Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...
Haha de här tråden är underbar, finns folk till allt verkligen.
Var och provred ett travarsto förut, jättefin häst som var riktigt trevlig från marken. Ägaren gjorde i ordning sin andra häst (nåja tog ut den från hagen och slängde på ett träns) och så red vi ut en sväng, hästen annonserades som lugn och säker. Hinner skritta 2-3 steg så kastar sig hästen åt sidan för en parkerad bil. Happ tänkte jag, det kan väl hända alla.
Sedan kom vi ut på en lång rak skogsväg, hästen tar bettet och sticker i full gallop. Tog ett bra tag innan jag fick stopp på henne, ägaren rider skrattandes ikapp mig och tycker att "det går ju superbra det här, du fick ju stopp på henne innan bilvägen"
Jag var inte så gammal då, 14-15 år någonting och lite smårädd efter diverse flygturer. Så var inte så sugen på att rida den hästen mer, så vi bytte häst på tillbakavägen. Den andra hästen, en valack, var däremot jättetrevlig och rida.
Ägaren satt och blåhöll det stackars stoet i munnen hela tiden för att hon inte skulle sticka. Hennes kommentar om valacken var "han kallas för tiltjohan för han är så korkad, han är nog efterbliven"
Man undrar ju varför hon då sålde stoet och inte valacken istället, kan vara så att hon eg inte klarade av stoet kanske?
Red en hblvalack en gång, vi red ut och tjejen jag red med utbrister "ja du får knappt nudda honom med skänklarna för då stegrar han sig." Eh jaha? Det var alltså en ridskolehäst
Provred en annan häst för några år sedan, också en hbl valack som lät bra och såg fin ut på bild. Skulle vara tävlad hyfsat höga klasser i hoppning.
Åkte dit avtalad tid och kommer fram till en tom gård. Efter mycket om och men får vi tag i ägaren på telefon, hon kommer ut till slut 2 timmar försenad. Muttrandes på oss att hon inte hann äta och att vi inte hade hämtat in hästen. En fux som stod i en hage med tre andra fuxar. Lätt och veta vilken det är då.
Men till slut kommer hästen in alla fall, ägaren nästan slänger på hästen utrustningen och skulle absolut linda benen själv.
Här borde man ju ha blivit lite misstänksam, men hon tog ut hästen i paddocken och vi bad henne rida först.
Tjejen blir jättenervös och tvekar men hoppar upp sedan alla fall, ber henne visa hästen över hinder och tjejen får nästan hjärtat i halsgropen.
Stod några hinder på banan som inte var speciellt höga, 70-80cm kanske. Hon hoppar något språng och det ser helt ok ut.
Sedan hoppar hon av och ger tyglarna till mig, ursäktar sig lite småskrattandes med att "ja det är ju min sambo som hoppar honom, jag brukar ju inte rida" Jag hoppar upp och hästen är pigg och framåt, taktar lite och vill inte gärna hålla sig till skritt
men annars väldigt trevlig.
Han var dock väldigt omusklad och tunn, dessutom svullen i bakbenen efter ridningen så blev inget köp.
Synd för det var en fin häst annars.