För några år sedan hade jag bestämt mig för att sälja min dåvarande 3-4 åring. Det var mitt i vintern och vi var på väg till ridhuset med kunden i bilen bakom. Helt plötsligt hoppar släpet till och skötardörren åker upp. Då har min gudasnälla lilla häst hoppat över bommen, första gången någonsin. Säkerhetsbommarna gick inte att lösa ut så det är kalabalik innan vi till slut får loss honom. Kunden tackade nej, tror inte hon trodde på mig att det aldrig hänt förut
Kund nr 2 sitter upp efter att jag visat honom en stund. Skrittar ett halvt varv, kortar sen tyglarna och drämmer skänklarna i magen på honom, en riktig ponnyspark. Hästen, som är tillräckligt känslig, reagerar genom att kasta sig rätt upp i luften och sen sätta av i sken. När hon till slut får stopp på honom så ursäktar hon sig med att hon är van vid nordsvensk
Efter det tog jag bort annonsen och nu som 7-åring är han fortfarande kvar och tävlar internationell fälttävlan
För något år sedan skulle jag sälja en stor herre e Don Romantic. En riktigt snygg kille med
mycket gång men väldigt speciell, lite egensinnig och känslig. Han kom till mig eftersom han under många år haft problem med sadeltvång och lite div annat. Jag var väldigt tydlig med allt redan i annonsen och i telefon. En dam ringde många gånger innan hon till slut åkte och tittade på en träning vi red i staden hon bodde i. Eftersom jag var där för att träna sa jag bara ok till att hon skulle få känna på honom en liten stund efter att träningen var klar. Var hon fortsatt intresserad fick hon komma hem till oss och provrida (1h bort).
Min dåliga känsla ökar efter ett antal konstiga frågor innan hon sitter upp. När hon väl sitter upp får jag en total chock, hon ser ut att knappt ha ridit en termin på ridskolan
Min pojkvän som ridit max 5 ggr är mer bekväm i sadeln.. Tittar någon minut när hon travar runt med spikraka, stela armar, takten 1-2-1-2-1-2. Hästen springer runt så snällt och försiktigt med henne trots att han inte förstår någonting, otroligt imponerad med tanke på att han 1,5 år tidigare hade svårt att acceptera någon annan än mig på.
Går ut och möter min tränare, han tittar på mig och säger att antingen går jag ut och ber henne hoppa av eller så gör han det. Jag går ut och frågar hur det känns. "Joo, det känns okej." Förklarar lite försynt att jag tror att han antagligen inte kommer passa henne med tanke på hans historia och personlighet. Efter en stund förstår hon att jag vill att hon ska hoppa av varpå den ilskna kommentaren blir något i stil med "ja, jag hade gärna ridit lite till men han var ändå inte så fin att rida..!". Hon stormar därefter igenom ridhuset utan att säga hej då till någon av oss och drämmer sedan igen ridhusdörren.
Jag förstår att det antagligen inte var så roligt för henne men jag fattar inte att man som nybörjare åker och tittar på en så speciell häst, trots att jag berättat hela historien