Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Jag hade gått i taket!:eek::rofl:

prallan: Men fy vad hemskt!

Jag var med om ett lite halvkonstigt nästan-hästköp. Vi hade haft ett finnhäststo från Lappland på prov hos oss i en månad, och tyckte massor om henne. Så vi beslöt oss för att köpa henne, men först skulle hon genomgå en veterinärbesiktning. Hon gick dock inte igenom pga starr på ena ögat, hästen var halvblind. Vi besluter oss för att vi ändå vill ha henne, OM starren är medfödd (=oftast inga problem då hästen aldrig isf vetat annat än att hur det är att se med bara ett öga). Så hon undersöks grundligare, och det visar sig att starren är medfödd. Hon går igenom resten av besiktningen och vi beslutar oss för att vi vill ha henne, MEN till ett lägre pris av förklarliga skäl. Hästen kostade från början 60 000 kr, vi prutar ner priset till 40 000. Nej, säger ägaren, 60 000 är vad som gäller ändå. Situationen blir bara konstigare och konstigare, säljaren börjar sent på kvällen via textmeddelande förhandla om hästen. Vårt slutliga pris var 50 000, men säljaren gick inte en krona under orginalpriset. Så nej, det blev inget köp.

För ett par år sedan skulle min medryttarhäst säljas. Mycket trevlig nordistravare som var väldigt fin i både dressyr och hoppning. Känslig kille med MYCKET fart.
Det kommer en familj som består av mamma, pappa och dotter som var runt 20 år gammal.
Dottern hoppar upp först.. UTAN hjälm och barbacka (:crazy: minns ej varför han inte hade sadel på) på en häst hon aldrig sett förr. Lite knasigt tänkte jag men hon red honom superbra.
Det var dock mamman som skulle ha hästen så hon skulle ju också provrida.. Hoppar upp utan hjälm hon med och utan sadel. Dottern säger klart och tydligt:
"Mamma, han är VÄLDIGT känslig så du måste vara försiktig!"
"Jadå!" svarar hon och fullkomligen drämmer in hälarna i sidan på stackarn som drar iväg i full kareta i ren och skär förskräckelse.
Hon flyger av och får något krampanfall på marken, vi fångar den stackars pållen som är allmänt skärrad och under tiden ringer mannen till SOS.
"Ja det var Olof Svensson här, gynekolog". (OBS helt fiktivt namn!). Jaha? Vad har ditt yrke med saken att göra? :P Visst finns en viss medicinsk grund men vad sjutton har krampanfall med gynekologi att göra? Kändes inte så jätterelevant kanske :p

Slutade med att en ambulanshelikopter landade på stallplan för att ta henne till sjukhus. Vi hörde inget mer från dom.. tur det kanske :o

En gynekolog har läkarutbildning, en inte orelevant uppgift när det gäller ett akutfall och bedömning hur allvarligt det är.

Ah, mer än jag visste. Har inte så superbra koll när det gäller gynekologer och vad de har för utbildning gällande andra saker än.. ja, det uppenbara. My bad! I stand corrected. Dock tycker jag fortfarande att det lät hejdlöst kul när han presenterade sig :3

*Knapplån*

Då jag själv skulle provrida så var jag noga med att fråga det jag tycker är viktigt redan vid första samtalet, när sen tid för provridning bokas var jag noga med att fråga om hästen är ridbar, dvs skodd, ohalt, oskadad osv...
Ett stall vi kommer till visar ägaren oss in i stallet, jo hästen är ju oskodd och det är för isigt och halt att låta den gå ute :crazy: och rida fick vi göra om några veckor om vi fortfarande var intresserade....
Påtalade att vi kommit överens två dagar innan om att få provrida den dagen då vi åkt ganska långt, men fick till svar; trodde det skulle ha tinat mer tills idag...:banghead: Blev ingen häst där!

Hade själv en pålle till salu och pratade med en kvinna som verkade både kunnig och seriös, vi pratade tre ggr innan hon kom hit, hon hade 65 mil enkel resa.

Då hon kom iväg hemifrån 5 timmar efter den tid hon sagt hon skulle åkt blev hon mkt senare än bestämt.

Direkt när hon kliver ur bilen och presenterar sej så känner jag att detta känns inte som den kvinna jag pratat med, tonfallet på rösten, kunskaperna hon verkade ha, allt skriker att hon bett en kompis ringa och utge sej för att vara henne...varför vet jag inte, med det var inte samma person jag pratade med som kom hit sen!:meh:

Jag var MKT tydlig och ärlig med att han krävde en rutinerad ryttare med ett tydligt ledarskap för annars kunde han ta över.
När hon sen ska rida på banan efter mej så vet jag inte riktigt vad som hände, själv sa hon att hon tappade balansen men hon åkte i backen i alla fall:crazy:
Hon hoppade upp igen och jag fick leda henne flera varv.
Hon ville känna hur han var ute så vi red ut i skogen och hon slappnade av lite.

När hon sen skulle leda ut honom så sprang han över henne och en gång till när vi kom till hagen. Detta var en häst som inte gjorde detta på rutin så jag blev förvånad och döm om min förvåning när hon säger att hon är mkt, mkt intresserad :cautious:...

Förklarar för henne om mina misstankar om att det inte var henne jag pratade med tidigare och hon varken bekräftade eller förnekade, jag sa även att han är för mkt för dej att klara av men hon stod på sej, ville ha honom!

MEN.... det är alltid ett men; hon hade inga pengar nu så om hon fick låna honom i ett halvår så kunde hon köpa honom då, om hon klarade av honom :nailbiting: sen hade hon inget jobb, ingen fast bostad och visste inte alls om hon kunde fixa en boxplats, men hennes pappa bodde i en by med många bönder kanske det fanns ngt där, eller gräsmattan om hon fick flytta till det hus hon så gärna ville köpa....! :arghh:

kanske ha jobbade på det sjukhuset? Och presenterade sig för en "kollega" på akuten? :)

kl

Man blir ju bara mer och mer mörkrädd när man läser alltså!:rofl::eek:
Att folk kan bete sig som dem gör ibland!

Innan jag fick en egen häst så kollade jag lite på foderhästar. En av hästarna jag provred var en 14 årig valack, jätte söt var han men jag vet inte om jag skulle kunna kalla det provridning egentligen O_o Efter att jag satt upp på hästen förklarade hon hur hon ville att hästen skulle ridas: helt långa tyglar, ej använda skänklarna, jag skulle alltid ha ett dressyrspö när jag red (skulle dock inte användas..) jag skulle använda rösten (men inte för mycket- för det blir ju störande för hästen & de andra som rider.. :banghead: ) Så där satt jag som ett frågetecken och fattade inte hur jag skulle gå hästen att gå framåt :arghh:

Slutade med att jag sa tack men nej tack och åkte istället för att provrida ett 8 årigt sto (för köp). Jätte fint sto som enligt ägaren skulle vara något efter i sin utbildning. Visade sig att hon inte alls var inriden.. :meh:

Haha de här tråden är underbar, finns folk till allt verkligen.

Var och provred ett travarsto förut, jättefin häst som var riktigt trevlig från marken. Ägaren gjorde i ordning sin andra häst (nåja tog ut den från hagen och slängde på ett träns) och så red vi ut en sväng, hästen annonserades som lugn och säker. Hinner skritta 2-3 steg så kastar sig hästen åt sidan för en parkerad bil. Happ tänkte jag, det kan väl hända alla.
Sedan kom vi ut på en lång rak skogsväg, hästen tar bettet och sticker i full gallop. Tog ett bra tag innan jag fick stopp på henne, ägaren rider skrattandes ikapp mig och tycker att "det går ju superbra det här, du fick ju stopp på henne innan bilvägen" O_o

Jag var inte så gammal då, 14-15 år någonting och lite smårädd efter diverse flygturer. Så var inte så sugen på att rida den hästen mer, så vi bytte häst på tillbakavägen. Den andra hästen, en valack, var däremot jättetrevlig och rida.
Ägaren satt och blåhöll det stackars stoet i munnen hela tiden för att hon inte skulle sticka. Hennes kommentar om valacken var "han kallas för tiltjohan för han är så korkad, han är nog efterbliven"
Man undrar ju varför hon då sålde stoet och inte valacken istället, kan vara så att hon eg inte klarade av stoet kanske? ;)

Red en hblvalack en gång, vi red ut och tjejen jag red med utbrister "ja du får knappt nudda honom med skänklarna för då stegrar han sig." Eh jaha? Det var alltså en ridskolehäst O_o

Provred en annan häst för några år sedan, också en hbl valack som lät bra och såg fin ut på bild. Skulle vara tävlad hyfsat höga klasser i hoppning.
Åkte dit avtalad tid och kommer fram till en tom gård. Efter mycket om och men får vi tag i ägaren på telefon, hon kommer ut till slut 2 timmar försenad. Muttrandes på oss att hon inte hann äta och att vi inte hade hämtat in hästen. En fux som stod i en hage med tre andra fuxar. Lätt och veta vilken det är då.

Men till slut kommer hästen in alla fall, ägaren nästan slänger på hästen utrustningen och skulle absolut linda benen själv.
Här borde man ju ha blivit lite misstänksam, men hon tog ut hästen i paddocken och vi bad henne rida först.
Tjejen blir jättenervös och tvekar men hoppar upp sedan alla fall, ber henne visa hästen över hinder och tjejen får nästan hjärtat i halsgropen.

Stod några hinder på banan som inte var speciellt höga, 70-80cm kanske. Hon hoppar något språng och det ser helt ok ut.
Sedan hoppar hon av och ger tyglarna till mig, ursäktar sig lite småskrattandes med att "ja det är ju min sambo som hoppar honom, jag brukar ju inte rida" Jag hoppar upp och hästen är pigg och framåt, taktar lite och vill inte gärna hålla sig till skritt
men annars väldigt trevlig.

Han var dock väldigt omusklad och tunn, dessutom svullen i bakbenen efter ridningen så blev inget köp.
Synd för det var en fin häst annars.

Senast ändrad:

*kl*

Jag minns med fasa den provridningen (för att bli medryttare) jag gjorde på ett fullblod som visade sig vara lite för svår och känslig för mig. I slutet av ridturen som mest bestod av missförstånd inträffade det något som resulterade i en långsida av allt mer ökad galopp väl blandad med gigantiska bocksprång där jag for fram och tillbaka i sadeln.:eek: Ägaren sa efteråt något i stil med: "helt otroligt att du satt kvar!"

Har inte provridit någon häst sedan dess.:angel:

KL

Alltså den här tråden är ju bäst :D Visst blir man lite illa till mods av många utav historierna men de vägs upp av de rent komiska :p

Den här provridningen utspelade sig när jag var 13 år och skulle köpa min andra ponny så det här är länge sedan men jag minns det kristallklart (med viss hjälp av en uppfinning som kallas videokamera).

Vi skulle åka ganska långt för att titta på ett Arabsto som hoppade 1,20 och gick LA-dressyr. Ah men eller hur :crazy:

När vi kom fram var ryttaren (12-årig tjej) samt hennes mamma och storasyster på plats, de räcker direkt en grimma till mig och säger typ: det brukar ta någon timme att fånga henne. Öh okej, jag lullade in i hagen och fick tag på henne direkt vad jag minns.

Det visar sig att de bara haft stoet i ett halvår, de köpte henne "från galoppbanan" och hon skulle säljas för att ungen ville ha en ny häst.

Stoet utrustades med en rekordkort martingal och sen skulle tjejen rida. Efter att ha skrittat i 20 sekunder tog hon fötterna ur stigbyglarna och sa att hon inte kunde rida lätt i hennes trav samtidigt som hon då kom fram i... pass. Hon sitter där varv på varv med stigbyglarna slängandes och hästen hela tiden med huvudet i skyn och i -just det PASSGÅNG :eek:.

När jag red gick det väsentligt mycket bättre (tänk trav i form), hon stack en kortis när jag skulle galoppera men jag blev helfrälst ändå :p När jag ridit klart undrade de hur långt det var hem till oss (15-20 mil) för hon kunde nämligen inte transporteras... Det i kombination med att de begärde oförskämt saftigt med pengar för henne gjorde att det inte blev något köp.

Istället köpte jag en liten ung arabvalack, min once-in-a-lifetime häst som jag fick många många år med men jag glömmer aldrig det där stoet och undrar fortfarande hur det gick för henne.

Jag borde nästan finnas i den här tråden så som helknepig hästägare... :o Vem vet, jag kanske redan finns i den här tråden! :nailbiting:

Hade satt ut annons och letade efter medryttare till ett av våra halvblodsston då jag pluggade och inte hade tid över. Jag kommer inte ihåg exakt formulering av annonsen eftersom det var rätt många år sedan, men jag vet att jag brukar skriva (för) lååånga utförliga annonser för att få med "allt". I kort version skulle det vara nåt i stil med "stort sto, typ 8-9år, sent tagen (inriden som 6-åring), måttligt riden de senaste 2 åren pga tidsbrist, goda gångarter, utbildad gott och väl LB/LB/Lätt klass terräng men bara startad på klubbtävlingar, känslig och het, bra gång, bra hoppteknik, träning och tävling uppmuntras men inget krav, snäll men inte okomplicerad"

Nåja en medryttaraspirant ringer och vi bestämmer tid. Äldre än mig. Hon kommer punktligt och vi borstar, sadlar och tränsar. Hästen är lite stressad i boxen (gillar inte nya rutiner) men hon är alltid snäll och det är inga problem för medryttaren att borsta, tränsa och sadla själv. Jag tycker det känns jättebra, för en del blir rädda för henne när hon skriker och trampar på stället (hon är och känns ju rätt stor). Och funkar det i stallet lär det funka på ryggen för hon är väldigt trevlig att rida om än väldigt "på"! :) Vi har ingen ridbana utan vi får rida i en sandig hage typ 200x500 m stor med lite lutning. :wtf: Jag sitter upp och visar i alla tre gångarter och tar ett par språng. Hästen är, trots att hon inte är regelbundet riden, avslappnad och visar ändå lite prov på vad som finns under huven (mycket).

Lämnar över hästen till medryttaren som verkar nöjd med vad hon sett och jag hjälper henne upp. Hon sätter fötterna i stigbyglarna och kortar tyglarna. Hästen (inte hon) kommer fram i frisk skritt varvid hon försöker bromsa upp lite. Hästen gillar inte att hon blir kvar i tygeltagen lite för länge för hennes smak utan höjer huvudet och börjar trava. Ryttaren börjar nu känna sig osäker och försöker bromsa än mer vilket resulterar att hon fastnar ännu lite längre i tygelhjälperna och faller fram lite lätt. Hästen blir stressad av bettet som hela tiden trycks mot lanerna och fortsätter än mer att höja huvudet och faller så småningom in i galopp. De har nu bara förflyttat sig max 60 m från uppsittningsstället. Ryttaren blir regelrätt rädd, lutar sig framåt och panikdrar i tyglarna. Hästen blir regelrätt livrädd när hon inte alls förstår kombinationen hårda konstanta tygeltag och framåtlutat överliv. Hon ökar takten och börjar löddra av svett. Efter si sådär tre varv i hagen ramlar ryttaren av. :nailbiting:

Men döm om min förvåning när ryttaren faktiskt ville sitta upp och göra ett nytt försök när jag lite patetiskt försökte förklara att hästen är väldigt känslig i munnen och blir väldigt uppstressad och till och med rädd när hon känner sig "fast" och att hon därför beter sig sådär och att man måste vara lätt i hand med snabb eftergift och att använda sätet när man bromsar då hon lyssnar mycket på vikthjälper. Imponerad av modet så hjälper jag henne upp igen. :bow:

Bara för att exakt samma sak sak återupprepa sig, bara att jag fångade in hästen innan hon ramlade av... :(

Skämdes som en hund. Kommer inte ihåg om vi skrittade ut i skogen en sväng efter detta. I vilket fall bestämde sig medryttaren för att hon faktiskt ville försöka trots allt! O_o:confused:

Hon lämnade ridkläder (hjälm, stövlar och spö tror jag) i vår sadelkammare och kom sen aldrig åter... :o:D

Åh, jag har ju en till historia om mig som häst(ponny)försäljare! :o Tur jag inte sålt så många...

Skulle sälja min d-ponny. Plac LA och startad MSV B hoppning. Startad lite fälttävlan. Grym hoppteknik. På riktigt. Jag var inriktad på fält, annars hade han lätt klättrat vidare i hoppklasserna. Han hade många hopptränarfans efter sig. :love:

Hur annonsen såg ut vet jag inte, det var mina föräldrar som formulerade, men de brukar vara ärliga så har svårt att de skulle sticka något under stol.

Det var en svårriden häst. (Jag borde egentligen berätta om hur vi köpte honom - helt galet och fantastiskt sorgligt och som har med detta att göra) Han bockade lätt mellan hinder (men löste ev problem det medförde), kunde stegra innan start när adrenalinet pumpade etc. Och sparkade efter okända hästar (t.ex. red vi aldrig fram på trånga framridningar, då red vi på vägar eller annan yta som fanns tillgänglig, typ parkering). Ouppfostrad, men vi hade liksom hittat en plats där vi kunde samarbeta och acceptera varandras viljor och fostringen var ett långtidsprojekt allteftersom tilliten till varandra ökade. I hanteringen var han däremot som ett lamm, social och fick ibland gå lös i trädgården och umgås med oss. Och oliiiiidligt söt och stor karisma. När vi startade på tävling eller på träning fanns det i allmänhet lite extra folk på läktaren. ;)

Nå, jag visade honom på tränsbett. Eftersom vi visste att han var stark, särskilt mot hinder erbjöd vi att byta till jaktstång som nödbroms. Där, liksom i medryttarfallet, slutade med att han rusade runt runt i paddocken vi lånat. Byte till jaktstång hjälpte inte heller.

Vid nästa provridning hoppade han helt sonika över ridbanestaketet och galopperade iväg en sväng. Två gånger. Båda gångerna helt lugnt i grundtempo, men inte helt broms-/styrbar uppenbarligen. :o

Men vad ska man göra? Skriva i annonsen "den här hästen är oridbar för de allra flesta"? :D

Han blev såld till slut till en jättebra familj. Tyvärr fick han säljas vidare inte långt därefter pga sjukdom i familjen. Såldes till en hästhandlare där han enligt osäkra uppgifter blivit tokig igen. Andra än mera osäkra uppgifter att han avlivades pga psykfel. Han har aldrig mera dykt upp i tävlingskalendern igen eller registrerats nya ägare/licensinnehavare. :cry:

Senast ändrad:

Halvt kl

Fast handlar det inte lika mkt om hästar som inte är helt lätta eller fläckfria där ägaren endera vill sälja eller låna ut trots komplexitet ?

Jag som jobbar med att bedöma resuméer och anställa folk osv kan tycka när jag läser både såna här trådar och trådar om stall tjafs med inackorderingar osv att ofta tyvärr handlar en stor del om att man helt enkelt inte läser folk eller att man ruckar på kriterierna man vill ha egentligen .

Lika ofta om man vänder på det handlar det ju om folket som svarar som svarar trots att egentligen vet de att de inte helt lever upp till kriterierna fullt ut .

Jätte komplext är det men just därför blir det lika galet att framhäva att det är "folket" det är fel på så att säga ....

Senast ändrad:

Jag har väl haft rätt speciella provridningstillfällen av alla hästar jag har nu.

Häst 1 annonserades ut som svårriden och folkilsk. Som tonåring som läst för många Min Häst noveller om vilda hästar som blev som lamm under små tjejers beskydd kunde jag inte motstå. Åkte iväg för att provrida. Hästen fick ledas i kedja och kvastskaft. Tre pers behövdes för att få upp mig på hästen inmotad mot en stallväg. Ett par sekunder satt jag kvar. Båda gångerna.
Den hästen skulle jag självklart ha. Vi hade veckan innan provridit en jättefin D-ponny som gick msv a med placeringar, men den här var ju "häftigare". Som tur (?) var så hade jag helt okunniga föräldrar som tyckte prislappen på häst två var mkt bättre.
I flera månaders tid stod hästen på bakbenen vid varje ridtillfälle och vi kom aldrig direkt framåt (dvs ut från stallplanen eller till någon egentlig ridning i paddocken). Hon kollades samtidigt igenom, och ett mindre problem i ryggen hittades och rättades till. Hästen blev dock inte mer ridbar efter det.
Enveten som jag var kämpade jag dock på, och till slut var hästen ridbar. Tävlade 140 till slut och är mkt älskad. Var inte folkilsk särskilt många år, men hästilsk var hon rätt länge. Gillar fortf inte andra hästar, utan håller sig på sin kant, men attackerar inte.

Häst nr 2 annonserades ut som projekthäst. Bockade i alla gångarter. Gillade både stam och modell, så jag tänkte att jag kunde provrida iaf. Dessutom stod den hos en (ö)känd dressyrryttare. Kom dit, avböjde inspänningstyglarna som den alltid reds med och satt på världens snällaste och lugnaste häst. Lite väl lugn för min smak. La ett skambud, hämtade hem hästen ett par dagar senare. Fick i den lite mer mat, fick en lite piggare häst (nåja, en riktig hoppetossa) som visserligen bockat lite, men mest av glädje.

Häst nr 3 var väl eg ingen konstig provridning, men en gammal stallkompis mailade och frågade om jag ville ha en häst. Jaha? Va? Nä.. Eller jo...? Eller vad är det för något?
Visade sig vara en annan stallkompis från samma stall som hade en jättetrevlig, totalt okomplicerad och jättecharmig häst. Visserligen bara grundutbildad, men mkt väl grundutbildad. Haken? Tja, inte mer än att hon försökt sälja den älskade hästen i tre år, men inte hittat någon som hon ville sälja den till.

Har annars inte direkt varit på så mkt jättekonstiga provridningar. Några där ägaren rätt ordentligt överskattat hästens kapacitet, och några där hästen varit uppenbart ofräsch.

Har haft lite skumma provridare ute genom åren dock. En mamma som skulle köpa ponny åt sina barn. Provred flera hästar. Varje häst skrittade hon runt runt på lång tygel längs fyrkantsspåret i en timme.
En ponnyryttare som skulle över på stor häst, och skulle vara så duktig och känslig, och tävlat elitlaget på ponny. La hästen (rut häst som stadigt gick 140, och varit inne och nosat i 150 nga gånger), så helfel på vartenda hinder man bara kunde. Talade om gång på gång att hon inte behövde göra något mer än att hålla i sig och följa med i princip, men nog tusan hängde hon i tyglarna innan vartenda hinder ändå.

Har även haft rätt många som tagit med sig släpet vid provridning. Men inga pengar.

Jätte komplext är det men just därför blir det lika galet att framhäva att det är "folket" det är fel på så att säga ....

Jag håller med dig. Alla är vettiga och gör vettiga val ur sina synvinklar. Alla har en egen definition på vilka typer av beteenden som är acceptabla för att kalla den "lugn och stabil", "välriden", "svårriden" eller "kapacitet för mer", och står köpare och säljare långt ifrån varandra kunskaps-/hanteringsmässigt så blir det väldigt svårt att kommunicera.

Att hästarn jag berättade om var komplicerade i större eller mindre mån var ju kommunicerat redan från början. Men när man säger att hästen kan göra si och så per telefon och köparen tycker det låter ok men hästen sen gör något helt annat när de provrider.... Då är det nog lätt att man uppfattar varandra som att inte hålla måttet även om man i en annan situation kanske gjort en annan bedömning.

Sen upplever jag faktiskt i tråden att vissa köparinlägg kan handla om samma situation som andra säljarinlägg... :D Det finns nästan alltid två sidor av samma mynt. :meh:

Liknande trådar

Övr. Hund Varning för långt inlägg och uthängning av mig själv som usel hundägare :o Men såhär. Jag kanske utnämner mig själv till bukes sämsta...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 146
Senast: Korekatten
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 156
Hästmänniskan Precis som rubriken lyder. Är hästägarna riktigt hårda mot deras hästar eller är jag för snäll mot mina? Jag står för tillfället...
2
Svar
35
· Visningar
4 296
Senast: Yrja
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 184
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Nyårstråden
  • Vad gör vi? Del CCVI
  • Tonåringar