Vilken är den optimala rasen för mig?

Sv: Vilken är den optimala rasen för mig?

Helt ärligt, så tycker jag det är med Golden också ( ;) )
Visst dom lär sig fort, men man kan nöta i alla evighet och pga deras "will to please" gör dom vad man ber dom om nästan korkat många gånger, annat är det mer en Terrier ( på gott och ont )
 
Sv: Vilken är den optimala rasen för mig?

Vill bara göra ett tillägg ang. bordercollie:
Jag har tävlat på elitnivå i närmare 20 år nu och har sett väldigt många bc - och eftersom de ju ofta ligger i topp på lydnadsprov så skulle det ju kunna ligga nära till hands för mig att själv skaffa mig en. Men jag har svårt för det lite "hysteriska" temperamentet som jag tycker mig ha sett alltför ofta och jag uppfattar det som väldigt svårt att hitta bordercollie med riktigt bra mentalitet. Jag vågar helt enkelt inte riskera att jag får ännu en bc med dålig mentalitet. Jag har tyvärr inte träffat många trevliga bordercollies, trots att de allra flesta som har tävlat lydnad också har vallat eller tränat/tävlat bruks med sina hundar. Det är alltså inte enbart brist på aktivitet som gjort att dessa hundar inte har varit trevliga. Men självklart så finns det undantag - även om jag inte har träffat mer än någon enstaka trevlig bc under alla år.
 
Sv: Vilken är den optimala rasen för mig?

Ja, jag har ju bara haft ett 15-tal jaktgolden så jag är väl inte rätt person att uttala mig om det, kanske:angel:
 
Sv: Vilken är den optimala rasen för mig?

Tack Pumah, för alla bra svar:D
Det låter verkligen som otroligt trevliga hundar!

Det som nästan förvånade mig lite var i den takt du sa att jaktgoldena(hur säger man golden i prural??) lär sig.
Har nämligen en flat, och även fast hon tycker att det är väldigt roligt att jobba, hon är lättmotiverad osv, så tar det ändå ett tag för henne att förstå saker, framförallt att koppla komando till beteende.


Och förresten, nej, jag är hemskt glad om jag slipper nöta in moment. När vi är färdiga med ett kriterium går vi vidare till nästa- jag ser ingen mening att nöta i "onödan".
 
Sv: Vilken är den optimala rasen för mig?

Fast mina erfareheter är att de flesta JR tackar inte nej till slagsmål om det vankas tillfälle...
Och jag som håller på men JRT har en helt annan åsikt. Det är mycket mycket mycket sällan någon av mina JRT hamnat i bråk. Det är inte pga att jag är en så bra hundförare (snarare tvärtom). De är psykiskt enkla, sociala hundar som glatt hänger med på det mesta.
 
Sv: Vilken är den optimala rasen för mig?

Jag tänkte på en sak... du skrev att du skulle vilja träffa några jaktgolden för att kunna bilda dig en egen uppfattning om dem - om du talar om var du bor kanske jag kan tipsa dig om någon/några uppfödare i närheten?
 
Sv: Vilken är den optimala rasen för mig?

Det är min uppfattning av rasen och med det menas inte att du har fel i ditt uttalande
a015.gif
utan mer att jag upplever de individer som jag träffat som så
( vilket säkert är långt färre än det antal du tydligen träffat på )
a040.gif
 
Sv: Vilken är den optimala rasen för mig?

Jag tänkte på en sak... du skrev att du skulle vilja träffa några jaktgolden för att kunna bilda dig en egen uppfattning om dem - om du talar om var du bor kanske jag kan tipsa dig om någon/några uppfödare i närheten?

Ja, det vore snällt! I stockholm bor jag.
 
Sv: Vilken är den optimala rasen för mig?

Haha, tja, om så där ett, två år, när jag skaffat körkort, så:angel:
Tack så mycket, ser fram emot PM!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 557
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 520
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 660
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Min man och jag har tänkt skaffa valp år 22-23 och han vill helst ha en lakke eller malle valp som vi har haft förut, tillsammans med...
2
Svar
39
· Visningar
4 568
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp