På alla ställen! Först hemma, sen på gården, sen på ställen med mindre/större och till sist stor störning.Var ska man vara när man gör det "testet"? Inne hemma? Ute på gården? Nytt ställe? Osv.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
På alla ställen! Först hemma, sen på gården, sen på ställen med mindre/större och till sist stor störning.Var ska man vara när man gör det "testet"? Inne hemma? Ute på gården? Nytt ställe? Osv.
F
Förstår det
Ska se om jag hinner knåpa ihop något längre svar senare ikväll. Var i landet bor du?
@Problematisk Den här övningen fungerar suveränt med min huligan, numera har han lugnat ner sig betydligt men det har varit slitigt. Numera kan han fortfarande bli intresserad av dofter men känner han motstånd i halsbandet så backar han och tittar på mig. Eftersom belöningen är att få lukta så tror han inte att han ska få godis heller. Men det gäller att vara konsekvent varje gång.-Hund vill nosa på fläck, spjärnar mot fläcken. Föraren rånitar, borrar ner fötterna i marken, släpper inte fram hunden. Är i övrigt tyst och stilla. Hunden slutar spjärna, pluspoäng om den vänder sig mot föraren. Föraren belönar med att släppa fram och ge "varsågod" till fläcken.
@Problematisk Den här övningen fungerar suveränt med min huligan, numera har han lugnat ner sig betydligt men det har varit slitigt. Numera kan han fortfarande bli intresserad av dofter men känner han motstånd i halsbandet så backar han och tittar på mig. Eftersom belöningen är att få lukta så tror han inte att han ska få godis heller. Men det gäller att vara konsekvent varje gång.
Han greppade det relativt snabbt men man får påminna vid nästan varje promenad. Men perioder när han har varit extremt envis så har jag sakta backat och alltså lagt extra tryck på honom och då kommer han ihåg att det fanns ett knep för att få ta sig fram och lukta. jag har även stoppat ifrån att gå åt andra håll, enda sättet att få göra som man vill är genom att ta kontakt med mig och inte dra i kopplet. Jag har även lärt i gå bakom när vi ska transportera oss sträckor, då får man inte lukta och stanna, men sen blir det jättekul! väldigt enkelt att belöna en jakthund i det läget, gå bakom och sen får du jaga!!Får man fråga hur länge du tyckte det tog innan du började se riktiga resultat av detta? Känns som jag gjort detta konsekvent med min egna "Huligan" sen han var valp..nu över året gammal så står han i princip och stirrar framåt bara när det tar "stopp" ... Eller så går han åt sidan och nosar på något annat...
Han greppade det relativt snabbt men man får påminna vid nästan varje promenad. Men perioder när han har varit extremt envis så har jag sakta backat och alltså lagt extra tryck på honom och då kommer han ihåg att det fanns ett knep för att få ta sig fram och lukta. jag har även stoppat ifrån att gå åt andra håll, enda sättet att få göra som man vill är genom att ta kontakt med mig och inte dra i kopplet. Jag har även lärt i gå bakom när vi ska transportera oss sträckor, då får man inte lukta och stanna, men sen blir det jättekul! väldigt enkelt att belöna en jakthund i det läget, gå bakom och sen får du jaga!!
Prova att göra något, röra ett finger eller vissla beroende på signalkänslig han är, så han inte sysselsätter sig med något annat. Speciellt om han inte riktigt har fattat än, de måste först greppa vad som ger utdelning. Min bjuder på 375 olika beteenden på 30 sek så det gäller att vara snabb och belöna rätt beteende.Hehe... Jag undrar ibland om min hund kommer fatta. Han drar inte som en tok, men detta med att stanna tills han fattar hur man tar sig framåt funkar..sådär. Han verkar så jäkla envis, och kan liksom istället komma av sig känns det som, så han kan stå still där och bara börja kolla på saker istället en rätt bra stund.
Prova att göra något, röra ett finger eller vissla beroende på signalkänslig han är, så han inte sysselsätter sig med något annat. Speciellt om han inte riktigt har fattat än, de måste först greppa vad som ger utdelning. Min bjuder på 375 olika beteenden på 30 sek så det gäller att vara snabb och belöna rätt beteende.
Min är då extremt annorlunda haha Signalkänslig tycker jag inte han är så speciellt, iaf inte i sådan situation. Alltså, säg att han plötsligt vill dra mot en fläck. Jag stannar,kopplet är sträckt mellan oss. Han kan då stå kvar exakt i den position han stannade, kolla framåt, börja kolla på människor hit å dit, whatever. Små signaler från mig i det läget bryr han sig inte om, om han ens märker av det. I hans värld verkar det vara okej att bara stå så en stund.
Ibland ska jag tillägga att jag står en längre stund så. Det har hänt att han har kommit till mig till slut och tagit kontakt, men vid det laget finns inte den där intressanta fläcken kvar i hans huvud längre. Självklart belönar jag kontakt iaf. Men det känns inte som denna metod riktigt fungerar..
Jag tycker att bara stanna är en rätt värdelös metod. Hunden står kvar med doften i näsan, kan fortsätta streta framåt osv. Sen jag började backa har koppelträningen med flertalet hundar blivit så mycket bättre och enklare. Jag backar helt enkelt och "drar" med mig hunden tills den tar kontakt då belönas den med att vi går framåt igen, kastar den sig fram och drar igen så backar jag igen. Brukar gå ganska snabbt för dem att förstå. När man backar kommer hunden längre från störningen och det blir lättare för den att ändra sitt fokus.
Öka värdet på belöningen. Lär in det med något hunden verkligen vill fram till. Inte bara "hmm, jag undrar vad det är", för då kan de ofta lika gärna stå och glo eller något annat, utan "omg, jag måste fram till det NU!!!!". Enda sättet att komma framåt är att gå ordentligt. Funkat fint på mina, speciellt västgöten som var rätt ointresserad av mig, och helt besatt av doftfläckar och vilt.Jag gör faktiskt detta också, dvs att jag backar. Min hund kan förstå det för stunden, men jag upplever inte att det blir mycket bättre till nästa, och nästa gång liksom.. Hmm.
Du är inte en usel hundägare för att hundarna inte går fint i koppel! Vad gör ni för aktiviteter tillsammans förutom koppelpromenader?Varning för långt inlägg och uthängning av mig själv som usel hundägare
Men såhär. Jag kanske utnämner mig själv till bukes sämsta hundägare nu, men då får det vara så för jag vill ha hjälp. Jag är en "hellre än bra"-matte, och är ingen stjärna på något inom hundträning, men en sak är jag RIKTIGT usel på: Koppelträning!
Har två vuxna, ganska stora golden-hanar, så det är ju rätt många kilon vi pratar om. Och de går så fruktansvärt dåligt i koppel. De vill nosa överallt och drar fram och tillbaka, hit och dit osv. De både "segdrar" och "snabbrycker". De, eller framförallt den ena (den äldre), vägrar också gå om han hittar en fläck som luktar extra gott. Då tar han spjärn i marken och går inte att locka med hur jag än försöker. Den andra (yngre) är inte lika mycket "stopp", utan mer fram-fram-fram och drar.
De har lite två lägen. Går vi med ordentligt kort koppel så de inte KAN komma åt att nosa, så börjar de gå helt okej efter typ en halvtimme. Men det känns inte riktigt schysst heller, eftersom de inte ens kissar om de inte erbjuds möjlighet att nosa osv. Och får de nosa så är det som sagt kaos.
Sedan har vi det här med hundmöten. Om de träffar sina kompisar blir de uppspelta och drar mot kompisen, men det kan jag ändå acceptera. Känns väl rätt rimligt att de blir glada och vill fram till kompisarna?
Men hundar de inte känner är det en annan femma med. Den äldre är alltid jättesnäll, men om han ser någon han vill hälsa på (dvs som vi inte känner, utan bara nån hund han ser och blir intresserad av) så sätter han sig och vägrar gå. Det är samma sak där att han är i princip omöjlig att få med, man måste i stort sett dra med honom och det känns ju inte så kul.
Den andra brukar inte "fastna" på samma sätt. Där är problemet mer att han reagerar mot vissa hundar genom att kasta sig mot dem och skälla. Han gör inte alltid så, ofta går det bra. Men det finns ett par hundar i området han alltid beter sig illa mot, och annars kan han reagera så om den andra hunden "börjar". Och då är han svår att komma i kontakt med.
Känns som jag provar mycket olika. Ha med leksak och locka med fungerar inte, då blir de (framförallt den yngsta) helt vild och hoppar och flamsar runt överallt. Och har man då båda trasslar de ihop sig med varandra och det blir bara kaos.
Godis fungerar i lugna miljöer precis i stunden. Dvs går vi "bara normalt" så kan jag småprata lite med dem och ge godis när de tittar på mig. Då går de fint några meter. Men det går inte att "bryta" dem i något svårare läge genom att prata och muta.
Jag vill inte bara byta till skarpare och skarpare anti-drag-selar osv. Jag vill lära mig hantera dem på ett BRA sätt, så promenaderna blir trevliga och roliga för oss alla tre!
Går man med dem en och en så sköter den äldre sig helt okej. Han är fortfarande väldigt "nosig" och kan tvärnita vid väldoftande fläckar på marken, men annars sköter han sig mycket bättre och kan till och med gå lös under rätt omständigheter.
Den yngre är i stort sett likadan oavsett om han är själv eller med den andra.
Självklart har vi gått olika kurser, både i grupp och gått privatträning för instruktör. Det är inget som har hjälpt, mycket tror jag det kan bero på att det inte varit ett upplägg som funkar för mig och/eller hunden/arna.
Så... Ja, nu har jag vräkt ur mig allt om min dålighet. VAD ska jag göra? Hur ska jag bete mig, vilke metoder fungerar?
De är (borde vara ) vuxna med råge, snälla säg att det inte är för sent?
Den äldre har jag haft sen liten valp, och han är också den mest lättsamma av dem. Den yngre känns svårare överlag, både att få kontakt med och med vassare temperament, och honom tog jag hem som ganska stor valp. Lärt mig i efterhand att jag gick miste om mycket viktig grundträning där
Slutfunderat nu, men kom jättegärna med tips och tankar och idéer! Men såga mig helst inte är ni snälla
Jag backar och går bara fram om jag antingen för ögonkontakt (då kan det till och med belönas med en godbit) eller nosen åker upp från marken och hunden följer med på slaktkoppel. Ibland blir det ett par meter. Men jag backar lugnt.Jag gör faktiskt detta också, dvs att jag backar. Min hund kan förstå det för stunden, men jag upplever inte att det blir mycket bättre till nästa, och nästa gång liksom.. Hmm.
Har du tränat ögonkontakt innan? Innan de får sin mat, innan de får godbit, innan du leker med dem etc.?
Jag hade börjat en och en inne, innan jag hade kört igång ute. (Google t.ex. "kontaktövning hund glanna" så får du lite tips på olika övningar).
Om de efter ett "varsågod" drar iväg halvt okontrollerbara hade jag gjort om övningen. Men annars inte brytt mig.
Googla, finns hur mycket som helst. Även på youtube så finns det mycket! För dina retreiver så kan jag rekommendera att kolla in "apportering till vardag och fest" på youtube!
Jag hade börjat med att värdeladda två mjuka kampleksaker, något som med tid de kan få bära som belöning.
Då hade jag inte låtet de bära de hela rundan, utan en kort stund, en minut eller två, gärna att man kampar innan. Så att de förstår att du är del av belöningen (nu vet jag inte om retreivers är ointresserade av det om de får välja att bära). För mig kan det räcka att det är "min" leksak, jag bär med mig den på promenade (synligt). Den kan lekas ordentligt med inne, om jag plockar fram den och bjuder in till lek.
Eftersom du går med två så tänker jag att det finns ju de som har en viss utrustning när det är gå fint i koppel och annan när man inte orkar träna. Men tänkt på att höja belöningsfrekvensen ordentligt i början!
Jag ska se om det går att få till ensamma koppelpromenader regelbundet.Jag tänker som så att det bästa är att börja med dem en och en inne. Träna korta stunder ett par gånger om dagen. Efter en vecka försök göra det med båda samtidigt, blir det kaos så backa bandet.
Försök att ett par gånger i veckan träna koppelpromenader en och en. Säg 10 minuter åtgången? Kör hitta godis utomhus och diverse kontaktövningar och lek med kampen.
Så att de flesta promenader kommer fortfarande vara två och två.
Då hade jag tagit bort fokus att träna gå fint tills de kan det själva och jobbat 1- 2 veckor med kontaktövningar.
Tillägg; har du något ställe de kan gå lösa på? I så fall hade jag minst en gång i veckan kört dit. Haft ena hunden i bilen, gått med den andra lös åtminstone en halvtimme (eller i längre lina) och sedan bytt. Gärna i mer terräng, och kört "hitta godis" övningar, belönat spontan ögonkontakt mellan varven.