan rida honom på inhägnat område eller på uteritt om hästsällskap är med. Dock en väldigt tuff och hård kille med väldigt mycket egen vilja. Man har inte så mycket att sätta emot när han väl bestämt sig för nått(600kg när han är musklad).
Honom köpte jag BILLIGT för 15,000 UTAN utrustning men då hade han troligtvis en skada som inte syndes på besiktningen.....

Den andra:
Connemara valack född 2003. Stor c-ponny. Grundriden. Jätte lätt att hantera. Honom köpte jag för 30,000 UTAN utrustning.

Min förra: Shettis sto med fin stam född 1997. varken riden eller körd. 10,000 UTAN utrustning.

Så... sparar ihop lite pengar till eller ta en ponny på foder!:laugh:

haflinger, lr någon lite nordsvensk , fjording. En shettis tkr jag inte låter som så bra om vuxna ska rida på den, köra är ju en annan sak...

Jag har väl haft superflyt när det gäller min häst. Fick honom superbilligt, hittat bra billig utrustning och så vidare.

En fjording/islandskorsning, 138 cm. Lite egen, men samtidigt mycket trevlig. Helt allround (okej, han är värdelös på hoppning :p), snäll mot barn men elak mot hundar :angel:

Visserligen var han inte inriden när jag fick honom, då var han 6 år gammal. Jag gav 6000 för honom, inklusive nästan ny westernsadel (ja, en av bra kvalitet!), komplett träns, eksemtäcke och lite eksemprodukter. Sedan frågade jag den lokala hästkarlen (han jobbar med skogskörning) om han visste någon som hade en sele i fjordingstorlek. Yes, han hade en själv som en gammal inhyrd islänning haft. Helt hel och mycket snygg, knappt använd. 500 spänn. På en körkurs fick jag höra att det var sällan man såg en så perfekt utpassad och välskött sele :D
Nu i höstas fick jag höra rykten om en fyrhjulig ponnyvagn till salu. åkte ut och tittade på den, och det var precis en sån jag ville ha! Fyra gummihjul, två säten, lagom stor, perfekt! Ägaren visste inte vad han ville ha, så för att vara snälla gav vi 2000. Jag skulle kunna sälja den för det tredubbla. Minst.

Summa summarum; jag gav 6000 för häst med ridutrustning, och 2500 för körutrustningen.
Så visst går det hitta billiga "kompletta" hästar! Man måste bara leta lite utanför ramarna och utnyttja alla kontakter man har.
Syrran köpte sin nordis för 9000 och fick med halva deras stall på köpet :angel:

Testa sätta ut en annons i lokaltidningen, det finns säkert någon som har en häst som bara står! Jag är övertygad om att det finns folk som tröttnat på hästägarlivet, men inte kommit för sig att sätta ut annons (eller ens erkänt för sig själva att de inte är intresserade längre). Det är ju värt ett försök :laugh:

Fjording helt klart, men se upp de är EEENVIIISAAAAAAA!!!!!!!!

kl?

new forest! helt underbar ras! stabila, snälla, modiga , tålmodiga och jaa perfekta!:love: :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 563
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 867
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 408
Senast: Viva
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 379
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar