Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...
Mycket knäpp provridning som jag varit med om kommer här!
Jag skulle i egenskap av tränare hjälpa till att sälja en av mina elevers hästar, storhäst runt 7 år som varit i elevens ägo i 2-3 år men som inte riktigt passade henne som dressyrryttare då hästen var mycket mer lagd åt hoppning
Det ska komma en tjej och provrida (nu kommer vi till det knäppa) vars pappa har ringt på annonsen och talat sig varm om hur hög nivå hans dotter hoppade på, hon hade en d-ponny som hon hoppade 1,30 med (kan man ju kalla hög nivå alltså).
När pappan och tjejen anländer ser jag direkt att tjejen både var väldigt stor (och gammal) för att tävla d-ponny. Jag kände en liten liten oro inför att hästen nu skulle ridas av någon som vägde nästan dubbelt så mycket som hon var van vid då både jag och ägaren vägde under 50 kg, men slog bort det snabbt då detta ju skulle vara ett riktigt proffs.
Jag: Tävlar du din ponny bland stora hästar nu?
Hon: Näe...
Jag: Okej men du har henne kvar och tränar fortfarande?
Hon: Mjae...
Jag frågar lite om vad hon har för tränare/vem hon tränat för förut, vilken klubb hon tävlat för osv men får hela tiden bara svävande nekande svar. Det enda hon svarade på var vad ponnyn hette men jag kände inte igen namnet. Hon bodde ungefär på samma ställe som mig nämligen och jag trodde i min enfald att jag skulle få lite mer uttömmande svar som skulle kunna säga mig något.
Jag börjar i alla fall rida hästen, dressyrar en stund och hoppar sedan lite lätt, när jag känner mig nöjd hoppar jag av och börjar byta till ett vanligt träns (jag red på pelham med dubbla tyglar) men hon ville absolut ha "det skarpa bettet"... Hon kommer med möda upp på hästryggen och säger direkt -"oj va högt".
Hästen är knappt 1,63
Jag frågar om hon vill komma på hindret som det är (max 80 cm) eller om jag ska sänka varpå hon får ur sig ett litet knappt hörbart
sänk...
Det urartar totalt, hästen hamnar flera gånger mitt i hindret då tjejen så fort hästen hoppat av tar tag i bettet med full kraft och inte heller kommer upp ur sadeln alls. Jag instruerar febrilt att hon måste släppa efter och gärna komma i galopp (inte trav...), hon säger något urskuldrande om att hennes häst kan man inte hoppa i galopp för att hon är så het
Inte heller hoppa banor (av samma anledning).
Jag inser ju här att hon aldrig hoppat en bana med någon annan häst heller och att pappan överdrivit hennes ridkunskaper en aningens...
När hon fått hästen att göra plockepinn av hindret och nästan gått omkull samtidigt så vägrar hästen försöka igen, den hade aldrig tidigare rivit och blev väldigt tagen av det hela. Det tog två veckor innan den gick över en bom igen efter det.
Där stod vi med hakan i marken och visste inte om vi skulle skratta eller gråta, vi hade nämligen pratat mycket (innan...) om att tjejen verkade alldeles för bra för att vara intresserad av hästen i fråga (som bara hoppat i några månader).
Bilden av hur hon rycker till och
hänger i bettet hemsöker mig än, hästen kastade upp huvudet så högt att hon slog tjejen i bröstet med öronen, mitt i ett hopp... Huuu
Har fortfarande dåligt samvete över att hon fick hålla på så länge och att hästen faktiskt slog sig en del