Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Jag sökte häst för ett par år sedan. Fastnade för ett sto, ett islandssto.
Hon skulle vara 145 i mkh men var då inte en cm över 130!

Jag började att rida och hon hostade, hela hela tiden. Inga problem tyckte ägaren, det brukar hon göra(?)!

Men jag tyckte att det var hemskt så jag gjorde halt o skulle hoppa av. Då började hon att vika frambenen, hon skulle lägga sej! Ja, så brukar hon göra säger då ägaren....

Jag körde därifrån UTAN häst! :eek:

Mycket knäpp provridning som jag varit med om kommer här!

Jag skulle i egenskap av tränare hjälpa till att sälja en av mina elevers hästar, storhäst runt 7 år som varit i elevens ägo i 2-3 år men som inte riktigt passade henne som dressyrryttare då hästen var mycket mer lagd åt hoppning ;)

Det ska komma en tjej och provrida (nu kommer vi till det knäppa) vars pappa har ringt på annonsen och talat sig varm om hur hög nivå hans dotter hoppade på, hon hade en d-ponny som hon hoppade 1,30 med (kan man ju kalla hög nivå alltså).

När pappan och tjejen anländer ser jag direkt att tjejen både var väldigt stor (och gammal) för att tävla d-ponny. Jag kände en liten liten oro inför att hästen nu skulle ridas av någon som vägde nästan dubbelt så mycket som hon var van vid då både jag och ägaren vägde under 50 kg, men slog bort det snabbt då detta ju skulle vara ett riktigt proffs.

Jag: Tävlar du din ponny bland stora hästar nu?

Hon: Näe...

Jag: Okej men du har henne kvar och tränar fortfarande?

Hon: Mjae...

Jag frågar lite om vad hon har för tränare/vem hon tränat för förut, vilken klubb hon tävlat för osv men får hela tiden bara svävande nekande svar. Det enda hon svarade på var vad ponnyn hette men jag kände inte igen namnet. Hon bodde ungefär på samma ställe som mig nämligen och jag trodde i min enfald att jag skulle få lite mer uttömmande svar som skulle kunna säga mig något.

Jag börjar i alla fall rida hästen, dressyrar en stund och hoppar sedan lite lätt, när jag känner mig nöjd hoppar jag av och börjar byta till ett vanligt träns (jag red på pelham med dubbla tyglar) men hon ville absolut ha "det skarpa bettet"... Hon kommer med möda upp på hästryggen och säger direkt -"oj va högt".

Hästen är knappt 1,63 :eek:O_o

Jag frågar om hon vill komma på hindret som det är (max 80 cm) eller om jag ska sänka varpå hon får ur sig ett litet knappt hörbart sänk...

Det urartar totalt, hästen hamnar flera gånger mitt i hindret då tjejen så fort hästen hoppat av tar tag i bettet med full kraft och inte heller kommer upp ur sadeln alls. Jag instruerar febrilt att hon måste släppa efter och gärna komma i galopp (inte trav...), hon säger något urskuldrande om att hennes häst kan man inte hoppa i galopp för att hon är så het :crazy: Inte heller hoppa banor (av samma anledning).

Jag inser ju här att hon aldrig hoppat en bana med någon annan häst heller och att pappan överdrivit hennes ridkunskaper en aningens...

När hon fått hästen att göra plockepinn av hindret och nästan gått omkull samtidigt så vägrar hästen försöka igen, den hade aldrig tidigare rivit och blev väldigt tagen av det hela. Det tog två veckor innan den gick över en bom igen efter det. :cool:

Där stod vi med hakan i marken och visste inte om vi skulle skratta eller gråta, vi hade nämligen pratat mycket (innan...) om att tjejen verkade alldeles för bra för att vara intresserad av hästen i fråga (som bara hoppat i några månader).

Bilden av hur hon rycker till och hänger i bettet hemsöker mig än, hästen kastade upp huvudet så högt att hon slog tjejen i bröstet med öronen, mitt i ett hopp... Huuu :crazy: Har fortfarande dåligt samvete över att hon fick hålla på så länge och att hästen faktiskt slog sig en del :(

Senast ändrad:

"Jag tror att du är lite för tung för min häst."

Hade en tjej som skulle bli medryttare på mitt sto. Hon verkade jätte van med busiga hästar som bockade o stegrade vilket mitt sto gjorde då. När hon väl kom så verkade allt jätte bra när hon borstade och tog på utrustningen. Allt gick jätte bra tills det var dags att trava då mitt sto började bocka och hon som satt på blev livrädd ! När hon ridit klart sa hon att hon bara var lite nervös och ville komma en gång till. Jag sa visst gör det men då måste jag se att du kräver lite av hästen och att du säger ifrån när hon är dum.
Nästa gång kom och hon sa att hon skulle kräva av henne. När det var dags för trav skötte sig mitt sto en stund men sedan började hon bralla igen. Tjejen som satt på skrek och blev livrädd. Jag sa då åt henne av kliva av. Jag frågade varför hon sagt att hon var van vid busiga hästar (jag märkte ju tydligt att hon inte var det). Jag fick svaret att hon tyckte min häst var söt -.-

När jag skulle köpa min första egna häst för egna ihopsparade pengar så provred jag en hel del hästar

1. i annonsen ser jag en ståtlig och fin arabvalack mörkbrun osv. Låter perfekt i min öron för det jag vill använda honom till. Kommer dit och ska provrida och hästen är egentligen vit och ser inte alls mycket ut för världen. Ägaren säger "ja det är ändå rätt häftigt vad man kan göra med lite redigering!" -.- provred hästen ändå men den var bara skit..

2. Jätte fint halvblod som hade alla förutsättningar i världen och var högt utbildad och en perfekt läromästare, provrider och hästen kan inte ens gå på en rund volt hur mycker jag än försökte hjälpa den så blev volten äggformad, galoppfattningar existerade inte utan det var bara att trava in den i galopp, högt utbildad pfft..

finns många fler men detta är dom jag minns bäst!
Hästen jag köpte iaf sökte jag medryttare på och det kom en hel del lustiga människor men den lustigaste och läskigaste av dem alla var nog denne.

En kvinna ringde mig sent en kväll, runt 11 - tiden, och frågade lite om hästen osv. Vi bestämde träff dagen efter och hon kom ut med sin 15 åriga dotter samt bil och hästsläp, jag funderade inte så mycket mer på det, men lite fundersam blev jag ju, dottern var intresserad av hoppning och att tävla och visst kunde hon få det när hon lärt känna hästen sa jag. Hon provred och allt såg bra ut, hon fick hoppa några skutt och mamma tyckte att det behövdes ju en del träning för att han skulle bli bäst och jag säger att han blir nog inte bäst, men bra kan han ju bli, men man kan ju inte förvänta sig allt för mycket av min lilla travare, jag är mer för dressyr så hästen är inte hoppad så värst mycket. När dom ridit klart och dottern står och borstar inne i stallet så frågar mamman om det följer med några saker till hästen, varpå jag funderar om hon menar vilka saker som får användas till honom, visst säger hon och jag svarar att allt får användas om det hålls snyggt och prydligt. När dottern borstat klart utbrister hon "jag vill ha honom" och jag själv tyckte det såg bra väldigt bra. Modern går ut i bilen hämtar ett kuvert och i det låg det 13.000 kr sen tänkte dom lasta min häst och åka? Jag fick ringa min pappa som fick komma och förklara varför dom inte fick köpa hästen, men kvinnan verkade inte förstå, hennes svar var bara " min dotter har ju provridit och gillar hästen", jag sov i stallet i 3 dagar efter det, jag var livrädd att dom skulle ta honom, men det gjorde dom inte ^^

Vissa har vänt i dörren när dom sett att han rullat sig och sagt att dom inte är intresserade av att borsta, mitt svar har då alltid varit, då är jag inte intresserad av din ridning.

Jösses! Förstod dem inte vad som stod i din annons eller?!:eek:
Man blir ju mörkrädd ju!

Dubbelpostade visst...

Senast ändrad:

Jisses vilka människor det finns. Nästan suttit och skrattat högt på föreläsningen när jag samtidigt bläddrat igenom tråden. Men ibland blir man ju bara mörkrädd! :eek:

För min del har det inte varit så många provridningar, har för det mesta fallit väl ut vid första försöket :love: Men nu senast jag sökte häst att bli medryttare på var jag och provade ett sto som jag kanske inte kom så bra överens med...

Kom till stallet och mötte jättetrevlig ägare, vi tog in hästen tillsammans, pysslade och gjorde iordning och allt gick bra och verkade väldigt seriöst och precis vad jag letade efter. Hästen verkade fin när jag hoppade upp och var fin en stund, tills hon plötsligt vägrade att trava, skritta med någon frammåtbjudning och galopp var det inte tal om... Usch vad jag kände mig dålig! Vi bestämde ändå att jag skulle komma ut en gång till och prova igen, denna gång sprang höggravid matte framför för att hästen skulle gå framåt, lät mig rida på volt runt henne så att hon kunde driva på och ändå stod vi mestadels av tiden vid ingången till paddocken och kom inte en millimeter...

Hästen i fråga hade tävlat i både hoppning och dressyr, var relativt välutbildad och hade till och med gått på ridlektioner med nybörjare... Där och då ville jag mest hoppa av och försvinna ned i marken :o

*snor egen knapp*

Förutom den där hemska gången då jag trodde att jag visade häst för en tävlar-msv:a-hoppning-sedan-många-år-tjej som i själva verket inte satt sin fot på en hoppbana... ...så har jag förstås varit med om att leta häst och i samband med provridningar blivit försatt i en och annan bizarr situation :crazy:

När jag var liten (11-12 år) och letade efter en första ponny så hittade vi en intressant d-ponny som inte fanns alltför långt ifrån oss.

På den här tiden var det ju inget konstigt med att man inte sett bild på ponnyn/hästen innan man åkte men jag visste att ponnyn i fråga skulle vara brun. När vi svänger in på gården ser jag en svart häst som dessutom verkar vara en mycket maxad d-ponny...

När vi sedan kommer in i stallet står den bruna hästen där (den som vi faktiskt skulle titta på) och min uppsyn blev väl typ O_o Kan nästan minnas hur jag faktiskt blev lite rädd :eek:

Den kan omöjligtvis ha hållt ponnymått och jag var ute efter en c- eller d-ponny. Vi klappade och pratade en stund men jag red aldrig och när de släppte ut "ponnyn" i hagen till den svarta hästen såg man direkt att den bruna var störst trots att den svarta skulle föreställa en helt vanlig storhäst. :cool::rofl:

Den värsta ritt jag varit med om var med en unghäst(fullblod och galoppör) på en galoppträning. Skulle cantra runt några varv på slottsbanan i Strömsholm. För den som inte känner till det så är denna bana omgärdad av stora träd båd på insidan och yttersidan av banan. Och bortre kurvan på banan är inne i skogen. Jag skulle ta första rundan och det gick bra inledningsvis men så märkte stoet jag red på att vi var "ensamma" på banan och kompisarna stod kvar på innerplan. Då började hon zickzacka fram och tillbaka på hela banan. Inte helt trevligt när man rider "jockeykort". Var nästan bombsäker på att det skulle sluta med att vi fick krama om ett träd!

När vi gck in i skogskurvan igen på andra varvet tvärnitade hon och vägrade gå framåt. Jag tillät henne inte att svänga runt så hon backade sig genom hela kurvan tills dess hon såg kompisarna och slappnade av. Tränaren nämnde något om att hon varit svår att "vänja av". Så här efteråt skrattar man mest åt det. Men då, zickzackandes på banan stående med rätt korta läder och ena sekunden ha ett träd framför sig och andra ytterstaketet för att sen få ett annat trä... ...ja det var lite för spännande för att vara helt trevligt... *s*

*kl*

För massor av år sedan skulle ridskolan jag red på sälja en häst som jag var väldigt engagerad i. Så jag hjälpte till när det kom provridare. En dag dök det upp en tonårig tjej med en kompis och en kille i släptåg oanmälda och deklarerade att de ville provrida hästen. Eftersom det var mitt under sommaren så var hästen mer eller mindre "alltid redo" och gick inga lektioner så ägaren tyckte att jamen varför inte, det skadar väl knappast att låta tjejen provrida. Huvudsaken är väl att hästen hittar rätt.

Tjejen fick lite hjälp under provridningen och det såg väl varken bu eller bä ut. Hon red kanske tio minuter med hjälp och fem minuter utan men med mig på läktaren. Sen skrittade hon av hästen. I tjugo minuter... Efter dryga 20 minuters hasande runt fyrkanten på lång tygel fick jag order om att gå och hämta hästen. Har för mig att hon sen efter sa nånting intetsägande, försvann och hörde inte av sig mer.

Ganska många år senare hade jag ute en medryttarannons för att "byta upp mig" från en väldigt svår, knappt inriden travhäst som slog efter andra hästar till nånting en smula mer lättridet och välutbildat. Fick svar från en kvinna med en annan travhäst som påståddes vara mer utbildad och allmänt trevlig att rida. Förhörde mig specifikt om hästen var lugn och trevlig att rida ute, samt om den sparkade efter andra hästar. Talade tydligt om att problem på båda de punkterna är ett direkt nej, hur fin hästen än skulle vara i övrigt. Blev försäkrad om att hästen var ytterst snäll ute och helt säker med andra hästar.

Varken ägaren eller medryttaren som var med ville visa hästen utan jag skickades ut att skritta fram på en väldigt trafikerad oval ridväg där samtliga gångarter var tillåtna. Hinner skritta (takta) ca 50 meter innan vi blir omridna av en stillsamt travande häst som passerade med god marginal och förvarning på ena sidan. Hästen jag satt på slickar omedelbart öronen bakåt, gör ett nittigraders-skutt med rumpan in mot spåret och sparkar efter den andra hästen. Tillbaka hos ägaren får jag höra att "Ja, hästen brukar göra så. Vi rider alltid med en röd rosett i svansen".

Hästen var inte alls särskilt välutbildad... alls. Den gick att styra hjälpligt i skritt och trav, galoppen prövade jag ett par gånger och tyckte att det är ju skönt med stora tomma ridhus när man varken kan stanna eller svänga! Ägaren ville ju inte rida själv men stod på läktaren och kom med käcka oohanden över min perfekta sits (ha ha I wish...) Jag noterade att hästen var lite spänd i överlinjen (snällt uttryckt) och fick till svar att ägaren normalt sett rider på graman och då är hästen mycket mer avslappnad... yippie.

Hela alltet toppades av att jag blev totalt nedvärderad av deras ytterst snorkiga tränare (som man var tvungen att träna för) och att ägaren gav mig ett flera sidor tjockt medryttarkontrakt. I kontraktet fanns bland annat en punkt där jag skulle bli ersättningsskyldig om hästen orsakar nån form av skada på folk, fä eller föremål när jag var i närheten. Till exempel om den sparkar nån.

Nej jag hade helt enkelt ingen alls lust att rida den hästen två dagar i veckan och betala knappt två tusen kronor i månaden för det. no no.

KL

Kom precis ihåg en bisarr provridning jag hade för flera år sedan på en eventuell foderhäst.

Det första jag fick höra när jag kom till stallet var:
"Han har inte gått på en vecka, så han kanske är lite pigg."

Aja, okej. Vi gjorde iordning och jag satt upp på ridbanan och började skritta. Han taktade, men det är ju inte så konstigt om han har stått, tänkte jag.

Dock - så fort jag kortade tyglarna fick han en raket i rumpan och pep iväg som en ekorre. Jag tappade fattningen, saktade ner, försökte återigen att trava, men så fort jag tog honom i munnen så brallade han iväg och jag åkte i backen.

Konfunderad, skärrad och lite generad över att ramla av frågade jag ägaren om hästen hade problem någonstans, om jag hade gjort något fel?
Hon svarade:
"Nej, nej, han är bara dum, håll honom hårt"

Efter kanske ett par varv till i skritt/trav/studs så gav jag faktiskt upp, satt av hästen, gick fram till ägaren och sa helt enkelt:
"Jag tror att han behöver en duktigare ryttare, det här känns inte så bra".

En normal människa hade väl kanske sagt "okej, jag förstår, vad tråkigt att det inte kändes bra" eller något i den stilen.

Nej nej. Hon blev skitförbannad på mig! :o
"Jaha... Okej, han har ju inte ens fått gå ordentligt, hur kan du ge upp så fort, jag har ju bokat in hela dagen för det här! SUCK, jag får väl hoppa upp själv och galoppera honom så han får lite motion... Mutter mutter... Bussen går om 20 min så du vet!"

Underbar tråd! Helt galet hur folk beter sig ibland :rofl:

SUCK, jag får väl hoppa upp själv och galoppera honom så han får lite motion...

Åh, stackars liten människa, att vara tvungen att rida sin egen häst! Hur kunde du vara så hemsk! :eek:

Jisses, folk, alltså...

Det har varit en hel del bisarra provridningar hos oss.

Ett sto, var ett avelsto, gick att skritta ut på i skogen.
Tjejen som var intresserad påstod att hon kände stoet sedan tidigare och ville själv ta föl på henne. Allt lät jätte bra. Men hon ville känna hur det kändes att rida henne, vilket var inga problem i mina ögon. Jag hade lagt undan 2 h till detta besöket, sedan kom det andra bokningar och även hovslagaren. Men hur som helst, hon hoppar upp och rider lite, det såg väl okej ut. Men tiden gick allt eftersom. Plötsligt ser jag hovslagaren komma, då ser jag på klockan att hon har ridit i 1 1/2 h ute i paddocken! Men hon slutade inte rida, så efter en stund fick jag säga till henne att det är ett avelsto samt promenadridningshäst. Hon hoppar av och tar in hästen i stallet, hon vill gärna ha henne. Men när det kom till priset så ville hon inte betala utan bara leasa, vilket det stod inget om i annonsen. Efter många om och men så kom det fram att hon hade inte en krona.

3 års hingst, inriden, blivande tävlingshäst
Hur många gånger har jag inte pratat med folk i telefon om denna häst! Allt från GP ryttare till konstiga italienare..
Men hur som helst. Skulle visa denna fantastiska häst åt ett par som körde upp från italien. Vi bestämde en ca tid och plunktliga var de när de körde upp på gården i världens värsting bil :o
Det unga paret kommer in i stallet iklädd sportkläder (??). Tjejen var otroligt liten och super smal, tydligen var hon modell. Jag visar hästen i stallet och börjar göra vid honom. Sedan kom det ju fram, hon hade inga ridkläder!!!
Vem åker och provrider utan ridkläder?!

Äldre sto, tävlat i höga klasser, tygg och snäll (men inte den dagen)
Hade en kund som letade efter en snäll och trygg häst. Hade ett sto som var perfekt, kunde allt inom dressyr, gjorde allt man bad henne om, lugn och trygg. Perfekt läromästare helt enkelt. Jag hoppar upp och visar hästen, det första hästen gör är att ställa sig på bakbenen. Hon kastar sig hit och dit, slår och har sig. Detta hade aldrig hänt tidigare och upprepades aldrig igen. Jag förstår inte än idag varför hon gjorde så. Jag fick så dåligt samvete, då köpare hade åkt mer än 40 mil för att titta på henne. De måste ha trott att jag var någon lurendrejare. :(

Liknande trådar

Övr. Hund Varning för långt inlägg och uthängning av mig själv som usel hundägare :o Men såhär. Jag kanske utnämner mig själv till bukes sämsta...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 145
Senast: Korekatten
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 156
Hästmänniskan Precis som rubriken lyder. Är hästägarna riktigt hårda mot deras hästar eller är jag för snäll mot mina? Jag står för tillfället...
2
Svar
35
· Visningar
4 296
Senast: Yrja
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 183
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar