Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Helt underbar tråd
Jag var med om en hel del konstigt när jag letade ponny för många år sedan.
- En new forest som inte gick ett steg utan att en puttade bakifrån och en annan drog i den där fram.. red i en hage och hästen hade ett ok tempot mot stallet men sedan snigelfart igen, avslutade med att skritta i skogen och där fick vi slääääpa den, gosh, jag var helt slut! Snäll häst, jo tack. Om man vill stå still.
- Några försökte intala mig i hur perfekt jag var med deras ponny, jag var 170 lång och ponnyn 142, provade den för den kanske bar upp sig bra och kändes större men nej, den var liten och klen i typen och enligt ägaren skulle jag sitta med händerna på knäna för att den skulle gå i form - jag når inte ens mina knän när jag sitter i en dressyrsadel, då får man ju fin sits.. och det skulle vara en dressyrponny.
- Skummast av allt var nog en arab jag provred, supertrevlig häst och jättefin men jag fick den inte att galoppera ens ett steg. Och jag var ingen dålig ryttare på den tiden heller, man känner sig lite kass när man inte får en häst i galopp. Testade alla tänkbara knep men det gick absolut inte ens att driva in i galoppen, ytterst konstigt. Enligt ägaren galopperade den bra i skogen iallafall... hon verkade med lite förvånad.
- Sen har jag varit med om folk som försökt ge mig en extrahäst gratis till den hästen jag velat ha, folk som vill sälja treåringar när jag ville ha en läromästare och de som inte dyker upp när man bestämt tid.. det finns mycket lustigt folk i sverige
Stilettklack
Jag skulle visa en trevlig valack, hyfsat bra dressyrstam, sent tagen och inte min.
Tre dressyrtanter kom och radade upp sig på ridbanan.
Hästen var allt annat än superpigg då han inte fick så mycket kraftfoder (hade pappa att ge honom lite extra dagarna innan för att få fjutt på honom)
Han knallade snällt på i skritt och trav, lite volter och serpentiner. Fattade galopp och la upp tempot lite eftersom han inte orkade bära sig länge i kort galopp. Denna galopp motsvarade normal arbetsgalopp så det var inte hej svejs och full rulle.
Hästen uppförde sig exemplariskt och jag red fram till damerna och frågade vem som ville provrida först.
Svar: Nej, han är för vild!
What??
Insåg snabbt att det här skulle inte bli någon affär hur vi än gjorde så jag kunde inte låta bli att säga: Ska ni ha en lugnare häst så är den död
Klappade hästen och red ut en sväng på åkrarna istället, fortfarande lika lugn.