Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

det är italienare i en liten ask ;) Förutom att normalt sett är de allt annat än punktliga :D
Jag borde ha massor att förtälja då jag jobbat i försäljningsstall i Italien i 2år, men det verkar som hjärnan har raderat godbitarna :( Det var ju iaf 14 år sedan jag slutade :p

*kl*

Haft några lustiga när jag skulle ha medryttare och även när han skulle säljas .

Han var snäll men krävde rutinerad ryttare, hade aldrig skenat eller bockat med mig, nåt enstaka extra glädjeskutt i galoppen kanske, men aldrig mer. Men var pigg. Krävde relativ balanserad och lugn ryttare.

Kom en tjej som verkade jätteduktig, lugn och verkade sund när vi stod i stallet. Välklädd och gav ett vant intryck...

Hoppar upp..och börjar galoppera direkt ?!, och skriker Wiiihooooo!!! (?!)sen börjar min häst galoppera lite fortare eftersom han blir taggad av ljudet, och jag undrar om det är meningen, men hon skriker då: HUR FÅR MAN STOPP PÅ HONOM!!? Han skenade inte, men hade som flesta ridtravare en galopp med mycket sprattel, så kändes väl fortare än det var. Jag sa till henne att sitta till och krama lätt med handen och sen lätta, vilket alltid funkat för mig, även sänka händerna och ta det lugnt..men hon fortsatte stå i lätt sits, skrika woohooo(!?) och höjde händerna..Till sist fick jag ge honom kommando att sakta ner..vilket han gjiorde..Hon var helt skakis, men nog skämdes hon för att hon inte klarade ut det..därav ville hon väl få det verka kontrollerat och skrek lite wooohaaa..:p

Numer två: verkade jättetrevlig och kunnig. Bestämmer träff. Människan hoppar ur bilen, är ca 190 cm och stoor..Visst min travis var stabil och maffig i sig, men bara runt 160 cm..Låter henne rida ändå, men han ser inte glad ut, och det enda hon gör är sitter och trashpratar alla med halvblod, hur dåliga dom var och hästarna var skräp, alla..tack o hej ;)

Tredje var när jag skulle sälja: Skrev i annonsen att han behövde rutinerad ryttare, men att han var snäll och shysst om man själv var balanserad och rättvis.
Jag visar honom, och han går som en klocka, ett av dom bästa passen vi haft faktiskt. Galoppen var balanserad och han bralla till lite i fattningen men inte mer än ett extra skutt, för att sen galoppera i relativt balanserad form för dagsformen.

Hon hoppar upp, och han sätter av i trav, inte fort, men han travar och ser nöjd ut, även lite galopp, snett igenom, i lugnt tempo, men hon gör inget mer än sitter framåtlutad med uppdragna lår! Jag frågar henne om hon kan stanna honom, och hon säger nej, hur gör man? Nog inte suttit på många hästar..Jag får till sist gå ut och stoppa honom...och vi kommer fram till att han behöver en som kan lite mer. Men det insåg hon själv, och gillade verkligen hans personlighet.

Kl

Den mest konstiga, eller snarare irriterande provridningen jag haft var för en medryttare och då menar jag FÖR.

Tjejen hade provridit en gång innan uppe hos oss på banan och en sväng ut. Nu ville hon testa hästen i ridhus då det var viktigt för henne att hästen skulle klara av ridhus för ev träningar. Jag hade redan innan försökt övertyga henne om att det inte var något problem..men jo, hon skulle prova. Nåja, sagt och gjort..då det tar ett tag att ta sig till det ridhuset så avsatte jag några timmar den dagen för att bege mig dit ner vilket jag aldrig skulle ha gjort och aldrig kommer att göra igen - säger jag att hästen klarar ridhus får man testa själv.

Väl där, vill hon att jag ska rida fram honom så att hon får titta hur jag rider honom igen och det gör jag en stund. Senare är det hennes tur..när hon helt plötsligt säger "nädu, jag tror inte jag rider idag..jag är så himla bakis att jag kommer spy om jag rider"

Ungefär så här såg jag ut på väg hem till stallet igen :meh: eftersom att det givetvis började spöregna på hemvägen och hela kalaset tog mig 3 timmar för ingenting.
Otacksamhet är världens lön brukar man ju säga..

Jag skulle nog ha tvingat henne att spy i stället :D

Kl

Jag har inte varit iväg på så många provridningar men en av dom jag varit med på hade ägaren ljugit om precis allt om hästen

I annonsen stod det att det var en läromästare. Världens snällaste och skulle passa som ridskolehäst åt yngre ryttare.
Samma när jag ringde och pratade om hästen.

Jag åkte dit och hade med mig en vän som också skulle rida och känna på hästen.
När jag kom dit så stod hästen i hagen, inte borstad eller snyggat till den så som man brukar när någon spekulant ska komma och titta.

Hästen var snäll i stället så som dom sagt.
Vi gick ut till det dom kallade ridbana, en gammal grushage med stora stenar i, inte ens plan.

Jag bad ägaren rida först och hon tvekade länge länge och sedan hoppade hon till slut upp. I skritten gick det bra men sen när hon började trava så drog hästen något enormt i tyglarna och gick på jättefort!
Så red dom runt ett tag och någon galopp blev det inte. Svaret var att nu är hästen uppvärmd åt mig. Så jag hoppade upp och skrittade en stund och fattade sen trav och det var som att rida en travhäst på travbanan!
Full vart framåt, la sig nästan i kurvorna och gick absolut inte att sakta ner. Jag gav upp efter en stund och vågade inte galoppera för ville inte ens tänka på om hästen skulle stanna.
Min vän hoppade upp och det var samma sak där. Full fart framåt, helt död i munnen. Hon testade galoppen då hästen var lite trött vid det laget och hon fick knappt stopp på den sen.

Jag frågade i stallet innan ridningen hur hästen var att rida ut på men det hade dom aldrig gjort sa dom och jag blev misstänksam redan då och det märktes ju tydligt varför..

Jag åkte hem igen och köpte självklart inte hästen.

Sedan såg jag att dom hade ändrat i annonsen några dagar senare och skrev att man måste kunna rida för att få komma och provrida hästen.

Tja, jag har haft min gamla häst i full kondition och ridit monté på travbanan med honom samt så tävlade han.
Dessutom har jag körlicens.
Hästen var fan värre än den hetaste travhästen så nog hade jag erfarenhet och van vid heta och starka hästar.

Jag hoppas verkligen inte den hästen såldes till en ridskola. Stackars häst och stackars barn...

Jag köpte mig en unghäst på 3 år efter det som aldrig varit hanterad och skapade en häst så som jag ville ha den istället. Det kändes som det bästa alternativet efter den provridningen.
Å min häst blev precis så som en trevlig häst ska vara :)
Numera köper jag bara orörda hästar så dom inte har blivit förstörda.

Senast ändrad:

*kl*
Just den här historien är väl inte särskilt bisarr, men jag kommer ihåg den lika bra som om det vore igår.

Jag och min häst hade kommit till en punkt där vi var "klara" med varandra, och jag hade bestämt mig för att börja leta efter en häst med lite mer kapacitet att ta hem på foder. Jag skulle ha kvar min dåvarande häst och helt enkelt ha en till att utvecklas med och komma ut och tävla med. Jag la ut en annons och fick rätt många svar.

Ett av dessa svar kom från en kvinna som hade ett litet halvblodsssto som inte var särskilt utbildad. Men hästen var ju så snäll och schysst, vem som helst kan rida henne och hon kommer bli riktigt fin med lite utbildning. Hästen var relativt ung och eftersom kvinnan lovordade hästen tänkte jag att det skadade inte att åka och kolla, även om det inte var just det jag letade efter. Vi bestämde tid och plats, jag skulle ta tåget en bra bit och sen bli upphämtad på stationen. Kvinnan var sen, men det är inget som är särskilt ovanligt tycker jag :p

Iallafall, in i bilen och mot stallet. Jag noterade direkt när vi körde in på gården att den enda häst jag hade sett stod själv i hagen, inga andra hästar inom synhåll. Kvinnan bodde på sina föräldrars gård, och det var den varianten av stall där man tagit garaget och gjort om. Inget fel i det, det var ordentliga boxar, men det var trångt. Vi gick ut till hagen för att hämta hästen och jag frågar lite försynt om hon står alldeles själv? Får till svar att "ja, hon går själv, men grannen där borta har en häst som hon kan se när den är ute"

Vi tar in hästen och eftersom det inte är någon annan häst i stallet heller frågar jag ännu en gång om det inte finns fler hästar på gården? "Nej, hon hade ju sålt sin ponny för ett tag sen och då blev hon ju själv kvar". Tanken var ju dock att hon skulle låna ut sin häst, så jag la det åt sidan och fokuserade på hästen. När vi gjorde iordning stoet fick jag bara borsta, inte sätta på benskydden, sadla eller tränsa. Det är väl ingen stor sak i sig, men jag föredrar att få göra det själv dels för att se att hästen inte reagerar på något, dels för att jag vill visa ägaren att jag har koll på läget. Jag noterade att bettet låg konstigt, men tänkte inte mer på det då.

Vi går ut, och då kommer det fram att det inte finns några ridmöjligheter på gården, och att ridbanan hon brukar låna inte går att rida på för tillfället. "Men det finns en äng vi kan gå bort till, den går nog att rida på" Eftersom jag hade ägaren bredvid hästen hoppade jag något tveksamt upp. Det var inga problem alls, vi skrittade genom en skog och längs med en väg, hästen skötte sig helt perfekt. Sen kommer vi då fram till ängen... Den var inte det bästa man kan rida på, halva var i uppförsbacke, men den dög. Jag rider runt lite, börjar trava. Går okej, men ju längre jag rider, desto mer drar hästen mot "utgången" av ängen. Hon är även väldigt pigg och stark, och jag får då veta att hon har stått rätt länge :p

Jag frågar ägaren om hon brukar dra så eller om det är jag som gör fel. Får svaret att "nej, hon bara gör så" Jag börjar tröttna på att försöka komma överens med hästen i traven och får fram henne i galopp så att hon ska få ur sig lite energi. Ajsingbajsing vad glad hästen blev! Vi bockade och hoppade och körde racing i backen. Inte helt frivilligt från min sida. Jag kände dock på hästen att hon bara var pigg, och vad gör jag? Jo, jag börjar skratta. Hästen fiser omkring och tycker att vi har lattjolajban, visserligen inte helt utom kontroll men jag kände att om jag var intresserad av den här hästen så var det ju kört nu när jag bara sitter och skrattar.

Något lugnare blev hon kanske, men de kommande 20 minuterna var rätt spännande. Hästen drar som satan mot "utgången", när hon inte får går dit blir hon sur, bockar och försöker dra iväg i galopp. Så håller vi på, runt runt medan jag skrattar varje gång hon bockar och studsar iväg. Jag fick till slut nog, jag kände att jag hade försökt allt. Tempoväxlingar, övergångar, stora volter, små volter, 8-volter, ja allt möjligt för att vi inte bara skulle rida runt runt på samma volt. Tyvärr var hon väldigt stel och hade inte alls den gången som jag hade trott, det jag nu kunde känna mellan lufthoppen. Rider fram till ägaren, försöker att inte skratta, och säger till henne att jag inte reder ut det och ber henne rida så jag kan se vad jag gör för fel. Kvinnan får min hjälm och hoppar upp. Hästen bockar visserligen inte med henne, men drar precis likadant och är allmänt ovillig. Hon tjurar och surar och vill inget alls. Ägarens kommentar från ryggen: "Ja hon gör ju alltid såhär, så man måste vara bestämd om man inte vill ut från banan" (Tydligen skulle hon vara värre om man var på en ridbana)

Får senare veta att ägaren har haft hästen i princip hela dens liv, och ridit in den själv, men att det sen "inte blivit mer". Jag var inte vidare imponerad av varken hantering eller ridning, men jag hoppade upp igen. Hästen var rätt trött vid det här laget så jag joggade ner henne och ställde inga krav alls, och då slutade hon till slut dra. Ägaren var jättepositiv till hela ridningen och tyckte att det här var ju bra. Hästen kommer bli så bra med lite utbildning. Jadu tänkte jag, en häst som alltid har fått dra så behöver nog lite mer än bara vanlig utbildning.

När vi sen fixar hästen ser jag att bettet har suttit konstigt eftersom det satt på fel håll. Inget som störde ägaren dock.

Hon skjutsar mig till stationen och jag tackar för provridningen och vi kommer överens om att vi ska höras av om ett par dagar så vi får tänka lite på saken. De långa timmarna på tåget hem satt jag mest och undrade varför jag självmant satt kvar på en överpigg bockande häst, och konstaterade att roligt hade jag haft, men en outbildad häst vars enda intresse är att dra mot utgången inte riktigt var vad jag ville ta mig an, även om hästen i sig hade rätt härlig personlighet. Det kändes även olustigt att kvinnan själv hade ridit in och "utbildat" hästen då hon kanske inte var så lämpad för det, eftersom hon hade en "jamen hon gör så"-attityd.

Jag mailade kvinnan ca en vecka efter, och sa att jag tyckte att hästen var jättetrevlig, men att jag inte tyckte att kemin stämde så att det var bättre att hon kom till någon annan. Jag fick ett svar i stil med: Det är inte aktuellt att låna ut X längre då jag har en tjej här hemma som ska komma och rida henne hos mig någon dag i veckan så hon slipper flytta.
Jaha tänkte jag :s Hon hade ju trots allt hört av sig för att hon ville att hästen skulle lånas ut och utbildas, inte stå kvar hemma och knappt göra något...

Nu var det här längesen, men jag hoppas verkligen att hästen fick flytta, eller att den fick en kompis. Att stå helt själv och bara ridas någon gång då och då känns lite sorgligt, när det trots allt var en fullt fungerande häst. Jag önskar att jag hade varit lite äldre och vågat ifrågasätta sakerna lite mer där och då, men jag lärde mig iallafall något. :)

Kan tillägga att jag idag aldrig sitter upp om ingen annan ridit hästen innan. Jag är även väldigt noggrann med att kolla hur all utrustning ser ut innan det sätts på.

Senast ändrad:

Jag har varit med om en del provridningar ofta har jag följt med andra som ska köpa häst som test ryttare :p

En häst som inte ägaren vågade rida ( hade tagit över ) Jag hoppade upp och la om skänkeln så la han i backen och ryggade, la på spöet på rumpan och då blev det baktsparkar. Korrigerade till han slutade och sen gick han superfint. Ägaren fick hoppa upp och känna på sin lösgjorda häst. Och sen var han inte till salu lägre.. haha:D Och han gjorde inga mer dumheter efter det :P

*kl*

Skulle köpa häst för många år sedan när det var nytt med video.
Hästen såg fin ut i markarbetet och hoppade lika bra. Så jag tog med mej filmen till min dåvarande tränare som hade bättre tv och video än vad jag hade.

Och då såg vi något mycket underligt på filmen...

Hästen som hoppade var inte samma häst som gjorde markarbetet. :o

Ryttaren och utrustningen var densamma på bägge hästarrna hade strimbläs men den ena hästen hade 3 vita ben och den andra 0 :D

Vi fick oss ett gott skratt efteråt för ingen av oss har hört talas om att hästar hoppar "ur" sina vita "skor" och lämnar dom kvar dom på backen för att sen landa i dom igen :D

Säljare la så klart på luren när den hörde att vi genomskådat tricket med dom urhoppade vita "skorna" och svarde inte mer när vi ringde ;)

Nu finns tyvärr inte filmen kvar längre men den var ett stående inslag under många år när vi hade kurser i hur man ska göra när man letar häst...

kl

För länge sen hade jag en bekant som bad mig följa med och provrida en häst åt någon annan bekant. Jag vet inte riktigt hur det hela hängde ihop, men någon hade hört talas om denna fina häst som fanns i vår landsända (10 mil bort); intressenten bodde själv mycket långt bort.Min bekant var bra på att titta på hästar (tyckte han) men mindre bra på att rida så han ville ha hjälp.

Nåväl,vi körde iväg. Och hamnade så småningom vid en rätt förfallen gammal herrgård långt ut i spenaten. Vi välkomnades av det äldre paret som bodde där och konverserade artigt över kaffe. Två saker stod snart klara: Den äldre herren var något senil och när det gällde hästen tillhörde den dottern som inte bodde på gården. Det brukade komma någon och rida hästen, men de bodde inte så de kunde se stallet och visste därför inte om eller när någon hade varit där.:crazy:

Vi skulle sedan gå till hagen och hämta in hästen. På vägen mötte vi den förvirrade mannen på väg åt fel håll (han såg oss inte ens) med en grimma i handen. Nåväl, vi ropade in honom och gick till hagen. Ett enormt gräshav mötte våra ögon. Ingen häst. Vi visslade och något brunt kom dundrande över gräshavet. En märr, med minst 100 kg övervikt och mycket kraftigt inåtskruvande med ena frambenet. Hon var överlycklig över att det kom någon (hon gick där alldeles själv),men vi tog inte ens ut henne ur hagen. Tack, men nej tack. Den snälle mannen förstod inte varför vi inte ville rida denna tjocka, oridna märr med felställt ben. Hon hade ju så fin stam. Stor och stark var hon också.:eek:

När jag sålde min fina häst hade jag skrivit i annonsen att hon var snäll men pigg och glad. En väldigt bra förstahäst, för hon var riktigt bra i huvudet.

Den första som kom och tittade var en ridskoletjej. Hon hade med sig pappa och tränare. Jag visade hästen och tränaren red också. Sedan satt tjejen upp och skrittade runt. Länge. Hon travade lite och sen skrittade hon. Länge. Dagen efter ringde tränaren och var rätt sur. Hon (och pappan) tyckte att min häst hade passat utmärkt - lagom utbildad, rätt pris, lydig och snäll - men tjejen tyckte hon var för pigg.:eek: Då hade hon alltså inte galopperat eller hoppat.... och hästen var inte het.

Som tur var kom det sen riktigt bra köpare som fortfarande efter tio år äger henne.:D

Haha, ja vad som vissa anser vara het är ju snigel för andra...

En tjej skulle komma och prova min medryttarhäst för att ev bli medryttare hon också. Hästen ifråga är en riktigt fin häst, pigg och lite känslig.

Jag fick hämta tjejen till att börja med; ägaren hade bett mig visa hästen. Jag tyckte redan i bilen att det var lite märkligt; hon ääääälskade hästar och ville köpa hästgård, men hennes sambo kunde inget om hästar så nu hade de köpt hus fast egentligen ville de bo i Skåne. Eller nåt. Och hon var lite allergisk, men en medryttarhäst någon gång i veckan skulle nog funka. Själv skulle hon ha basjkirhästar. Och hon var allergisk mot hö och halm också, så det skulle kanske bli svårt att mocka.... och på vintern visste hon inte om hon kunde ta sig till stallet för hon hade inget körkort, och hon kunde inte cykla på vintern av någon anledning som jag glömt.

När vi skulle göra i ordning hästen stod hon mest och tittade. Jag gav henne en borste och tyckte hon kunde ta andra sidan av hästen, men det hände inte mycket där. Jag red hästen en stund och sen skulle hon upp. Det gick sådär; tjejen var livrädd. Hästen gör aldrig några fula grejer, men visst, någon nybörjarhäst är det inte direkt. Hon kräver mjuka hjälper, och tjejen var väl också väl orutinerad/ringrostig. Hon ville i alla fall prova igen, så hon följde med till stallet en gång till. Tredje gången smsade hon återbud och hörde aldrig av sig till hästägaren igen.

Träffade henne av en slump senare och då sade hon att "ja, det skulle inte funka, med barn och så" - barnet fanns ju med från början.

KL
Snackade precis med en kompis som letar häst. Igår hade hon (på telefon) blivit utskälld av nån tjej som hotade med polis om hon (kompisen) lurade tjejen och slaktade hennes hästar. Sen idag hade hon varit jätteotrevlig men sagt att kompisen kunde komma och provrida. Kompisen som är en av de hårdaste människor jag känner blev så nervös att hon började gråta och smsade sen och sa att det här inte kändes trevligt alls och inte ville komma och prova längre. Fick ett "förlåt" tillbaka sen.

*KL*

Jag har också en liten historia till den här tråden. Hade min fredriksborgare ute till försäljning och det kom en som skulle provrida. Hade låtit riktigt bra i mail och telefon och vi hade fått bilder på stall och omgivningen där hästen skulle stå. När de kom var de klädda i gamla, slitna mjukiskläder. Okej, tänkte jag, det är ju skönt att köra bil i när man ska åka långt. Sedan var de väääääldigt noga med att mäta hästen för att se så att den var precis så stor som jag angivit. Hästen i fråga var 158 cm så det känns som att det inte spelar någon roll om den var ett par cm högre eller lägre, den nådde absolut inte ponnymåtten...

Sedan var det dags för provridning. Ryttaren drog på sig ett par gamla Graninge-stövlar utanpå mjukisbrallorna (som hade hål i grenen för övrigt). Sedan red jag lite först och hon satte sig upp. Hästen lattjade iväg som aldrig förr och lekte livet med den nya ryttaren, som inte alls var så duktig som hon uppgav! Hon kunde inte ens få hästen att fatta galopp. När hon satt av hästen sa hon att hon ville köpa honom och prutade sedan till halva priset:crazy:. Vi sa naturligtvis nej. Det hade vi gjort även om hon så betalat begärt pris!

Har även en historia när jag varit och provridit häst. Vi hade hittat en häst som var 10 år, utbildad LA dressyr och LB hopp, dock inte mycket hoppad pga ryttarens bristande intresse. Det gjorde ingenting då ryttaren som skulle ha hästen (min mamma) inte är minsta intresserad av hoppning så det spelade ingen roll alls. När vi sedan kom dit var hästen knappt i kondition alls. Vi bad ägaren rida först och hon tvekade nåt otroligt till detta. Till slut satt hon iaf upp på hästen. Hon kunde knappt få hästen att gå framåt och det gick inte att få den att fatta höger galopp överhuvudtaget (hon lyckades inte hur många gånger hon än försökte). Sedan skulle jag rida. Då sa hon att jag måste ha sporrar och dressyrspö när jag rider stoet så då fick jag på mig hennes 4 cm långa sporrar och fick spöet. Okej, det kan jag väl ha då. Hästen var faktiskt riktigt trevlig att rida, dock iiiiiiinte så pass utbildad som ägaren utgav den för att vara! Det här var på den tiden då MSVC fortfarande var LA och hästen skulle enligt annonsen kunna startas alla LA-klasserna. Hästen kunde knappt ens gå i en skänkelvikning... Höger galoppen var inga problem och hästen försökte verkligen lyfta på tassarna när vi provade det lilla hindret som låg på kanske 50 cm, men hon visste inte riktigt hur man hanterade ett hinder öht hur mycket jag än hjälpte henne.

Men iaf, min mamma och jag pratade igenom och tyckte ändå att hästen var så pass trevlig att vi kunde tänka oss att köpa den (höger galoppen var faktiskt rätt avgörande, visade verkligen på att ryttaren inte hade en aning om vad hon gjorde). Dock ville vi inte betala utsatt pris eftersom hästen inte motsvarade de förväntningar som stod i annonsen och som talats om i telefon. Ägaren vägrade dock gå ner en enda krona eftersom hennes häst var sååååå fantastisk och skulle gå otrooooligt långt i dressyren! Tur var väl det iofs eftersom vi fick tag på en mycket, mycket bättre häst till ett bra mycket mindre pris^^.

Jag har varit med på en lustig provridning och en mycket mindre lustig titt på oinriden unghäst.

Provridningen var på ett sto med en stam jag tyckte var intressant. Damen var 7 eller 8 år gammal och skulle vara westernriden. Det hela lät bra så jag åkte dit. Det var en snäll och trevlig häst att pyssla med men när det blev dags att rida blev jag lite fundersam. Det fanns ingen ridbana utan jag skulle rida på vägen. Jag klättrade upp och hästen rantar iväg direkt. Efter lite om och men får jag till stigläder och sadelgjorden färdigspänd och skrittar iväg med ägaren och min kompis till fots. Hästen hade mycket bråttom framåt och tappade sin rygg så jag började försöka få den koncentrerad på mig genom att flytta ett steg hit och ett dit, göra lite halvhalter osv. Snart konstaterade jag att om jag la till skänkeln sprang hästen, om jag tog i tygeln sprang hästen, om jag satt till sprang hästen och om jag la till ena skänkeln för att flytta i sidled så sprang den då med. Jag bad min kompis att prova eftersom hon också skulle rida hästen ibland. Kompisen är mycket försiktig av sig i sin ridstil men trots det så slutade det med att hästen ställde sig på bakbenen med henne. Hon satt då av och så satt ägern upp och drog iväg i en riktig slängtrav hemmåt. Jag och min vän fick promenera tillbaka själva. När vi kom hem talar ägaren om att hästen går bättre på sidepull, hm varför sas inte det innan ridningen? Någon kunskap inom western upptäckte varken jag eller kompisen och hästen kan inte varit riden på lång tid. Jag undrar fortfarande varför man inte rastar av hästen litegrann innan man visar den för spekulant. Nej jag köpte inte hästen.

Den andra hästen var som sagt inte inriden då den var 3 år. Hästen verkade i grunden snäll men var oerhört ouppfostrad och bet fram och sparkade bak när hon inte fick som hon ville. Jag tror inte hon någonsin varit med om att någon ifrågasatt hennes vilja för hon verkade rätt paff när jag inte brydde mig nämnvärt utan bara tog igenom det jag ville (gå "fot" in från hagen). Ägaren var milt utrycket speciell och hade ingen direkt kunskap om hästar utan verkade snarare lite rädd för dem. H*n skröt dock om hur dutkig hoppryttare h*n varit i sina yngre dagar (okunskapen lös igenom rejält i de historierna).
Jag funderade lite och beslutade mig för att köpa hästen. I det stora hela var den trevlig och med lite jobb så såg jag inga problem med att få en snäll och trevlig häst. Jag meddelade det samt att jag ville klinikbesiktiga och röntga bakknän för att leta cystor då det var en arab. Lite mutter blev det men jag bokade klinikbesiktningen och åkte iväg med transporten 30+ mil. Det visade sig att hästen inte åkt transport sedan 8 månaders ålder och att ägaren var totalt värdelös på att läsa hästen så h*n ställde till mer problem än löste dem genom att hopppa/stå och stresstrampa framför hästen och tala (halvskrika) stressat till den när h*n höll gimskaftet. När vi istället satte henom på att sköta ena linan så klarade h*n inte det heller. Efter många om och men fick vi in henne och jag skulle lägga på bommen. Ägaren vill stänga direkt utan bom och stressade som fan när jag talade om att väggen ska intill och bommen på. En häst som är så stressad kör inte jag utan bom bakom.
Hela vägen till kliniken backade hästen längst bak i släpet och hoppade sen fram till bommen om och om igen. Hela ekipaget gick i vågor och när vi kom fram och skulle lasta ur så var det en stor blöt pöl på golvet av att svetten droppade om henne. Sträckan till kliniken var 1 mil. Hästen gick inte igenom utan markerade på något ben vid longeringen. Troligen hade hon sträckt sig vid lastningen. Det var bara att lasta och åka tillbaka hem igen. Jag meddelade ägaren att hästen måste lastträans innan en ny besiktnign kunde komma på tal och fick svaret att h*n inte hade någon transport, suck. Ett par dagar senare fick jag ett mail från ägaren där det meddelades att det inte skulle bli någon mer klinikbesiktning utan besiktningen skulle ske hemma på gården av ägarens veterinär. Hyra/låna transsport för lastträning var det inte tal om. Det betydde altså att hältkontroll skulle ske på en 70 väg i en backe där det dessutom var en skymd kurva. Jag tackade då för mig och tackade även min lyckliga stjärna att jag inte lagt någon handpenning på hästen.
Hur tänker man som ägare när man inte vill ge sin häst några som helst förutsättningar att klara transporten till ett nytt hem. Ägaren visste ju hur hästen reagerat av stress under den där enda milen men tyckte det var en utmärkt idé att jag skulle köra den över 30 mil.

En ytterligare historia har jag men där tittade jag inte ens på hästen. Det fanns en annons på en fuxåring (arab) i en del av landet där det fanns minst 2 hingstar som var intressanta som fäder. Ingen stam stod med i annonsen så jag mailade och bad om stam och bilder. Ingen av de 2 intressanta hingstarna var pappa och bilderna visade en mycket tydlig skimmel. Hingsten i fråga var inte intressant och jag funderar på hur man fött upp hästen om man är så okunnig så man inte ser att hästen är skimmel

puttar upp tråden så den inte faller i glömska.

Måste ju finnas fler roliga provridningar att läsa om.. :D

Liknande trådar

Övr. Hund Varning för långt inlägg och uthängning av mig själv som usel hundägare :o Men såhär. Jag kanske utnämner mig själv till bukes sämsta...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 146
Senast: Korekatten
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 156
Hästmänniskan Precis som rubriken lyder. Är hästägarna riktigt hårda mot deras hästar eller är jag för snäll mot mina? Jag står för tillfället...
2
Svar
35
· Visningar
4 296
Senast: Yrja
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 183
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar