Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...
kl
Varit medryttare i många år på olika hästar, och har således stött på ett par märkliga fall när jag varit ute och provridit. En grej jag särskilt kommer ihåg är denna...
Mailade på en annons som låg på blocket, där en fjording behövde ny medryttare. Skrevs ut som en snäll och go skogsmulle men som även placerat sig i klasser upp till LB:2 och det skulle inte vara några problem om man var sugen på det. Nappade främst för att gården låg nära mig (ca fem minuter med buss), men redan vid mailsvaret blev jag lite fundersam, då det verkade vara en nuvarande medryttare som lagt ut annonsen. Tydligen skulle hon sluta, men det skulle kosta mig 600 kr/månad i vilket fall, och det skulle röra sig om 2-3 dagar i veckan. Rimligt, kunde jag tycka då. Fick numret till hästägaren som verkade lite halvintresserad av att prata i telefon, men bestämde ändå att jag skulle komma ut och titta. Fick direktioner om hur jag skulle gå från bussen, och det var väl en raksträcka på tio minuters gångväg, i bäckmörker, då den ej var belyst. Höll på att gå in i fel stallbyggnad först då där fanns fler+en ladugård med kor, men lyckades ringa upp ägaren och bli guidad rätt.
Hästen i fråga stod redan i gången, mycket otålig, och slog med framhovarna i golvet. Ingen som helst korrigering från ägaren, men det var väl hennes ensak tänkte jag lite sådär. Mer än 100 kg's övervikt- hästen var helt fyrkantig över ryggen, med sina stackars 140 cm över jorden. Hemskt arrogant tjej med, som bara pratade om allt hästen kunde och inte frågade alls vad jag kunde. Berättade att det skulle kosta 800 kr/månad och röra sig om 1 dag i veckan då de tre andra medryttarna (
) hade sina dagar också och vilka dagar det handlade om fick vi lösa sinsemellan (medryttarna) för ägaren skulle inte vara i stallet alls under det närmaste året av olika anledningar. Redan på pris/dagar i veckan visade det sig ju att inget stämde, och det var ju intressant tyckte jag. Frågade, och fick till svar att " ja jag vet ju inte vad hon skrev i annonsen". Värt att hålla koll på om man äger häst eller? Hur som, nyckel till sadelkammaren skulle jag få ta en kopia på själv och betala för, för det fanns inte till hands i stallet. Provred detta till trots, och fick rida ut en sväng i mörkret. Snäll häst som pinnade på bäst den kunde, men inte mer. Bet mig vid avsadling, och på väg till boxen kikade jag nyfiket på en skitfin häst med mycket fint huvud som stod i en angränsande box, och frågade fjordingens ägare vad det var för sort. Fick ett surt svar om att det minsann var en gammal travare, och så var det med den saken. Alltså var väl inte stämningen i stallet så bra, då det uppenbarligen var nån annans häst det rörde sig om här...
utan att ha tackat ja till något, för hela grejen kändes ju sjukt suspekt, åkte jag hem och skulle tänka på saken. Blev sen jagad i två veckors tid av ägaren som ville att jag skulle sätta in pengarna på hennes konto, för nu skulle stallhyran betalas. Hade fortfarande inte tackat ja eller fått nån vidare info om vare sig häst, stall, omgivning, vad jag förväntades göra om jag skulle dyka upp eller någonting. Blev så illa till mods att jag ljög ihop att jag skulle flytta från stan, vilket gjorde att det blev tyst rätt omgående. Sjukaste provridningen i mitt liv. En del ska inte ha häst ELLER medryttare...
Av en sjuk slump fick jag i vintras komma ut och hälsa på Polly_mulle och hennes hästar då jag uttryckt här på buke att jag var en halv person utan häst i mitt liv, och det visade sig att stallet var detsamma, och hästen med det vackra huvudet var hennes Mulle
Fjordingen stod kvar och hade nu noll medryttare, men en rejäl senskada. Tror inte ägaren kände igen mig, men det kan ha kommit senare, för hon hälsar inte än idag när jag är ute och grejar i stallet, för jo, jag är kvar, och jag provred inte ens polly_mulle's ponnys, det behövdes inte