Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Nja, rolig och rolig, det är väl kanske inte denna historia, men...

Jag sökte en medryttare till mitt kallblodssto. Det kom diverse intressenter, bla en som red med hellånga tyglar och kallade det för att "rida western". Hon var ute ett par gånger och provade innan jag sa nej. Hästen i fråga var inte så utbildad, men genomsnäll och hade gått turridning med oerfarna ryttare. Människan som provred orkade inte lära sej namnet ordentligt på hästen på de 10 gånger vi pratade på telefon, samt de 2 gånger vi träffades.

En annan som kom och provred hade mycket ridvana och faktiskt en egen häst, en bruksnordis, som hon inte red på. Den hästen hade hon haft i 10 år, och då tänkte jag att hon kanske inte rider den pga hästens ålder. Men, icke sa nicke, hon var livrädd för att rida och klarade inte av sin egen häst. Hon fixade inte mitt sto heller.

Erbjöd henne då att prova min genomsnälla islänning, fd turhäst, som tom hade gått lektionsridning med 4-åringar på ryggen utan problem. Tjejen var livrädd även på honom och tjoade till så fort han lyfte hoven för att ta ett steg framåt...

Behöver jag säga att det inte blev tal om något medryttarskap för den tjejen...

Det här är inte speciellt roligt eller underhållande ör jag övertygad om men just då var det det.

Jag kommer då från så långt väster ut man kan i Värmland, och här pratar vi någonslags svensk/värmländska blandat med lite norska och annat. Och vi ska åka till Molkom.
Stiger snyggt ut ur bilen och frågar säljaren, som till på köpet är dansk, om det är göri't i hagen.
Hon tittade på oss som om vi inte var riktigt kloka.
Så jag fick väl omformulera mig; Är det mycket lerigt i hagen? :D

*KL*

Det var väl inte så bisarrt, men det var en smula jobbigt...

Jag provred hästen som jag sedermera köpte. Jag var glad och positiv för jag kände redan hästen och det kändes så himla rätt. I princip hade jag redan bestämt mig, så denna sista provridning för min dressyrtränare var mer eller mindre en formalitet.

Det var dock lite svårt att vara glad när säljaren (en vän till mig) satt på läktaren och grät medan min mor fick försöka trösta henne. Det är över ett år sedan men jag blir fortfarande lite tårögd när jag tänker på hur förtvivlad hon var fastän hon visste att det var rätt beslut (de passade inte varandra alls).

Senast ändrad:

Tidigt 90-tal. Lillasyster och jag skulle dela foderhäst efter att gamla ponnyn gått i pension. Vi satte in en annons i tidningen och fick en hel del svar. De flesta var ganska normala och vi hittade en eller två ponnyer vi verkligen gillade men mamma var envis och tyckte att vi skulle kolla på ALLA ponnyer. OK. Den allra sista på listan hade jag inte själv talat med i telefon utan det var mamma som hade haft kontakt med den personen. När vi kom dit började jag ana ugglor. Stallet var inget stall utan ett garage fullt med metspön, diverse trälådor, motorer, sågar och höns. Det fanns ingen riktig hage utan hästen var instängslad mellan husen. Ögonkontakt var det inte att tala om och det var dessutom omöjligt att prata med mannen och kvinnan då så fort man kom närmare dem än tio meter SPRANG de ett par steg för att utöka avståndet igen. Båda två hade trätofflor och likadana blusar (!) och ungefär lika långt brunt fågelbo-hår. (Det var nästan som att träffa sektmedlemmar från X-files.)

Nåväl, konstiga människor finns det gott om. Något skrämd tyckte jag att jag kunde rykta och sadla om de visade mig var sakerna fanns. Kvinnan verkade tro att jag var polis och gick in i huset. Vi hörde dörren låsas bakom henne. Mannen hoppade iväg och pekade mot en bod som vaktades av en otäck hund. Ryktsaker FANNS överhuvudtaget inte och sadeln måste ha kommit från statens armémuseum. Den vägde ungefär lika mycket som min lillasyster och var täckt med spindelväv, damm och hönsbajs. Naturligtvis fick vi gräva fram den ut den läskiga boden först. Gubben slängde ner den i en skottkärra och körde bort den till hörnet där hästen stod, och proppade sedan in någon slags bett i det arma djurets mun. Jag har för mig att tränset var lagat med någon slags metalltråd. Efter att mannen avlägsnat sig dem nödvändiga tio meterna frågade jag var jag kunde rida och fick svaret - på vägen! Vilken väg? Den ni körde på när ni kom hit. 70-vägen med tät barrskog och skymd sikt. :eek: Mammas ögon blev tefatsstora när hon förstod vad den konstiga mannen tio meter bort menade.

Det blev ingen provridning. Allting var så himla konstigt och läskigt att jag fullständigt har glömt hur hästen såg ut.

Hahaha! :D
Vilket ställe!!!

Kan ju också bidra lite här där jag nog själv är psykot..

Hade en häst till salu som jag inte hade någon direkt användning för. Frisk , sund, normal.

Det kommer en tjej och provrider, allt gick bra, dom verkade funka fint ihop och tjejen säger att hon skall fundera lite och sen återkomma.
Återkommer gör hon men av någon anledning ringer hon inte numret till mig utan ringer mina föräldrars fasta telefon. Jag gissar så här i efterhand att hon hade ringt från en annan telefon än sin vanliga och inte hade rätt nummer där, men googlar på byn och efternamnet eller nått och får alltså min gamla, förvirrade mor i örat som hon tror är jag. Min mor har inget med hästarna att göra, men tydligen hade hon lovat tjejen att ta min häst på prov i 6 månader. Denna överenskommelse nämner hon sen aldrig för mig utan jag får reda på det flera månader senare när hon undrar hur det går med den här tjejen och Hästen..

Och då har ju liksom följande samtal ägt rum:

- Hej, detta är Anna, vill bara säga att vi kör härifrån nu så vi är hos dig om en timme
- Va?
- Vi är hos dig om en timme för att hämta Hästen
- Jaha? Ok ni tar honom? vad bra.. men vill ni inte besiktiga honom?
- Nej, inte nu, men vi vill göra det om vi behåller honom
- .. nu hänger jag inte med..
- Efter prövotiden
- Alltså , jag lånar inte ut honom
- Men det sa vi ju! Vi skall ju hämta honom nu
- Nej, det tror jag inte, Har ni ringt rätt nummer?
- Ja, det är väll du som har Hästen i Byn. Vi ska ju hämta Hästen nu! Vi har ju pratat om detta!
- Nej, det har vi verkligen inte! ( här börjar man ju tänka ”vilka dårar..”)

Efter ganska många förvirrade minuter senare har vi idiotförklarat varandra och hästen blev inte såld heller

kl

Jag skulle sälja en 3årig D-ponny, inriden men inte så mycket mer. Framgick i annonsen att hästen var grön, pigg och livlig (ordagrant "kan bocka"). Mailade och ringde en familj som hade 2 hästar sedan tidigare. Tjejen jag pratade med var i 20årsåldern, hade erfarenhet utav unghästar och sökte en häst att träna lite lätt med. Lät ju kanon. Det kom en volvo till stallet och där började det märkliga. Det liksom strömmande ut människa på människa ur bilen. Till slut var det säkert 8 personer på stallplanen och ungar överallt som sprang omkring. Ponnyn blev lite skärrad men följde snällt med till ridbanan. Jag skulle visa den först så jag red lite i skritt, trav och galopp. Lite stretig mot folkskaran i galoppen så den la av en bock. Efter några minuter gör jag halt vid grinden och undrar om hon ska sitta upp. Men det behövs inte, för 12åriga lillasyster som skulle ha hästen (what?) har redan suttit sig i bilen igen, gråtandes. Hon hade ramlat av en ponny nyligen (i trav om jag inte missminner mig) och sökte nu något snällare. Min häst hade skrämt henne när den var så vild. Så jag står som ett frågetecken tills de åkt sin väg. Framgick på hemvägen att de sagt till min vän att de hade 6 hästar, och inte en enda kände jag igen utifrån det jag fått berättat för mig. Men tjejen som jag trodde var spekulant var trevlig åtminstone!

Min mest bisarra/konstiga är att på bilden såg jag en jäääättefin flugskimmel, fantastiskt steg och så på filmerna och så, hopptekninken var också grym! :p

MEEEEEEEEEN när jag kom dit, så var det inte samma häst, utan en brun.
Ägaren hävdar då att kameran var sönder och den hästen hade likadan teknik och sånt, jo ja, började riva på 40, ja, gissa om jag köpte?

På köpet 80 000 kr¨

Det finns alla sorters människor:d

kl

Skulle köpa min första häst och åkte för att provrida en travare (hästen skulle vara omskolad till ridning).

Hoppar upp på hästen och rider lite smått i paddocken när jag skulle fatta galopp och märker att det känns mycket konstigt, som om hästen inte riktigt galopperar men inte känns det som att den fortfarande travar heller. Då galopperar alltså hästen med frambenen men bakbenen travar fortfarande.:crazy: Försökte flera gånger, i både vänster och höger varv, men samma sak sker hela tiden. Enligt ägaren var detta helt normalt och så som travare galopperar. Nej, det blev inget köp kan jag säga;)

kl

Skulle köpa min första häst och åkte för att provrida en travare (hästen skulle vara omskolad till ridning).

Hoppar upp på hästen och rider lite smått i paddocken när jag skulle fatta galopp och märker att det känns mycket konstigt, som om hästen inte riktigt galopperar men inte känns det som att den fortfarande travar heller. Då galopperar alltså hästen med frambenen men bakbenen travar fortfarande.:crazy: Försökte flera gånger, i både vänster och höger varv, men samma sak sker hela tiden. Enligt ägaren var detta helt normalt och så som travare galopperar. Nej, det blev inget köp kan jag säga;)

Fast det där låter ju helt normalt för en travare i början på sin nya utbildning..

Men är det inget man informerar om? Denna hästen skulle ha varit riden i ett par år dessutom. Jag har aldrig varit med om travare som galopperar på det viset och jag har ridit några stycken...

Säljarna kanske saknade kunskap att själva se/känna att det var på det viset.
Det är ju inte ett "fel" på hästen utan handlar mest om ett steg i utbildningen.
Hade du uttryckligen sagt till säljaren att du var mycket noga med att hästen kunde ta galoppfattningar och att den skulle ha en ren galopp? - då kan jag förstå att du är besviken.

Förmodligen så har de travare som du ridit kommit längre i utbildningen eller varit byggda på ett annat sätt som gjort att de har lättare för sig.

Men är det inget man informerar om? Denna hästen skulle ha varit riden i ett par år dessutom. Jag har aldrig varit med om travare som galopperar på det viset och jag har ridit några stycken...

Letar man efter en ridtravare så får man allt vara beredd på att de har problem med galoppen. Många travare har en genetisk avvikelse som har effekten att de kan springa snabbt och hålla traven på bekostnad av svårigheter med galoppen.

Jag skulle titta på en häst men innan så ville jag se en film med pållen så jag inte åkte i onödan. Jag fick en film, så långt är det bra. Hästen tassar runt fint på filmen men när det är dags för en av galopperna (minns inte vilken) så går hästen i korsgalopp :D:D:D. Ok det är inte så märkligt att en unghäst går i korsgalopp då och då men man skickar väl inte just den filmen? :banghead:

Ja, hästen annonserades som att den kunde galopp (då antar iaf jag att den kan galoppera med alla ben, särskilt med tanke på att jag aldrig stött på det tidigare, inte heller har jag stött på det efter den hästen).

De kanske faktiskt ville visa hästens dags status på ett ärligt sätt ?

Det är minsann inte lätt att filma så alla blir nöjda ;)

Mackan kanske har rätt, de ville visa även hästens dåliga sidor?

KL,

Min mest bisarra proridning var inte så värst bisarr jämfört med flertalet här. Hästen var en islandshäst som enligt utsago var jättepigg och något passaktig. Under hela provridningen tog han inte ett töltsteg med varken mig eller ägaren utan körde med ren grisepass. Ute var han lite lagom pigg, inget särskilt, och på ridbanan då satt jag av efter fem steg och lät ägaren visa, efter ungefär tio meter gav hon upp. Hästen hade inte den minsta lust att röra sig, han stod mest tjurigt still eller backade.

Två gånger blev jag uppringd om jag inte ville köpa honom och hon prutade ordentligt på priset och erbjöd utrustningen ( en inte alltför välpassande sadel) på köpet. Nej det blev inget köp.

Har många bisarra provridningar av alla sorter.

Den första var på 70-talet. Släkting skulle sälja äldre travsto som var en utmärkt ridhäst. Pojke med familj kom. Stoet som varit med förr förstod vad klockan var slagen. Har aldrig gått så dåligt varken före eller efter. Vägrade galoppera (var inget problem en stund senare när familjen åkt). Spekulanterna var inte så glada, kände sig grundlurade och (med rätta) tyckte det var en dålig häst. Det blev inga fler spekulanter.

Annars är väl de som inte blir av de mest bisarra. T ex bokar tid för provridning och åker 40 mil för att titta på häst som en tränare haft utannonserad åt elev. Ringer från hotellet för vägbeskrivning och får då veta att hästen är såld...

Ska sälja svårriden och svårhanterad häst som är hög i blod (framgick av annonsen att den krävde rutinerad ryttare). Bildskön och med kapacitet så telefonen går varm. Sållar hårt och bokar inte in för många, lägger in pauser i schemat. Blir uppringd av en mamma som säger att de är på väg. Jag känner inte igen det alls men tänker att det kan vara någon som min dotter pratat med och jag missat, men verkar konstigt. Jag är inte hemma. Dottern är bortrest några dagar. Hittar ingen som kan visa den. Prata med familjen igen. Dotter som ridit på ridskola några år, första häst men fanns någon ridkunnig i släkten. Låter inte alls lämpligt. Säger att de inte kan få provrida eftersom jag inte har någon som kan visa hästen. Då tycker mamman att vi kan väl bara säga var sadeln finns så kan de klara det själva! De hade åkt långt. Tog mig lång stund att övetyga dem om att det inte var så lätt... Kände mig jättetaskig eftersom jag trodde att vi på något sätt missat att de skulle komma. Visade sig efter lite koll att de inte alls ringt förut. Det verkade som om de var ute på någon slags provridningsturné och ringde på annonserna när de närmade sig...

Liknande trådar

Övr. Hund Varning för långt inlägg och uthängning av mig själv som usel hundägare :o Men såhär. Jag kanske utnämner mig själv till bukes sämsta...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 146
Senast: Korekatten
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 156
Hästmänniskan Precis som rubriken lyder. Är hästägarna riktigt hårda mot deras hästar eller är jag för snäll mot mina? Jag står för tillfället...
2
Svar
35
· Visningar
4 296
Senast: Yrja
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 183
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar